Nokia 22 tommer uden billede

Pludselig forsvandt billedet på vores 5 år gl. TV.
Jeg skilte dyret ad og fandt ud af at de slår en gnist fra den spole
(hvis det er en spole) som sidder på printet, der går en kraftig ledning
fra den og op på billedrøret med en sugekop på.
Gnisten farer fra metaldelen på spolen, skiftesvis over på en lus og
over på en modstand.
Hvis jeg tænder/slukker tv´et kan der små lysglimt i alle 4 hjørner på
skærmen, mere sker der ikke, lyder det dyrt eller er der tale om en
bagatel?

Henning Lund
Re: Nokia 22 tommer uden billede

Du skal sikkert have en nye højspændings/linietransformator.
Lad være med at tænde fjernsynet før den er skiftet, du skader bare noget
andet.

Mht. en ny, så prøv evt. her

http://www.pc-elektronik.dk/shop /

Ring eller skriv til ham hvis den ikke er på programmet.

Hvis det ikke er en speciel trafo, er det omkring  200kr. incl. moms/porto

                      !!!!! HUSK!!!!!!HUSK!!!! HUSK!!!!!

lige at aflade billedrøret med en ledning fra stelbåndet bag på billedrøret
og ind under "sugekoppen"  Dette gøres HVER gang INDEN man roder med
billedrøret. De har en tildens til selv at lade op igen :-(

mvh
JBH

Re: Nokia 22 tommer uden billede

Oh så er der nok sket mere da gnisterne farede over på bla. modstanden
og lusen.

Hehe husker i min tid som tv reperatør (7-8) års alderen, et gammelt TV
kunne slå hårdere end en hest sparker.

Henning Lund
Re: Nokia 22 tommer uden billede

Det er nu ikke sikkert.Det kan jo være modstand og lus er forbundet til
noget der ligner stel, på de pågældende ben.

Ja, jeg har heldigvis aldrig selv fået et rigtigt rap.:-)

Det var tidligt du startede, jeg tror jeg var ca 12 år før jeg første gang
rodede i et fjernsyn på mere end "skille ad" og se basis (destruktiv ;-)

mvh
JBH

Re: Nokia 22 tommer uden billede

Øv nu ødelagde du lige stemningen ved at afsløre det.

Henning Lund
Re: Nokia 22 tommer uden billede
LOL   :-)