Nogen der kan lave en elektonisk kontakt til mig?

Hejsa

Jeg har en ældre computer som jeg gerne vil have tænder så snart der er strøm på den. Desværre er det ikke noget jeg kan sætte i BIOS som på nyere computere. Jeg tænkte derfor på om man kunne lave en kontakt der 10-20 sekunder efter der er 220V, så kortslutter den interne kontakt i et sekund, og dermed tænder computeren? Den må jo selvfølgelig ikke gøre det hvis computeren er tændt i forvejen (hvilket jo heller ikke burde kunne lade sig gøre).

Mvh Fribse

Reply to
Fribse

"Fribse" skrev i news: snipped-for-privacy@news.tiscali.dk

Er maskinen lavet med en ATX strømforsyning ?

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Hej Peter

Ja, det er ATX maskiner, blot nogle af de første fra Compaq, så deres BIOS er ikke sk... god.

/Fribse

Reply to
Fribse

Prøv at kortslutte den grønne ledning fra strømforsyningen til motherboardet med en af de sorte det får ihvertfald strømforsyningen til at starte op og køre konstant.

Mvh. René

Reply to
René Andersen

Det lyder ikke sådan, da han ikke kan styre PS'en via BIOS. Men lav et lille print der får strøm fra 220V og fra et diskdrev-powerkabel, når de 220V kommer på venter du lidt og hvis der er spænding på 5/12V drev stikket så gør du ikke mere, ellers tænder du PC'en via et relæ.

Reply to
Klavs Rommedahl

Klavs Rommedahl skriver:

Det skal du ikke regne med....

Altså et 12 volts omskifterrelæ direkte på 12 volts forsyningen.

Kontaktsættet i nc (normally closed) sættes parallelt ind over tænd knappen. Så længe der ikke er 12 volt, "holdes knappen nede". Når der kommer 230 volt til, genereres der 12 volt og relæ'et trækker og slipper dermed "knappen"

Ok, hvis det er så simpelt, så ville det jo være fedt. Jeg forsøger lige med en af dem.

--
/Fribse
Reply to

Ahh, det var rimeligt smart. Men det er ikke nok kan jeg se når jeg tænker lidt over det. Den må nemlig kun tænde når spændningen går fra 0->220V og ikke blot fordi der er 220V på den.

Grunden til alt denne fikumdik er at vi skal have slukket en række servere (nogle gamle maskiner vi har som kører hver sin lille ting), for at der ikke skal udvikle sig for meget varme i serverrummet ved en strømafbrydelse. Samtidig skal andre systemer køre videre.

--
/Fribse
Reply to
Fribse

"Fribse" skrev i news: snipped-for-privacy@news.tiscali.dk

Mail sendt !

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Hej Peter

Jepsen, jeg reagerer lige så snart jeg kan...

Reply to
Fribse