Nogen der kender til et lille digital lydoptager byggesæt der ikke fylder for meget ?

Hejsa,
    Jeg er faldet over et lille program som kræver man kan optage noget lyd
i 1-3 minutter af gangen for derefter at viderbehandle målingen.

    Men da denne måling skal foregå på min motorcykel, mens jeg køre, så
tænkte jeg på om ik der var et lille byggesæt af en art der kunne gøre
dette ? sådan at jeg nemmere kunne trække en ledning op til styret,
sådan at jeg kan tænde slukke for optagelsen oppe fra styret af.

    nogen der kender til et lille hygge projekt på nettet, som man kan
bruge til dette ?

--
VH
Lars Molnit

En brinckofon ( se Brinck's hjemmeside)

Re: Nogen der kender til et lille digital lydoptager byggesæt der ikke fylder for meget ?

hvordan lyd??

Lyd som impulser fra tændingen til effektmåling, eller bare "fræselyd" ;-)

Mvh
Henrik

Re: Nogen der kender til et lille digital lydoptager byggesæt der ikke fylder for meget ?

Jeg er også dybt nysgerrig... :-) hvad skal det bruges til??

Peter

Re: Nogen der kender til et lille digital lydoptager byggesæt der ikke fylder for meget ?

    Jeg har fået fingrende i dette :
"http://www.charm.net/~mchaney/homedyno/homedyno.htm "

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Re: Nogen der kender til et lille digital lydoptager byggesæt der ikke fylder for meget ?

Hvorfor ikke bruge en minidisc recorder?

Peter

Re: Nogen der kender til et lille digital lydoptager byggesæt der ikke fylder for meget ?

    Har ik nogen... og så er der lige den del med at styre den fra styret af.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Re: Nogen der kender til et lille digital lydoptager byggesæt der ikke fylder for meget ?

    Men jo, har tænkt på løsninger som en gammel Walkman, mini-disk eller
en mp3 diktafon osv.. men i alle tilfælde skal jeg ud og købe en, og da
maskinen først kommer på gaden om nogen tid, så tænkte jeg på at lave en
selv for sjov ;)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Re: Nogen der kender til et lille digital lydoptager byggesæt der ikke fylder for meget ?

Det er også fint nok. Men det er nok bedre at ombygge en MP3 optager end at
lave fx. et byggesæt fra brinck. Jeg ved ikke prisen, men for flere år siden
da den kom på gaden kostede den en bondegård, så måske kan det ikke betale
sig.

Peter

Re: Nogen der kender til et lille digital lydoptager byggesæt der ikke fylder for meget ?

    Var inde og kigge på deres billede af bygge sættet ;) og hele tricket
ligger i en bestemt kreds... denne kreds håber jeg på at skaffe som
sampels ;) . Selve sættet koster 198Kr. i dag, så det er nok lettest
bare at købe det og samle det.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Re: Nogen der kender til et lille digital lydoptager byggesæt der ikke fylder for meget ?

Vær lige opmærksom på om lyden i sådan en dims er god nok til dit projekt.
Måske drukner det hele i støj eller lign.

Peter

Re: Nogen der kender til et lille digital lydoptager byggesæt der ikke fylder for meget ?

Ked af at hive luften ud af dit projekt, men du spilder din tid. Homedyno er
mildt sagt ikke særligt anvendeligt.

Der er store problemer med programmets præcision, og du kan slet ikke se
variationer i kurveforløbet præcist nok til at afgøre om det er bedre eller
dårligere end før.

Har rodet lidt med det, og det er IMO sjovt at rode med, men spild af tid.
(hvis du vil bruge det til noget seriøst)

Løsningen er klart en G-tech måler, eller alternativt at selv bygge noget
datalogningsudstyr, og mål G påvirkning i det vandrette plan. En simpel G
måler chip kan overgå homedyne i nemhed.

Mvh
Henrik

Re: Nogen der kender til et lille digital lydoptager byggesæt der ikke fylder for meget ?

    Er det støj problemer du hentyder til ? eller hvordan ?

    tjaaa... man burde jo kunne se hulder på effekt kurven osv..

    En G-tech måler ? hvad er fordelen mellem G måler til at måle acc. og
det at tælle tændings pulser ? og kender du til noget software der kan
omdanne G målingerne til effekt/moment kurver ? da det er dem som er
hele formålet med projektet.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Re: Nogen der kender til et lille digital lydoptager byggesæt der ikke fylder for meget ?

Ja, det var også min ide for 3 år siden. Det virker bare ikke ordentligt.
Det er alt for groft, og hullerne skal være _:store_ før du ser dem.

noget

Gtechen kan levere en komplet udskrift via en pc, med moment og effektkurver
direkte.

Den har også den detajleringsgrad der er nødvendig.

Homedyno er et godt projekt, men det er hellerikke andet end et projekt.
Desværre ikke anvendeligt i praksis, hvor gerne jeg end ville. Jeg har taget
signalet fra krumptappen, optisk, og direkte i min PC, og det gør ikke den
store forskel. Kurverne er stadigt ikke til noget. Man kan ihvertfald ikke
spotte et 5% hul i momentkurven, feks i fbm knastaksel timing, eller
tændingstiming.

Det kan man på den "ægte" vare.

Mvh
Henrik

Re: Nogen der kender til et lille digital lydoptager byggesæt der ikke fylder for meget ?

    Ulempen med den er fast instalation + at den er til biler ;) jeg har
nogen motorcykler, men ingen bil :)

    Ok, så hele humlen ligger i opløsningen... regnede også lidt på det
omkring omdr. osv.. og for en alm. bil, så er der ca. 25 pulser ved 1500
omdr./min... og den ender med ca. 180 pulser ved de 11.000omdr./min som
er interesante for mig. hmmm, men da en MC gir 2 pulser pr. omgang(pga.
2 spoler til 4 cyl). så er det dobbelt op i opløsningen... nogen ide om
hvor meget jeg skal op på, før det blir brugbart ?

    Har kigge lidt på dataende fra eksemplerne med home dyno, og deres nye
Road Dyno, og må indrømme at han bruger liiiige lovlig stort vindue til
midlingerne, de æder jo alt hvad der er af huller i størelsen 500 til
2000 omdr.. hvis jeg ik tager meget fejl.

    Nå, men sådan en G sensor kan jeg skaffe til få kroner, og der flyder
jo med MPU'er og ram kredse på mit bord, så mon ikke man kan fuske noget
der... det matmatiske har jeg liggende fra tidligere da jeg ville
estimere heste vs. tophastighed,  og dette lykkedes nu meget godt sat op
mod Dyno rulninger hos forhandler. Fordelen med eget design osv. er at
jeg kan tilpasse den til MC'en, og nemt skalere op og ned i opløsningen...

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Re: Nogen der kender til et lille digital lydoptager byggesæt der ikke fylder for meget ?

    Rettelse... en alm. 4 takts bil motor gir gnist hver 2 omgang, en
firtakts MC med R4 motor gir hver omgang, så det jeg regnede som bilen
er det som svare til MC'en og bilen er endnu dårlige, altså det halve
pulser....

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Re: Nogen der kender til et lille digital lydoptager byggesæt der ikke fylder for meget ?

    Så er der skam 2 forskellige G sensore på vej med posten ;) så er det
bare om der skal bruges en 1 eller 2 aksede ;) hæhæ... 5G er vel ret
overkill.

--
VH
Lars Molnit