Nu vi er ved det med kopimaskiner...

Hey

Mine forældre har en ældre UTAX kopi maskine, som kørte fint indtil der
skulle nyt toner i, så man bestiller en toner der passer dertil og i med
den, men kopimaskinen laver kopisiden meget meget mørk, står maskinen på det
lyseste, kan man med god kikken lige se det kopierede...

Nogle der kan hjælpe mig ?? jeg skal hjem til dem her i julen, så et hurtigt
svar vil være at foretrække ((:

Men jeg har nada forstand på de maskiner, så håber der er en der kan hjælpe

kan toneren være for "tynd"

Kasper

Re: Nu vi er ved det med kopimaskiner...

det
hurtigt
hjælpe
Det er ofte - eller har været - at der lige skulle køres 50-100 kopier efter
udskiftning af tonerpatron. Har maskinen været åbnet og selentromlen har
fået dagslys, tager det også et par omgange inden den opfører sig normalt
igen.

Det er naturloigvis en forudsætning, at det er præcis den toner, der skal
bruges i maskinen. De er nemlig ikke alle ens. Der er muligvis en intern
justeringsmulighed for sværtningsgraden, men jeg er ikke sikker. Endelig kan
det være, at developeren skal udskiftes.

Men prøv nu at køre ert antal kopier og se, om problemet ikke løser sig af
sig selv.
Karsten H. Jensen

Re: Nu vi er ved det med kopimaskiner...
 at developeren skal udskiftes.

Hey

Hvad er det for en fyr developeren ???

aner jo ikke en skid om det )):

Kasper

Re: Nu vi er ved det med kopimaskiner...

Developeren er et ikke ligefrem pulver, men et granulat af små
plastickugler, der "roder" rundt nede i toneren, der til gengæld er mere
finkornet end mel. Skarpheden i trykker er et udtryk for finkornetheden af
selve tonerpulveret. Pulveret sætter sig så på disse små plastkugler, der så
falder ned over selenvalsen, hvor pulveret så holdes fast af der, hvor
tromlen har sin negative ladning (statisk spænding).

Developeren genbruges, da dels det, der stadig bærer toner, og dels det,
hvor toneren er "slået" af returnerer til tonerboksen, hvor det rodes rundt
af en i tonerpatronens længderetning roterende snegl.

Efter længere tids stilstand eller kun et kopitryk i ny og næ kan toneren
aligevel "pakke" i bunden, og der tilføres derfor evt. gradvis for lidt
toner. Der er derfor, at man lige kan redde noget mere ud af en næsten tom
patron ved at ryste den lidt frem og tilbage.
Karsten H. Jensen

Re: Nu vi er ved det med kopimaskiner...

Men den tager vel for meget toner, gør den ikke når det bliver helt sort ??

Glædelig jul

Kasper

Re: Nu vi er ved det med kopimaskiner...

toneren
tom
??
Jo. Det var egentlig lige den modsatte situation, jeg kom til at beskrive
ved en fejltagelse. Sådan er det, når man pludselig får sig vævet ud i alle
aspekterne.

Jeg tror nok, at jeg på et tidligt tidspunkt anbefalede at køre 50-100
kopier og så se resultatet, om den doserer mere hensigtsmæssigt.

Så vidt jeg husker er der på UTAX en mulighed for indvendig justering også.
Jeg har selv en UTAX 144, der ikke engang har kørt 15000 kopier, men på et
tidspunkt anvendte jeg alternative kopimetoder (farver fra inkjet etc.), så
den står sådan set bare hen og trænger nok til et serviceeftersyn.

Der er jo nok ikke mange penge at hente ved en realisering.
Karsten H. Jensen

Re: Nu vi er ved det med kopimaskiner...

nyhedsmeddelelse:3fe61395$0$125$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...
der
med
på det
hurtigt
hjælpe

Nej!
Har du husket, at åbne toneren.?

Ejvind Andersen
Re: Nu vi er ved det med kopimaskiner...
Hej Ejvind,

Kommer der (alt for meget) toner ud af en lukket patron ?  ;)

--
Venlig hilsen,
Søren