Nogen der kan lave en elektonisk kontakt til mig?

Hejsa

Jeg har en ældre computer som jeg gerne vil have tænder så snart der er
strøm på den. Desværre er det ikke noget jeg kan sætte i BIOS som på
nyere computere.
Jeg tænkte derfor på om man kunne lave en kontakt der 10-20 sekunder
efter der er 220V, så kortslutter den interne kontakt i et sekund, og
dermed tænder computeren?
Den må jo selvfølgelig ikke gøre det hvis computeren er tændt i forvejen
(hvilket jo heller ikke burde kunne lade sig gøre).

Mvh
Fribse

Re: Nogen der kan lave en elektonisk kontakt til mig?

Er maskinen lavet med en ATX strømforsyning ?

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hej Peter

Ja, det er ATX maskiner, blot nogle af de første fra Compaq, så deres
BIOS er ikke sk... god.

/Fribse

Re: Nogen der kan lave en elektonisk kontakt til mig?

Prøv at kortslutte den grønne ledning fra strømforsyningen til motherboardet
med en af de sorte det får ihvertfald strømforsyningen til at starte op og
køre konstant.

Mvh.
René

Re: Nogen der kan lave en elektonisk kontakt til mig?

Ok, hvis det er så simpelt, så ville det jo være fedt. Jeg forsøger lige
med en af dem.

--
/Fribse

Re: Nogen der kan lave en elektonisk kontakt til mig?

Mail sendt !

--
Hilsen
   Peter N Petersen
Re: Nogen der kan lave en elektonisk kontakt til mig?
snipped-for-privacy@NOSPAMtdcadsl.dk says...

Hej Peter

Jepsen, jeg reagerer lige så snart jeg kan...

Re: Nogen der kan lave en elektonisk kontakt til mig?

Det lyder ikke sådan, da han ikke kan styre PS'en via BIOS.
Men lav et lille print der får strøm fra 220V og fra et
diskdrev-powerkabel, når de 220V kommer på venter du lidt og hvis der
er spænding på 5/12V drev stikket så gør du ikke mere, ellers tænder
du PC'en via et relæ.

Re: Nogen der kan lave en elektonisk kontakt til mig?

Det skal du ikke regne med....

Altså et 12 volts omskifterrelæ direkte på 12 volts forsyningen.

Kontaktsættet i nc (normally closed) sættes parallelt ind over tænd
knappen. Så længe der ikke er 12 volt, "holdes knappen nede". Når der
kommer 230 volt til, genereres der 12 volt og relæ'et trækker og
slipper dermed "knappen"

Re: Nogen der kan lave en elektonisk kontakt til mig?
snipped-for-privacy@du.kan.finde.den says...

Ahh, det var rimeligt smart.
Men det er ikke nok kan jeg se når jeg tænker lidt over det.
Den må nemlig kun tænde når spændningen går fra 0->220V og ikke blot
fordi der er 220V på den.

Grunden til alt denne fikumdik er at vi skal have slukket en række
servere (nogle gamle maskiner vi har som kører hver sin lille ting), for
at der ikke skal udvikle sig for meget varme i serverrummet ved en
strømafbrydelse.
Samtidig skal andre systemer køre videre.

--
/Fribse

Site Timeline