Noget der kan køle...?

Hejsa.. jeg mangler en enhed der kan køle..  ikke blæse,, men køle. ligesom
et køleskab.. jeg ved man kan få en peltiere element, men jeg har brug for
en plade det køler som en ventilator kan blæse ind over. og derved levere
kold luft. er det noget det kan fåes. ellerskal jeg til at have kompressor
med freon og det hele??

Nogle forslag??

Mvh Brian
Elektriker

Re: Noget der kan køle...?

ligesom

-køle er jo et vidt begreb. Hvor mange watt skal du flytte?

En Peltier køler har en kold og en varm side, ligesom et køleskab. På den
varme side skal du fjerne den effekt, der kommer fra den kolde side PLUS den
effekt, der tilføres fra tilledningerne.

Bo //

Re: Noget der kan køle...? [Stirlin g køler]

Hej Brian

Det forslag jeg har, er desværre ikke pladeformet.

Prøv at kigge efter Stirling-kølere:

http://www.google.dk/search?q=stirling+cooler

-

De fås også i stor størrelse til at fortætte f.eks. nitrogen med:
http://www.stirling.nl/sp/sp7.html

-

Der står lidt om stirlingmotorer her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Stirlingmotor

-

En animeret 4-cylindret (8 kamre) effektiv udgave er her:

http://mitglied.lycos.de/PeterFette/animation.htm

mvh/Glenn

-

Re: Noget der kan køle...? [Stirling køler]
Det jeg skal bruge er noget koldt som en blæser kan klæse ind over. og ind i
et 102 mm isoleret flexrør. som går ind i et rackskab.. og det skal også
gerne være blligt at lave..

Mvh Brian
Elektriker

ligesom
for
levere
kompressor

Re: Noget der kan køle...? [Stirling køler]

Hvor meget skal du køle og hvor billigt ?

Re: Noget der kan køle...? [Stirling køler]
Jeg ved ikke helt hvormeget jeg skal køle.. jeg skal bare kunne blæse noget
koldt luft ind i et rack skab til køling af swich og router..

Mvh Brian

ind i

Re: Noget der kan køle...? [Stirling køler]

noget

Og hvor havde du så tænkt dig at gøre af varmen?

/Per

Re: Noget der kan køle...? [Stirling køler]

Køb en lille aircondition

Re: Noget der kan køle...? [Stirling køler]
noget

Kan du ikke bare nøjes med den (nok noget køligere) luft fra udenfor
skabet? - Og så rigeligt med luft, hvis støjen er ligegyldig...

Brian

Re: Noget der kan køle...? [Stirling køler]
Jeg har fået fat på et 48W peltier nu. som jeg har påmonteret en kømpe
profil på den varme siden. og en enorm blæser derop til køling. og en
skilleplade i mellem, og en lidt mindre profil på den kolde siden som
gennemblæses og blæses ind i en slange som går ind i skabet.. det er ikke
testet i praksis endnu, men regner med at det virker..

Mvh Brian

Re: Noget der kan køle...? [Stirling køler]

Evt. kan du også montere elementet sådan at den sidder "midt i skabslågen" -
med den varme side udaf, og den kolde side indad, og en blæser til at trække
den kolde luft fra den kolde side, og rundt i skabet...

Brian

Re: Noget der kan køle...? [Stirling køler]

-og så kommer det sædvanlige spm, hver gang man køler til under
stuetemperatur: Har du tænkt over hvad kondensvand inde i elementet betyder
for pålideligheden ?

Bo //

Re: Noget der kan køle...? [Stirling køler]
øhhh... godt spørgsmål..

ikke
betyder

Re: Noget der kan køle...? [Stirling køler]

Så må du bare hænge en lille "rispose" op, som tager fugten.

Hvad spørger du egentlig om, mangler du mere køling eller?

mvh

Torben