Nogen der har et bud på denne, auto start af rotor?

Jeg har sådan en rotor på lager

Den drives af 18V som ikke er oplyst på siden. Jeg har et stort ønske om at få den automatisk til at swinge en tur f.eks engang i timen eller endnu bedre, kunne styres af et program der kunne connectes via internettet, men det sidste er nok for meget forlangt. Kan jeg med mine små gaver indenfor elektronik, lave noget der kan tricket med at automatisere drejeknappens funktion på rotorens styrepult, eller kan der få´s noget færdigt isenkram til rimelige penge der kan tricket?

--
Mvh
Henning Lund

"Henning Lund" skrev i meddelelsen news:496df369$0$56792$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Jeg har én der ligner og den er simpelthen styret ved at rotoren får strøm i den tid det tager styreboksens knap at dreje. Der er ingen kontrol af rotorens faktiske position. Så kan du jo tænke over om du kan lave en timer der kan klare det.

Steen.

Reply to
Steen Jakobsen

Steen Jakobsen skrev:

Ja det var en enkelt løsning, hvad så med retur, vender den ikke spændingen til motoren eller hur? Det med at lave tingene selv, må jeg sige, jeg har minimal forstand på, det er allerhøjest blevet til lidt samling af byggesæt fra Wellerman osv.

--
Mvh
Henning Lund

Jeg fandt ikke lige noget diagram af den på www men BM-radio har den på programmet (sikkert fra Wimo) og der står noget om at der skal bruges et

3-leder kabel til rotoren.

Da det formentlig er en 2-fase motor med nul og fasekondensator betyder det at der ingen tilbagemelding om position er fra rotoren. Der er højst en endestop-afbryder der afbryder motoren når rotoren ikke kan/må dreje længere når den når enden.

Det betyder at du skal styre bevægelserne på tid og regne med at recalibrere positionen ved at køre den op imod skiftevis det ene og det andet endestop i ny og næ.

Hvis du vil computerstyre den er det en helt anden slags rotor du skal have fat i. AR-40 kan til nøds bruges da den har et potentiometer indbygget men ellers er det det de store antennerotorer fra Hygain, CDE og Yaesu mm du skal have fat i.

Spørg evt i dk.fritid.hamradio gruppen.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Lars Peter Larsen skrev:

Korrekt

Fasekondensator, vil det ikke sige plus og minus skiftes for at få den til at dreje henholdsvis den ene eller anden vej?

Ok

--
Mvh
Henning Lund

Steen Jakobsen skrev:

Hvordan har du lavet det?

--
Mvh
Henning Lund

Henning Lund skriver:

I første ombæring skal du med dine "gaver" prøve at måle på, hvad der kommer af signaler fra styreboksen til rotoren når den står stille og når du drejer til forskellige positioner.

Hej Henning

Kontrol af retningen foregår ved at en motor i styreboxen køre med samme hastighed som rotoren.

Du kan se diagrammet her

Max skrev:

Nu har jeg aldrig haft den pakket ud af kassen, men vil du sige der sidder en motor for enden af drejeknappen i styreboksen? Gør det det sværere eller lettere at lave noget automatik? Diagrammer kan jeg ikke læse desværre.

--
Mvh
Henning Lund

Klaus D. Mikkelsen skrev:

Det må jeg prøve når jeg får den gravet frewm, hvis ikke Max´s diagram kan lede nogen på sporet.

--
Mvh
Henning Lund

Henning Lund skriver:

Jeps

Vil du bibeholde styreboksen?

Det kan jeg......

Transformeren kommer der 18 volt ud fra (skrev du).

Den ene 18 volt vekselspænding føres direkte til ledning 3.

Den anden føres gennem en kontakt der kan skifte i 2 positioner og er afbrudt i midten. Ledningen fra hver position føre frem til hhv ledning 1 og 2, men mellem ledning 1 og 2 skal der være en kondesator på en given størrelse (skil kontrolboksen ad, så kan du se størrelsen og evt hugge kondesatoren).

Kontakt til den ene side = drejer den ene vej (så længe du holder kontakten der) Kontakt til den anden side = drejer den anden vej (igen kun så læge du holder kontakten der).

Klaus D. Mikkelsen skrev:

Jøsses, det lyder som om det er fremstillet af en smed i Polen :o)

Det er underordnet

Ja det har jeg set på nettet et eller andet sted.

OK

OK

Det løser ikke mit problem som jeg skrev i indledningen, nemlig det skal kunne gøres automatisk f.eks en gang i timen ellers kan jeg jo lige så godt beholde styreboksen på.

--
Mvh
Henning Lund

Det er en vekselsrømsmotor med to viklinger så der findes ikke en plus eller minus-pol. For at frembringe et drejende magnetfelt i motorens stator der kan trække motorens rotor rundt skal vekselstømmen i de to viklinger være faseforskudt - det gøres ved at forbinde den varme ende af viklingerne med en passende kondensator der frembringer faseforskydningen. Omdrejningsretningen bestemmes af hvilken af viklingerne og nullen der sættes til vekselstrømforsyningen.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Lars Peter Larsen skrev:

Uha, det var jeg ikke klar over.

--
Mvh
Henning Lund

Henning Lund skriver:

Nu har vi fundet ud af at du skal have et relæ til at styre retningen og et til at stænde og slukke for strømmen til rotoren.

Så skal vi i gang med at finde ud af, hvor tit du vil dreje, hvor langt du vil dreje og hvordan du vil styre det. Vil du evt gøre det fra en PC, kan du gøre det med et simpelt kredsløb på parallelporten og et lille program.

Vil du gøre det med en timer kan du bygge timere selv, eller købe færdige timere (jeg skal da ikke blamere for meget for køb/salg på min private hjemmeside, hvor der er timere til salg).

Eller, hvad med en lille PLC der løser problemet?

Dådan en kan du købe rimeligt billigt i køb og salg gruppen. Gør du ikke det, kan det være at jeg igen rydder Michaels "bunke" for billige penge :-)

Hej Lars og gruppe Jeg har en Stollelignende rotor-ting med kun tre styreledninger, den kan godt stoppe når den når den retning som styreboksen stilles til. Men om det er et potmeter man drejer på, eller der er en motor i styreboksen som følger rotoren og stopper når den når knappens indstilling, har jeg ikke undersøgt.

./Lars

Reply to
Lars Schaumburg-Müller

Max skrev:

Intern note til mig selv: Læs hele tråden inden du kommer med indlæg ;-)

./Lars

Reply to
Lars Schaumburg-Müller

Hej Lars,

Motoren i rotoren og i styreboksen kører omtrent synkront - Den i styreboksen er en steppermotor mens den i rotoren er så kraftig at den tilnærmelsesvis er synkron. (Jeg reparerede for nylig en tilsvarende rotors styreboks for en svagtseende radioamatørkollega)

I styreboksen er der to skiver med en slags hak der skal passe over hinanden for at stoppe motorerne. Når den ene skive drejes af operatøren der drejer på styreboksens knap, vil styreboksens steppermotor dreje den anden så hakkerne igen kommer til at passe sammen. Der er desværre ingen potmeter indblandet.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Lars Schaumburg-Müller skrev:

Hehe

--
Mvh
Henning Lund

"Henning Lund" skrev i meddelelsen news:496e3179$0$56768$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Jeg har ikke lavet det. Den er sådan fra fabrikken, det kan laves med et relæ eller to og en timer.

Steen.

Reply to
Steen Jakobsen