Nogen her der ha leget med ATA (IDE) Interface ?

Hej.

Jeg har gang i et projekt til bilen med en Ipod og et Drive+play system
fra Harman/Kardon. (Display og joystick-styring)

Jeg har indkøbt en defekt Ipod til formålet. denne er født med en 1,8"
harddisk med 3,3 volts ATA-interface, men den er 5-volts tolerant.

Jeg har forsøgt at forbinde en 2,5" og en 3,5" harddisk til den, og det
virker helt fint. dog har jeg problemer med at de fysisk større diske er
længere tid om at komme op i omdrejninger - nævnligt den 120 GB Maxtor
jeg har udset mig til formålet. den er 6-7 sekunder om at starte op til
den er klar. så lang tid venter Ipod'en ikke, og laver derefter timeout
og skipper et nummer :-O

Jeg har undersøgt mulighederne for en anden Firmware (Linux-baseret) men
den er ikke kompatibel med Drive+Play systemet, så det er ikke interessant.

Jeg har læst lidt på IDE-interfacet som viser sig at være ret simpelt
(Alt er vel relativt) :-) .

Jeg har læst lidt på denne side og specielt de dokumenter han linker
til: http://hem.passagen.se/communication/ide.html

Jeg har en vision om at:

1: programmere en pic til at overvåge CS1, CS0, A0, A1 & A2 og når der
så er peget på kontrol-registret og der er en shutdown-kommando på de
nederste 8 bits, så disabler den enable-benet før at den kan nå at sende
kommandoen til disken. Jeg har bare betænkeligheder om en PIC er kvik nok..

2: Alternativet er at lave noget med nogle and-gates og en nand til
sidst, så den overvåger de omtalte bits og når alle betingelser er
opfyldt disables wr-benet med en nand-gate.

Hvor hurtige er alm. 74-kredse ? skal jeg bruge HCT-typerne?
Jeg vil skyde på at maskinen kører ATA-66 e.l.

Lyder noget af det her bekendt, er der andre der har rodet med det,
eller har tips til hvad jeg ellers kan gøre for at løse mit problem??

MVH, Per.
fjern fjernmig ved direkte mail.

Re: Nogen her der ha leget med ATA (IDE) Interface ?

2E%..
 de20%
2E%..

Hej Per

Du kan f.eks. sF8%ge efter hjemmebyggede MP3 afspillere - dog helst ARM20%
mikroprocessor styret - dem er der mange af.

-

FF8%rst lidt om PIC og FAT16, IDE:

Flash-kort interfacing med FAT16:

64MB MMC und PIC-Mikrocontroller:
http://www.cc5x.de/MMC /

Her er et FAT16 bibliotek:
Dateisystem FAT16
( File Allocation Table Dateizuordnungstabelle)
http://www.cc5x.de/MMC/FAT.html

The IDE Project - PIC baseret med diagram og kode:
http://server.barrymichels.com/ide /
Citat: "...amazing 430kb/s transfers from drive to RAM  [PS: set fra PIC =

-verdenen - kig ogsE5% pE5% ARM processoren!]...Here's the all basic20%
routines and the schematic..."

-

SF8%g f.eks.:
http://www.google.dk/search?hl3D%da&q3D%ARM+IDE+mp3+schematic

Arm er flertydigt pE5% engelsk men det gE5%r vel...:

Welcome to the ARM microcontroller Wiki!:
http://www.open-research.org.uk/ARMuC /
Citat: "...Storage Cards...20%
http://www.interfacebus.com/Bus_Design_Top.html has lots of information20%
on busses. http://www.ghielectronics.com/ sell an LPC2114 pre-programmed =

with an implementation of the FAT filesystem, and device drivers for20%
IDE, MMC Card, SD Card, and Compact Flash, that your master device20%
controls via RS232 or SPI..."

The MP3 Player Project:
http://www.alexolson.com/projects/mp3_player/report.pdf
Med kildekode.

MP3 Player Jukebox Module:
http://elink.net.au/~lindsay /

Stand-Alone-MP3-Player
http://www.cadsoft.de/cgi-bin/download.pl?page3D%/home/cadsoft/html_publi =
c/download.htm.de&dir3D%pub/userfiles/projects&sort3D%time
FAT32 + Windows long filenames

microcontroller based MP3 Player:
http://www.robs-projects.com /
Citat: "...The reason for doing this project was to gain experience in20%
PCB design & production, protocol & device driver implementation (FAT32, =

ATA, I2C) on memory restricted microcontroller systems (AVR) based20%
around the interesting subject matter of compressed audio players..."

-

Andre brokker:

http://www.google.com/search?q3D%cache:forum.microchip.com/tm.asp%3Fm%3D3=
0097+%22Jeff+Bachiochi+from+Circuit+Cellar%22&hl3D%da
Citat: "...
Jeff Bachiochi from Circuit Cellar http://www.circuitcellar.com did some =

FAT work with PICs -- Circuit Cellar issues 143-146. I can't remember if =

it was FAT16 or FAT32. Forgive me if my recollection is poor.

Also check out the work by Fred Eady http://www.edtp.com .
Fred has an ATA hard drive controller project (not MMC/SD) but I think20%
you will find out that the FAT file system will be the most challenging20%
part of your project (versus PIC interfacing to a MMC/SD flash card).
2E%.."

http://www.seiz.ch/Jallist/2004/Jan/index_html?month3D%Jan&year3D%2004&me =
ssage3D%16223011
Citat: "...
interfacing 5V PIC w/ 3.3V MMC/SD card:
Use the 74LVC244 or 74LVT244 or 74LVX244 series of octal buffers that20%
can at Vcc3D%3.3V handle 5V on I/O pins.
If you need a DIP '244, your only bet is the SN74LVC244AN from TI.
2E%.."

The PIC16F876 3.3volt Prototype
Molex MMC socket
SD-card FAT12, FAT16
http://www.compsys1.com/workbench/On_top_of_the_Bench/MMC_Project/MMC_to_ =
PIC_3_3v_Schematic/mmc_to_pic_3_3v_schematic.html
Citat: "...
The SD card connections are configured for a standard SPI mode20%
connection which is commonly used for interfacing with microcontrollers.
The FM24CL64 does not require any wait period after a write and has no20%
limitations on the number of writes.
All PIC to MMC transactions must be in chunks of 512 bytes (one can read =

a less amount). Data to be stored is first saved to the external FRAM20%
and is then automatically transferred to the MMC when 512 bytes20%
accumulate. Storage is limited to a single file only, again due to the20%
constraints of the PIC.
The modified MMC board which can use MMC as well as SD cards.
SDMM3X Kit $57.00
a PIC 16F876 or 18F252
2E%.."

http://www.compsys1.com/workbench/BenchOrders/bench_orders.html#sdmmc
SDMXPCB SDMM3X (compact unit ) pcb board only $23
SDMXSRC SD/MMC FAT16 source code emailed $23

4MB MMC und PIC-Mikrocontroller
http://home.wtal.de/Mischka/MMC /

Dateisystem FAT16
( File Allocation Table Dateizuordnungstabelle):
http://home.wtal.de/Mischka/MMC/FAT.html

Hoarder (SAK) board should give you some idea about how to interface the =

compact flash card and to program a file system
http://vadim.www.media.mit.edu/Hoarder/Hoarder.htm

Procyon AVRlib
Version 1.0
C-Language Function Library for Atmel AVR Processors - Written by Pascal =

Stang
FAT16/32 File System (support is read-only for now)
http://hubbard.engr.scu.edu/embedded/avr/avrlib/docs/html/index.html

The Alya Project
http://home.nikocity.de/andymon/hfg/Alya/alya.html
Citat: "...The Alya board mainly consists of a PIC16C64 microcontroller20%
and an Altera 10K10 FPGA to handle the data transfer.
Instead, I decided to use an Altera FPGA and just connect all pins to20%
the FPGA. This is a good example how FPGAs simplify a design - instead20%
of having to understand all the details of the devices involved, just20%
connect them directly and implement the details later. This lead to a20%
208 pin device and, as I intended to use it only as a wiring, register20%
and multiplexer box, the smallest FPGA available, a 10K10A, seemed to be =

sufficient.
All information about the ATA interface can be found in the ATA spec.20%
You can't download the spec itself, but there are countless drafts at20%
http://www.t13.org/ that are as well. I'd recommend you download the20%
ATA-2 draft, it has only 90 pages and contains everything you need for20%
programming.
2E%..
Most people I spoke to thought the harddisk interface would be pretty20%
complex and interfacing to it some kind of wizardry. It isn't.
2E%.."

(Ukendt sprog - men der er et "internationalt" diagram:) SecureDigital20%
op de PIC
http://www.circuitsonline.net/forum/view/12325

DOS FAT 12/16/32, VFAT
DOS til kopiering af lange filnavne
http://www.linuxvoodoo.com/resources/howtos/HOWTO/Filesystems-HOWTO-3.htm =

USB MMC Reader/Writer for the GBA
(With MP3 Playback Capabilities)
http://users.ece.gatech.edu/~shalan/mmc_usb_web.htm

http://www.semiconductors.philips.com/pip/74LVC4245AD.html

http://www.sandisk.com/download/Product%20Manuals/Product%20ManualSDCardv =
1.7.pdf

mvh/Glenn

Re: Nogen her der ha leget med ATA (IDE) Interface ?

<SNIP en masse>

Hej Glenn, tak for alle de fine links, det er spændende læsning.

Dog har jeg ikke tanker om at bygge en MP3 afspiller op fra bunden, slet
slet ikke. jeg har allerede et fint system med den Ipod og
Drive+play-systemet, men har bare problemet med at disken slukkes.

Jeg har taget konsekvensen nu., og køber en Logikanalysator hos
demotech.dk så jeg kan få syn for sagen.

Det jeg faktisk ønsker at gøre, er at sætte noget imellem disken og
ipodden der "æder" shutdown-kommandoen.

Jeg har læst lidt på Cpld, muligvis skulle man bruge sådan en lille sag
til det ?? Elfa fører en Altera EPM3032 i 44-pins PLCC-hus, det er jo
til at have med at gøre for hjemmefuskeren...

MVH, Per.

Site Timeline