Nogen herinde der bruger Microchips C18 compiler ??? og måske sammen med F reeRTOS.org ???

Hejsa,

    Ja, jeg er blevet lidt nysgerig omkring det at bruge en mere ægte ANSI
C compiler til mine PIC kredse, end den fra CCS. Dette har så gjort at
jeg nu har hentet C18 compileren ned i studieversionen for at tjekke
efter om den er ok.

    Men inden jeg begynder at bruge for meget tid, ville jeg gerne høre om
der er andre herinde som har forsøgt sig med den, eller bruger den ? og
hvad de mener om den.

    En anden ting er at indførelsen at et RTOS i sine projekter virkelig
kan nedsætte udviklings tiden ;) hvis man skal lave halv avanceret ting
ala Ethernet dimser osv... så jeg har så kigget på FreeRTOS.org, og de
har en C18 port som lyder interesant, så igen er der nogen der ha brugt
denne  ??? og måske vil komme lidt ris/ros om den ???

    Og et tillægs spørgsmål, nogen som har prøvet de nye 16bit med f.eks.
C30 compileren ??? ala PIC30, 33 og hvis de er heldige PIC24 ????
--
VH
Lars Molnit

Jeg har brugt den i forbindelse med mit sidste projekt på uni... mere om det
senere ...
Umiddelbart fungerede studieversionen fint for os... men vi nåede aldrig ud
over prøveperioden, så jeg ved ikke hvor meget betydning det har med de
begrænsninger der kommer på.

Umiddelbart synes jeg den var ok ... jeg vil dog stadig foretrække AVR/GCC
kombinationen, men det er nok lige så meget et religionsspørgsmål.

Vi brugte det sammen med deres ICD2 og deres IDE, det fungerer ok til
debugging. Har nogle gode features til breakpoints(desværre kun 3 ad gangen)
og muligheder for at se indholde af hukommelse og registre når den er
breaket.

Vi brugte også FreeRTOS... nu kender jeg ikke så mange andre RTOS'er så jeg
har svært ved at sige så meget om hvorvidt det er godt eller dårligt. Det
fungerede ok for os... men man skal være opmærksom på at det kræver meget
ram da der skal være separate stakområder til de forskellige tasks.

Vores projekt bruge microchips PICDEM Z board (demo board med Zigbee) og
derfor skulle vi have en masse af microchips kode(deres zigbee stak) til at
fungere sammen med FreeRTOS, og det var rimeligt problematisk, bl.a.
konfigurationen af timers var meget besværlig da både FreeRTOS og Zigbee
stakken gerne ville have brugt den samme, og desuden var der noget capture
interrupt som også blokerede en timer. Derfor var vi nødt til at få
FreeRTOS's tick interrupt til at køre på den sidste 8 bit timer.

Mht. kombinationen PIC18 og FreeRTOS så er det mit indtryk at PICen er ret
langsom til at skifte kontekst da den har utrolig mange registre der skal
gemmes. Jeg har ingen konkrete målinger af hvor stort problemet er, men jeg
tror ikke man skal satse på at skifte kontekst hvert millisekund(Hvilket vi
gjorde på den anden uC vi bruge i projektet som var en HCS08 der også kørte
FreeRTOS, der ved jeg det tog ca. 10% af tiden at skifte kontekst).

Ikke her ... det er første gang jeg rigtig har rodet med PIC-familien.

Mvh.

Thomas Kjærulff

Site Timeline