Ny loddekolbe - Page 3

Re: Ny loddekolbe

?

Prøv en METCAL, og bliv overbevist. Jeg troede heller ikke på at der
kunne være så stor forskel.

Men en WELLER og en METCAL kan sammenlignes med et 4" søm+lighter
kontra WELLER.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Ny loddekolbe

Jeg har på ingen måde betvivlet at den er god, men hver ting til sin brug.

Aha, siger da vist mest om brugeren, hvis forskellen er så stor.

/Hauge

Re: Ny loddekolbe

Nej, Prøv.

Men uden evner er det da ligegyldigt, enig.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Ny loddekolbe

Har desværre ikke lige nogle muligheder for at prøve en sådanne kolbe af.

Hehe ;)

/Hauge

Re: Ny loddekolbe

Har en mage til. Helt OK til mindre lodninger - eller i vore dage helt
normal størrelse lodninger, også har den den fordel, at man kan skrue ned
for temperaturen under stand-by.
Karsten H. Jensen

Re: Ny loddekolbe
On Tue, 18 May 2004 16:53:41 +0000 (UTC), "Søren"

Å så vil jeg lige sige "ERSA" en 16/25W ERSA til lysnet + et par
ordentlige spidser er ret suverænt.
Slår til enhver tid en Weller med "klik", og koster kun en fjerdedel.
Weller er såmænd rimeligt, bare for dyrt i forhold til ydelsen, når vi
taler low-end.

En METCAL er et godt valg når man først har prøvet. Skidtet er seriøst
så godt at man bliver afhængig.

Jeg har også tre ERSA i +20års klassen

Hehe.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Ny loddekolbe

.

Jo, da, men man skal da lige huske sin madpakke den dag, man tænder for den,
og det er absolut begrænsede opgaver, den kan bruges til.
Karsten H. Jensen

Re: Ny loddekolbe

Er slet ikke så tosset endda.

Min den ældste er endda en en af de første, sorte med et 60 W varmelegeme.
Det var først senere, de kom med de "grüne" på 50 W. Jeg tror vist, jeg har
3-4 stykker af liggende og flyde et eller andet sted.

Du mener vel dag?:-)

Karsten H. Jensen

Re: Ny loddekolbe
Er det her en der er hver at kigge på:
http://www.ersa.de/en/produkte/loetwerkzeuge/pic.php?path=../../../de/produkte/loetwerkzeuge/images/0ana60.jpg&article_id28%5
http://www.ersa.de/en/produkte/loetwerkzeuge/view-article.php?id28%5&template=template_stationen&title=Soldering%20Stations

Og hvor kan en sådan skaffes billigst muligt!

Mvh / Preben Holm

Re: Ny loddekolbe

[...]

Jeg købte min hos RS, jeg har været glad for den. Jeg foretrækker den i hvert
fald frem for en Weller... spidserne er måske lidt
dyre, men de holder ganske længe.

    Mvh
        Kimjand

Re: Ny loddekolbe
On Tue, 18 May 2004 20:47:28 +0200, Kim Johan Andersson

fald frem for en Weller... spidserne er måske lidt

Jeg har også sådan en, dog med hjemmebygget forsyning/regulering. En
god kolbe til rimelige penge. Min har tjent mig trofast i de sidste
16-17 år. Og ja, spidserne holder rigtig længe.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Ny loddekolbe
fald frem for en Weller... spidserne er måske lidt

Okay, RS sælger dem åbenbart ikke mere, men jeg har fundet ud af at der
er to modeller

en antistatisk og en ikke-antistatisk! Jeg går ud fra at det er en
rimelig stor fordel at den er antistatisk?
Men antistatisk - normalt sidder der (på de kolber jeg kender) en
"afladnings"-ting på selve forsyningen - er det blot en sådan dims der
koster flere hundrede kroner eller er det noget automatisk?

Ellers har jeg fundet en side her:
http://www.ersa.de/en/produkte/loetwerkzeuge/pic.php?path=../../../de/produkte/loetwerkzeuge/images/0ana60.jpg&article_id28%5

hvor den antistatiske står til knap 1500 kr. plus evt. fragt.

Ellers sælger http://www.elektronik-lavpris.dk den til 1555 kr. - ikke
antistatisk lader det til.

Er det for dyrt? Andre gode alternativer?

Mvh / Preben

Re: Ny loddekolbe

Den står under 299-1841 , men den står så også til 2000 + moms! (Antistatisk)
Jeg kan ikke huske hvad jeg gav.

Hmmm, jeg købte bare den antistatiske, og tænkt ikke mere over det 8)

Der er ifølge manualen en 220kOhm forbindelse til spidsen, det er så igennem en
bøsning på stationen.

    MVh
        Kimjand

Re: Ny loddekolbe
(Antistatisk) Jeg kan ikke huske hvad jeg gav.
igennem en bøsning på stationen.

Hmm! Jeg tror der sidder 1Mohm i min hjemmebyggede Magnastat forsyning ;-)
Ellers plejer forskellen på antistatisk eller ej at være, om der er brugt
ledende plast til selve kolben og kabinettet. Imho. mere eller mindre
ligegyldigt for amatører (der ofte slet ikke jorder / aflader) og
produktioner (der jorder ALT alligevel) *s*....

/A

Re: Ny loddekolbe

Tjaaa, jeg mener at der stod noget med 'antistatic by design', det er måske det
de mente...

    Mvh
        Kimjand

Re: Ny loddekolbe

Kender dem. Ikke så tosset.

--
[...]

Det ser jo også fornuftigt ud, og det ser ud til, at de har fået sotimentet
udvidet betragteligt, men hvad med forskellige spidser? Det synes jeg ikke,
der var noget af.
Karsten H. Jensen

Re: Ny loddekolbe

Udfra hukommelsen kunne jeg vist spotte en godt 50 forskellige typer...
Men min hukommelse er måske flækket... det må jeg lige kigge på.

Mvh / Preben

Re: Ny loddekolbe

sotimentet
ikke,

Nej, jeg skal da indrømme, at jeg også så adskilligt flere typer, end dem,
man så for 20-30 år siden - den lille 220 V/30 W med en loddespids som en
skruetrækker.:-)
Karsten H. Jensen

Site Timeline