Noninterlaced til interlaced

Hey..

nogle der har nogle ideer om hvordan man laver et digital video signal
3*3bit + 2*sync + clk om fra noninterlaved til interlaced ??

Jeg har forestillet mig noget med

2 ramkreds med 16 bit data
helst med alm adresseledninger
immellem 4-8 mb pr kreds = i billed pr kreds 640*480/60hz omkring 4mbyte
uden sync

lade clocken putte dataene ind i ram'en, have en counter til at tælle
adreserne op (evt en matrix med linedekodere) når billedet er færdig, bytte
ledningerne om til den anden ram kreds, køre nr 2 billed in der.

imens nr 2 billed bliver indlæst, starter ram 1 med at smide data ud, så de
køre data ind / ud synkront, men med hver anden line, det havde jeg tænkt at
reallitere ved at køre den første adresseledning til den sidste udgang på
tælleren, derved kører den de lige først og de ulige bagefter

og så clocke dem ud i en dac...

er der en nemmere løsning ??

har tænkt på at bruge gamle 72pin's ram, men der er i matrix mener jeg,
nogle der kender nogle 1 - 2 - 4 mb moduler med alm adresseledninger ?

hvis skiftet bliver et problem med tiden kan der bruges 3 ram "blokke"

adresseledningerne regner jeg med at skifte ved at bruge 4 countere, 2 til
hver kreds, en der er koblet som udlæsning og en som indlæsning.. derved kan
de begge kredse kører begge veje, så er der kun de 3*3 bit + sync der skal
skiftes mellem rammene...

Kasper

Re: Noninterlaced til interlaced
brug FIFO'er istedet. du kan spare en masse logik (tællere) og du kan læse
og skrive uafhængigt af hinannen (asynkront). også skal du bruge en
highspeed ADC og do. DAC. ikke just det nemmeste projekt.

hvad skal du bruge det til? kan du ikke bruge en framegrabber istedet?

 - patrick

bytte
de
at
kan

Re: Noninterlaced til interlaced

jeg vil kigge på en FIFO.. ved ikke helt hvordan det virker, bortset fra
first in, first out, og så kan jeg ikke bruge det, det det skal være first
in, 2. out / 4. out.... for det bliver interlaced der skal jeg jo bruge hver
anden linie a 2 gange...

ADC skal jeg ikke bruge, da jeg jo som beskrevet har farverne i digital
form....
Framegrabber ??

jeg skal have lavet en converter fra en 640*480/60hz TFT skærm til alm
composite / RGB

alt var sådan set på plads inden jeg kom til at tænke på et tv ikke kan køre
noninterlaced...

Kasper

Re: Noninterlaced til interlaced

Det er en dims til at sample videobilleder og overføre dem til
computer.

ikke

Det kan det såmænd godt, det reducerer bare den lodrette
opløsning til det halve.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

OT:Re: Noninterlaced til interlaced

Er du EM'er fra 85?

--
Tom

Re: OT:Re: Noninterlaced til interlaced

Det tror jeg ikke, for jeg ved ikke hvad en EM'er fra 85 er.  ;-)

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: OT:Re: Noninterlaced til interlaced
Hej!

Gæt: Elektronik Mekaniker :)

Re: OT:Re: Noninterlaced til interlaced
;-)

Ahh, I see!  :-)

Nej, jeg er radiomekaniker fra... hmm, først i 90'erne var det
vel.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Noninterlaced til interlaced

"> Det kan det såmænd godt, det reducerer bare den lodrette

og smider hver anden af den nederste ½del af det noninterlaced billede i
mellem den første ½del.. vel...

hmm tvgrabber duer ikke da det skal køre "stand alone"

men jeg ved ikke, i princippet bliver det nok billigere at købe en førdig
VGA -> TV og så bare lave det digitale signal om til et alm vga signal...

Kasper

Re: Noninterlaced til interlaced

hver

Fifo kan ikke bruges da den kun kan køre serielt ind... så vidt jeg ved...

jeg skal gemme 11 bit synkront på et klockpuls... så der skal en 16bit ram
til... på vel 8mb pr billed...  så i princippet et 8 mb 72 pins modul kunne
gøre det, der skal bare laves noget styring til matrixen og bankene...

men nogle der har en bedre ide ??

Hvordan klarer jeg lige det med tiden ?? har prøvet at sende dem i Western
europe... det er jo ikke min tid på pc'en det er galt med.. men åbenbart
forsi jeg kører uk software other was.. har da ikke haft problemer med det
før...

Re: Noninterlaced til interlaced
læse
hver

så bruger du 2 FIFO'er.  du skriver så skiftevis til den ene og den anden,
bagefter læser du så først den ene og så den anden. og de fås tybisk i 9bits
bredde. noget andet er så om du kan få fifo'er i en passende størrelse.

oki

hvilket format - RGB eller composite.

køre

hvad skal du bruge det til - bærbar til TV? - så findes der sikkert nemmere
løsninger?

 - patrick

Re: Noninterlaced til interlaced

begge.. men rgb har jeg allerede efter det er lavet noninterlaced... har en
ic der laver fra rgb til composite / s-vhs

nemmere

i princippet og nej... det er et stykke maritim elektronik, med inbygget
skærm og ingen ekstern skærm tilslutning....

men hvis jeg laver det til vga, er det ikke sikkert det kan betale sig at
lave det sidste selv, i forhold til hvad en palm butler koster ex.vis....

Kasper

Site Timeline