Nogen der kan regne den ud?

Hej alle,

Jeg er ved at bygge en frekvens tæller og så har jeg scannet google for
at se hvordan andre har gjort. Jeg faldt over den her frekvenstæller:

http://www.aade.com/DFD4A/dfd4a.htm

Jeg kan ikke finde diagrammet til den nogen steder, men kan se at der
indgår en PLL i kredsløbet og jeg kan simpelthen ikke regne ud hvad han
bruger den til.

Nogen der har et bud?

Mvh
    Jan

Re: Nogen der kan regne den ud?

http://www.aade.com/DFD4inst/dfd4inst.html

Hvor er den PLL ?

Re: Nogen der kan regne den ud?

74HC4046

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

Okay

Re: Nogen der kan regne den ud?

4046

/Hauge

Re: Nogen der kan regne den ud?

Er det ikke den her ?
http://www.aade.com/DFD4inst/dfd4inst.html

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen
Re: Nogen der kan regne den ud?

Nu da jeg har kigget lidt på diagram og 4046 kommer jeg med et bud.

Den bliver slet ikke brugt som PLL, men som en buffer.

Lige inden bliver singalerne skåret ned til maks +0,7 og -0,7 volt af de
2 dioder D1 og D2. Herefter er der en kodensator der fører ind på ben 14
af en 4046
(http://www.semiconductors.philips.com/acrobat_download/datasheets/74HC_HCT4046A_CNV_2.pdf
kig på side 6) Ben 14 og ben 3 XOR'es ud til ben 2. Ben 3 er forbundet
til + forsyning og hele VCO'en er disablet (ben 5 til + forsyning).

Da ben 3 af en PIC16c71 er et digitalt input, kan den ikke arbejde med
0,7 volts værdier og kræver derfor et forstærkertrin mellem limiteren og
input. Der gøres ved XOR'en i PLL kredsen...

Re: Nogen der kan regne den ud?
Ja, du havde ret. Jeg fandt lige den her forklaring:
http://www.fpqrp.com/pigg20/mp20fc.htm

Og der står netop det som du også fandt frem til.

(http://www.semiconductors.philips.com/acrobat_download/datasheets/74HC_HCT4046A_CNV_2.pdf

Re: Nogen der kan regne den ud?

Ens uddannelse er sku ikke helt spildt, selvom den er 13 år gammel :-)

Re: Nogen der kan regne den ud?

Nej engelsk fra folkeskolen duer vel endnu ?

Mvh
Martin

Re: Nogen der kan regne den ud?

nu er jeg ikke lige den største ørn til RI
men kan det passe at der kun bruges den 1 Phasecomperator i 74HC4046

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

Jep...