nostalgisk spørgsmål om din (?) stik

kære ng,
Jeg håber nogen kan hjælpe, endsige forstå min ubehjælpelige
"problemformulering" der nu følger.
Min nyligt afdøde far var et stort elektronikgeni - uddannet elektriker, og
han efterlod nogle interessante hjemmelavede "storm p.ting", som jeg ikke
aner hvad bruges til.
Blandt disse har jeg fundet en gammel hjemmelavet transistorradio lavet i en
trækasse. Nu har jeg åbnet bagsiden taget det gamle batteri ud og bestilt et
nyt 6V 4R25 skruebatteri for at se om radioen stadig virker.
Men jeg har mange "sorte huller" om resten.
På kassen er der et trebenet dinstik (?).
hullerne er placeret ca. kl. 10 12 14 på en urskive.
Indeni er "benene" kl. 12 og 14 forbundet til en lille blå ting (en
transistor?? - jeg aner ikke hvad man kalder dem, de fås med alverdens
farve- vist farvekoder) --¤¤¤¤-- (et forsøg på grafisk fremstilling :-) den
blå "dims" er loddet på en lignende lysebrun med brun-orange-blå-grøn
farveringe i nævnte rækkefølge.
Det 1. ben placeret kl. 10 er tomt, en lille sort ledning fra højtaleren er
hjemløs, kan det tænkes at det skal loddes på det 1. ben?
Er her nogen der kan sige/huske hvad 3 benede dinstik brugtes til? Jeg mener
at huske at hovedtelefonder havde dinstik, men genkalder også et stik, med
to flade ben placeret over hinanden.
Kan mon nogen lignende genier her i gruppen finde hoved og hale i det her -
eller skal det til en helt anden gruppe?

Med venlig hilsen,
Ingeborg Jacobsen

Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik

Må vi kondolere...

Det lyder som et DINstik

En modstand.

Måsk, det kommer an på, hvad di far har tænkt sig....

Meget forskelligt, blandt andet linjesignaler. JEg er "unG2 og har kun
set hovedtelefoner med "Jack stik"

Højttalerstik har typis en flad og en rund pind.

Har du mulighed for at tage et billede af konstruktionen ?

Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik

Nå, ja - den betegnelse har jeg hørt om.

det er jo lige det :-(

hvad er et linjesignal - det står ikke i ordbogen og google er ikke meget
hjælpsom. Er det en ekstra højtaler? Båndoptager eller lignende. Jeg arvede
desværre ikke min fars tæft for slige ting. I min barndomsverden var det
sådan noget alle mænd kunne - må jeg sige jeg blev slemt overrasket ...

Det kan jeg godt - men jeg er ikke fortrolig med binaer - kan jeg evt. maile
det til dig?

Og tusind tak for hjælpen.
Det er lidt sjovt .

Venlig hilsen,
Ingeborg

Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik

DINstik er også blevet anvendt til hovedtelefoner.

Der var tale om et 5 polet stik, med 1 ben i midten, og 4 uden om med 90
grader imellem.

Mvh. Uffe Ravn

Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik

Jeg er skam osse "ung" ;o), men jeg husker godt de gamle stik, som brugtes
til højttalere/hovedtlf. Lavet i bakelit, og med to flade ben a'la
USA-nestik, blot lidt mindre.
Jeg tror endda at jeg ville kunne finde et hvis jeg graver dybt nok i
kælderen :o)

mvh
Ebbe

Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik

Kondolere

Et mono dinstik

En kondensator.

En modstand: Grøn = 5, Blå = 6, Orange = 000, brun = 5%, altså 56k ohm/5%

Umiddelbart vil jeg sige at et er en udgang til fx en forstærker eller en
båndoptager.

Ja, det var ind/udgange.
Højttaler stik har et stort fladt ben i centrum og et lille rundt ben
derover.

Et foto oploadet i dk.binaer vil være rigtigt godt!

Håber det har hjulpet dig lidt på vej.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik
On Thu, 8 Jun 2006 12:43:42 +0200, "Michael Lund Sørensen"

Jeg har et par kort der viser benforbindelserne på DIN-stik.

De er på vej op i dk.binaer under Subject "DIN-stik kort".

--
Slet transportmidlet før dk
                                    __o

Jeg har sendt mit bud på hvilket stik jeg læser Ingeborg prøver at beskrive
og er af den overbevisning at det er en indgang til radioen, fx mikrofon
eller båndoptager.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik
kære alle -
tak for megen hjælp.
jeg prøver at få taget nogle fotos af indmaden og får så forsøgt med binaer
for første gang.
Jeg kunne forestille mig at min far har sat båndoptager indgang i radioen.
Jeg tror konstruktionen må være ca. 40 år gammel og vi havde en
spolebåndoptager.
Jeg kigger på billedet og melder tilbage.
Hvis jeg får radioen i gang vil jeg maile om det.
Igen 1000 tak.

mange hilsener - ingeborg

Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik

"> jeg prøver at få taget nogle fotos af indmaden og får så forsøgt med
binaer
OT
jeg kan ikke komme ind på dk.binaer!
Jeg har cybercity som udbyder  og har nu hentet nyhedsgrupperne ned 3 gange,
men dk.binaer kommer ikke ind.
har ligeledes prøvet at åbne fra news.sunsite. Men lige lidt hjælper det.
Outlook express vil ikke åbne fra sunsite.
Jeg har antivirus og antispam (kaspersky suite).
Jeg roder med det og vender tilbage.
Øv

hilsen ingeborg

Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik

Jo

I følge:
<http://www.cybercity.dk/kundecenter/bredbaand/opsaetningsvejledninger/nyhedsgrupper/outlook_express_6_0/

Skal du bruge en anden server, nemlig: newsbin.cybercity.dk

Sunsite fører _kun_ tekstgrupper.
Og kræver brugernavn/password.

Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik
<http://www.cybercity.dk/kundecenter/bredbaand/opsaetningsvejledninger/nyhedsgrupper/outlook_express_6_0/
mange tak, så kan jeg lære at scrolle helt ned i teksten og læse indenad.
jeg er nu på dk.binaer.

jeg tilmeldte mig med brugernavn og password og fik adgang, men ikke til
binaer -
nu har jeg så sat den foreslåede newsbin og har binær inde -
men nogle meddelelser er kun mystiske tegn. Det gælder f.x. pouls bidrag -
der er ikke billeder eller noget læseligt.
Michael har også sat noget ind - og der er stikket - til højre.
Jeg kan se at det "ensomme" ben er no 3. "play signal".
det ser dog ikke ud til at have været loddet.
Jeg har sat nogle billeder af indmaden i binaer under "nostalgisk
transistorradio."

Mange hilsener
fra ingeborg

Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik

Vælg alle indlæg , højreklik og vælg "kombiner og afkod".

Pludseligt giver det mening.

Din stikket er linje input. Den blå "tønde" er en kondensator og den
lodrette ved siden af er en modstand. Typisk for et signalinput.

Den du kalder "antenne" er volumenreguleringen - lydstyrke.

Den ensomme sorte ledning, hører den ikke til på højttaleren ?
Er der nogen ledning på terminalen modstat den brune ?

Jeg tror slet ikke at der et en radio, men blot en aktiv højttaler.
Altså en højttaler emd forstærker i.

Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik
Hej ingeborg

Det er ikke nogen radio, der mangler fuldstændig radiodele,
men jeg vil skyde på at det er halvdelen af et samtaleanlæg.
Altså en hovedstation.

Mvh Max

Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik

Lyder meget plausibelt. Forklarer også trykknapperne...

Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik

Jeg tror, at du har ret i, at det er en hovedstation til et  samtaleanlæg,
som jeg selv kunne have bygget sidst i halvtredserne. Særlig de to ens
trafoer i et batteridrevet anlæg tyder på at den ene bruges som
"mikrofontrafo" og den anden som udgangstrafo. Så skifter man med knapperne
mellem tale og lytte. Den gamle Vitrohm modstand er også fra den årgang. Den
brune type afbrød som regel efter en 2-3 år.
I understationerne var der kun en højttaler, og man skiftede om på
hovedstationen, "Roger and over".
De fleste samtaleanlæg på den tid skulle skifte mellem tale og lytte, duplex
var ikke opfundet endnu.
Med venlig hilsen, Jørgen.

Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik
<http://www.cybercity.dk/kundecenter/bredbaand/opsaetningsvejledninger/nyhedsgrupper/outlook_express_6_0/

Pouls bidrag er delt i 5 dele. Vælg (1/5).....(5/5) og højreklik. Vælg
Kombiner og afkod og så skulle du gerne kunne se Pouls indlæg.

Nogle indlæg i dk.binaer bruger et pakkeformat yEnc, men det synes jeg ikke
at Pouls gør.

Det er altid svært med stik tegninger og se om man  ser fra forsiden eller
bagsiden.

Flotte billeder.

Jeg er enig med Klaus & Co, at det er en forstærker med volumekontrol.

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 7.6.2006)

Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik

Jeg har forsøgt at vælge alle Pouls indlæg og "kombiner og afkod"
men det er stadigt ulæseligt.

tak for rosen

mange hilsener,
ingeborg

Re: nostalgisk spørgsmål om din (?) stik

Kære alle hjælpere i denne tråd!

Tusind tak for rigtig god hjælp.
Jeg er glad for at have fundet ud af hvad det var.
Og imponeret over så mange der straks så at der manglede en radiodel -
hvordan den end ser ud.
Jeg vender ydmygst tilbage med nogle fotos af nogle andre himstregimster,
som jeg ikke har den fjerneste
anelse om hvad er.
Det lader til at dette er gruppen for uidentificerede elektroniske objekter.

Igen tusind tak for hjælpen.

Mange hilsener fra ingeborg

Site Timeline