NTC?

Hvordan laver man enkelt en NTC, 20R? - 300R?, for testformål? (Motstanden
minker ved økende temperatur.(

Den ferdige kjøpes hos ELFA.

HM

Re: NTC?

Du køber da bare NTCen lodder kabel på - har lavet et par stk men det var
vist 100R

Re: NTC?

(Motstanden

Jeg synes du virker litt "kjepphøy"; 20R? - 300R? betyr:

Jeg trenger ein NTC av ukjent verdi, sansynligvis ikke mindre en 20R ved 20
grader celsius, men sansynligvis ikke mer en 300R ved 20 grader heller.

(Jeg har ikke "lager" av NTC, og jeg har behov for å gjøre noen enkle
forsøk)

Som jeg også skriver, den rette verdien kjøper jeg ferdig, når jeg finner
den.

HM

Re: NTC?

20

Hos RS-components.dk

er der en NTC som har 50 ohm ved 25 grader, og 0.72 ohm når den er varm ved
max strøm. varenr 210-673

En anden NTC termistor har 100 ohm ved 25 grader og falder ved faldende temp
varenr. 257-4216

Hvis du ikke kender værdien, kan du så ikke bare ind sætte en almindelig
modstand på 20 ohm, på 50 ohm, på 100 ohm og 300 ohm, altså uafhængig at
temp i første omgang, så ved du cirka værdien, med dine simple forsøg.

Torben

Site Timeline