nyt fjernsyn har høj hyletone

Øv mit nyindkøbte (idag) fjernsyn har så høj en hyletone "indefra"
at det er umuligt at holde ud at se noget som helst.
(altså uanset om der er lyd på eller om den står på et program)
Godt nok billigt ( Prosonic 2000kr.) i Bilka men ikke brugeligt.
Hvis jeg rører lidt ved antenneindgangen skifter den lyden lidt frekvens.
Har prøvet med div. scartstick osv.
Men konstant og høj! Den har dog en lidt speciel lyd de første 15 sek hvis
fjrnsynet er
koldt. Så er lyden højere og dybere.
Jeg ved ikke hvad de vil bilde mig ind i Bilka , derfor spørger jeg lige jer
hvad det kunne
være der er galt.
Gad hvide hvor lang tid der går før jeg får set tv igen?.

Hilsen fra Jesper

Re: nyt fjernsyn har høj hyletone

Retur med det.

Shitty strømforsyning, eller lignende.
Bilka bytter gerne.

Re: nyt fjernsyn har høj hyletone

jer

Jeg antar du mener en lyd som ikke kommer fra høytalerne.
Det kan hende dette er en mekanisk resonans i linjetrafoen hvor frekvensen
er 15625 Hz. Dette høres ofte som mange biprodukter, og kan være meget
forstyrrende. På 1 meters avstand er det faktisk helt normalt at denne
frekvens har et lydtrykk på 60 dB. Litt avhengig av konstruksjonen på
linjetrafoen kan dette ofte føre til resonanser. Ofte er det 2 ferritt
halvdeler som presses sammen med en bøyle. Jeg fikset engang en med litt
lynlim.
Jeg er sikker på at Ole Geisler kan gi deg en oppskrift, men generelt er
dette et reklamasjonsgrunnlag.
Lever tilbake din TV og be om å få pengene tilbake.
Med hilsen
Arne Offenberg

Re: nyt fjernsyn har høj hyletone
"Arne Offenberg" skrev

Wow. Tak Arne.
Dette var første gang jeg har set nogen gi' et bud på, hvor stort et lydtryk
der reelt frembringes.
Jeg vil vove den påstand, at det giver tinnitus eller en høreskade.

Mvh.
--
Brian Hougaard Baldersbæk
Frejasvej 14

frekvensen
lydtryk

Det har du rett i. Dette er faktisk et stort problem som fabrikantene av
TVer ikke sier mye om.
Siden jeg har en RTA med muliget for slike målinger ser jeg det hele tiden.
Det er sjelden nivået er under 60 dB.
For yngre personer er det meg en gåte at dette ikke har blitt klaget på, men
de er vel heller mer interessert i farven på sine høytalerledninger.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: nyt fjernsyn har høj hyletone
"Arne Offenberg" skrev
tiden.
men

Vi er 100% enige :o)

Jeg er faktisk selv mundlam over, at man ikke har håndteret denne
problematik noget før.

Gad vide om ikke der er mange "hylende ører" blandt nuværende og tidligere
salgspersonale i RadioTV-branchen ;o)
20 TV gange 60 dB.........må vel for pokker ha' konsekvenser.

Jeg spurgte til præcis denne problematik for nogen tid siden, her i gruppen,
uden dog at nogen havde mulighed for at give respons.
Endnu en gang tak.

Mvh.
--
Brian Hougaard Baldersbæk
Frejasvej 14

Problemet er nok størst hos radiomekanikkere, der jo under TVreparation,
sidder med snotten helt inde i apparatet.
Mange har med tiden udvikler et høretab netop omkring 15625hz.

Af sammen årsag har jeg aldrig været begejstret for TVrep. men har
koncentreret mig om audio i job.

Mvh.

Re: nyt fjernsyn har høj hyletone

byttet uden problemer!