Ønsker et præcist ur (måske noget med DS32KHZ elle r custom DCF driver)

Ja, undskyld den lidt spøjse overskrift.
Sagen er den, at jeg har et rigtig flot ur hvor viserne er "standard"
Junghans/UTS etc. pressfit, dvs. viserne presses på, 5 mm aksel for time og
3,5 mm for minut + 0,8 for sekund.
Naturligvis er det lige til at droppe et Junghans/UTS radiostyret urværk i,
de er nemme at finde til overkommelig pris, men jeg kunne godt tænke mig et
værk med glidende gang, dvs. hvor sekundviseren bevæger sig glidende. Dels
af estetiske årsager og i endnu højere grad pga. støj.

Hechinger laver et quartzværk med glidende sekundviser, samme fit til
viserne og det vil også passe i. Men da det ikke er radiostyret er
præcisionen noget i retning af +/- 1 sek/dag - ikke godt nok til mig.
Derfor. Er der nogen, der har kendskab til en nem lille konstruktion, gerne
som byggesæt, der kan erstatte elektronikken?
Silicon Chip har GPS styret en konstruktion til værker med glidende visere,
men jeg kan kun finde udgaven til steppende viser som byggesæt - og så kan
jeg jo lige så godt bare bruge et færdigt radiostyret værk. Og egenligt
foretrækker jeg også et DCF da uret ikke sidder lige ved et vindue.

En anden mulighed hvis det ikke er til at finde en nem konstruktion til
radiostyret at bruge en DS32KHZ kreds.Jeg har ét prof ur med den kreds og
selvom specs er noget løsere har det over måneder kun vundet 1 sek - jeg er
vildt imponeret den kreds(!) Har nogen en idé om hvordan jeg bedst tilpasser
et standard glidende værk til at styres fra en DS32KHZ kreds? Eller måske
nogen, der allerede har lavet et diagram til erstatning af den originale
styrekreds.
Umiddelbart hvis dne originale kreds skal genanvendes så forestiller jeg mig
noget med at krystallet skal loddes ud og dens ene tidligere ben skal fødes
fra DS32KHZ. Men det giver jo et par udfordringer. DS32KHZ strømforsynes
bedst fra 3 batterier mens værker kun skal have ét. Nok er de ret tolerante
for lidt overspænding sådanne quartzværker, men er de så tolerante at de kan
klare 4,5 volt? Og hvad med motoren, skal den så have en modstand, en spole
el... til at tage noget af mer-effekten med?
Og skal værket stadig forsynes med 1,5 v som oprindeligt skal udgangen fra
DS32KHZ jo ned i spænding, men tænker det blot er  en faldmodstand på et par
MOhm eller mere samt 2 dioder til at holde spændingen på 1,2 v. Helst vil
jeg strømforsyne det hele fra 3 batterier så det ikke er sådan at batteriet
til værket løber tør før dem til DS32KHZ etc.

Såe problemer er der nok af. Jeg er ikke vild god til at designe noget nyt,
men jeg er god til at svinge en loddekolbe, selv svært ratede byggesæt er
som regel intet problem ;)

Mvh
Morten

Re: Ønsker et præcist ur ( måske noget med DS32KHZ eller custom DCF driver)

Ud over støjen, har du så overvejet at droppe sekundviseren, sådan for
at få et "æstetisk pænt ur"?

Re: Ønsker et præcist ur ( måske noget med DS32KHZ eller custom DCF driver)

Så er muligheden for præcision ved tidsaflæsning, jo lige som
ikke en option  ;-)

--
                      Venlig hilsen / regards
         Brian Vestergaard - 2620 Albertslund

Som Brian siger.
Så er det lidt lige meget med et præcist værk hvis det alligevel skal
stilles hver sommer-/vintertid ;)

Jeg synes nu udemærket man kan lave et ur der er flot med sekundviser - især
hvis den er flydende - det er som om det bliver et helt andet ur når
sekundviseren ikke rykker sig i hak og hopper for langt frem og så en smule
tilbage til markeringen igen.

Et ur for mig er først og fremmest noget, der skal vise tiden præcist og
ikke bare sådan cirkus +/- nogle minutter. Kan det ikke det
tilfredsstillende er det ikke et ur, men en nips/pynte-ting og så kan man
lige så godt have en porcelænsfigur eller hvad men nu fancier.
Man kan imho sagtens lave flotte ure med sekundviser og minutmarkeringer og
med visere der rent faktisk når ud til kanten og dermed
minut/sekundmarkeringerne og med en kant der ikke er 10 tommer tyk.

Når, der fik jeg vist lige luftet lidt om hvordan et ur i min verden bør
være ;)
Men ja, der er alt for mange "pæne" ure i dag med "manglende" markeringer,
"manglende" sekundviser og en extrem kæmpe skive men en viser-længde, der
kun retfærdiggør en skive der er halv diameter(!) Som at proppe en Ford
Fiesta motor i en Hummer.

Men ellers hvis ingen lige har en lille switchmode-ting der med god
effektivitet kan lave 1,5v ud fra 3-4,5 v tænkte jeg at eksperimentere lidt
med nogle 74HC4060 i kombination med DS32KHz og en tilsvarende inverter for
at få firkant vekselstrøm (én inverter brugt som inverter og to styk brugt
som buffer). En kondensator i serie og så se om ikke motoren er tilfreds med
det. Egenligt skal den jo have firkant impulser hvis det er helt rigtigt,
men det komplicerer jo tingene en hel del og i et gammelt 4,19 MHz(!)
køkkenursværk fra 70'erne jeg har liggende i rodeskuffen har de netop gjort
sådan for åbenbart at holde komplexiteten af IC'en nede. Men det er et værk,
der tikker 1 gang i sekundet.

Mvh
Morten

Re: Ønsker et præcist ur (måske noget med DS32KHZ eller custom DCF driver)
Hej Morten

I et mekanisk urværk skal sekundtviseren da bevæge sig et sekundt af
gangen ellers ligner det da slet ikke et mekanisk ur og det er flot.

Max

Re: Ønsker et præcist ur (måske noget med DS32KHZ eller custom DCF driver)

Alt er relativt.
Og det kun i et ur med 1/1 sekunds pendul ;) Til hovedure, bordure osv. kan
pendulerne have anden længde.

Og selv dem, der har sekundviseren en helt anden gang end i et moderne
quartz hvor viseren nærmest vibrerer. Skyder over målet for at falde til ro
på markeringen (hvis ikke viseren er lidt tung så den har tendens til at
falde halvvejs nedad mod næste hhv. forrige markering) indtil næste impuls.
Indbegrebet af billigt quartz-skrammel fra baggård nr. 117 i en by i Kina.

En jævn flydende bevægelse derimod signalerer ro og professionel teknik
(selvom værket som sådan ikke behøver være meget forskellig fra det fra
baggård nr. 117 pånær lidt mere udveksling, lidt masse til svinghjulseffekt
og generel kvalitetsforhøjelse)

Mvh
Morten

Site Timeline