Nogen der har et bud på denne, auto start af rotor?

 Jeg har sådan en rotor på lager
http://www.mega-kom.de/eshop/product_info.php/products_id/10879
Den drives af 18V som ikke er oplyst på siden.
Jeg har et stort ønske om at få den automatisk til at swinge en
tur f.eks engang i timen eller endnu bedre, kunne styres af et
program der kunne connectes via internettet, men det sidste er
nok for meget forlangt.
Kan jeg med mine små gaver indenfor elektronik, lave noget der
kan tricket med at automatisere drejeknappens funktion på
rotorens styrepult, eller kan der få´s noget færdigt isenkram til
rimelige penge der kan tricket?

Henning Lund
Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rot or?

Jeg har én der ligner og den er simpelthen styret ved at rotoren får strøm i
den tid det tager styreboksens knap at dreje. Der er ingen kontrol af
rotorens faktiske position. Så kan du jo tænke over om du kan lave en timer
der kan klare det.

Steen.

Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rot or?

Ja det var en enkelt løsning, hvad så med retur, vender den ikke
spændingen til motoren eller hur?  Det med at lave tingene selv,
må jeg sige, jeg har minimal forstand på, det er allerhøjest
blevet til lidt samling af byggesæt fra Wellerman osv.

Henning Lund
Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rot or?

Hvordan har du lavet det?

Henning Lund
Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rot or?

Jeg har ikke lavet det. Den er sådan fra fabrikken, det kan laves med et
relæ eller to og en timer.

Steen.

Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rot or?

Nåda, jeg troede du havde opfundet den.

Henning Lund
Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rotor?

Jeg fandt ikke lige noget diagram af den på www men BM-radio har den på
programmet (sikkert fra Wimo) og der står noget om at der skal bruges et
3-leder kabel til rotoren.

Da det formentlig er en 2-fase motor med nul og fasekondensator betyder
det at der ingen tilbagemelding om position er fra rotoren. Der er højst
en endestop-afbryder der afbryder motoren når rotoren ikke kan/må dreje
længere når den når enden.

Det betyder at du skal styre bevægelserne på tid og regne med at
recalibrere positionen ved at køre den op imod skiftevis det ene og det
andet endestop i ny og næ.

Hvis du vil computerstyre den er det en helt anden slags rotor du skal
have fat i. AR-40 kan til nøds bruges da den har et potentiometer
indbygget men ellers er det det de store antennerotorer fra Hygain, CDE
og Yaesu mm du skal have fat i.

Spørg evt i dk.fritid.hamradio gruppen.

/Lars

Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rot or?

Korrekt

Fasekondensator, vil det ikke sige plus og minus skiftes for at
få den til at dreje henholdsvis den ene eller anden vej?

Ok

Henning Lund
Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rotor?

Det er en vekselsrømsmotor med to viklinger så der findes ikke en plus
eller minus-pol. For at frembringe et drejende magnetfelt i motorens
stator der kan trække motorens rotor rundt skal  vekselstømmen i de to
viklinger være faseforskudt - det gøres ved at forbinde den varme ende
af viklingerne med en passende kondensator der frembringer
faseforskydningen. Omdrejningsretningen bestemmes af hvilken af
viklingerne og nullen der sættes til vekselstrømforsyningen.

/Lars

Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rot or?

Uha, det var jeg ikke klar over.

Henning Lund
Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rotor?
Hej Lars og gruppe
Jeg har en Stollelignende rotor-ting med kun tre styreledninger, den kan
godt stoppe når den når den retning som styreboksen stilles til.
Men om det er et potmeter man drejer på, eller der er en motor i
styreboksen som følger rotoren og stopper når den når knappens
indstilling, har jeg ikke undersøgt.

./Lars

Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rotor?

Hej Lars,

Motoren i rotoren og i styreboksen kører omtrent synkront - Den i
styreboksen er en steppermotor mens den i rotoren er så kraftig at den
tilnærmelsesvis er synkron. (Jeg reparerede for nylig en tilsvarende
rotors styreboks for en svagtseende radioamatørkollega)

I styreboksen er der to skiver med en slags hak der skal passe over
hinanden for at stoppe motorerne.
Når den ene skive drejes af operatøren der drejer på styreboksens knap,
vil styreboksens steppermotor dreje den anden så hakkerne igen kommer
til at passe sammen. Der er desværre ingen potmeter indblandet.

/Lars

Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rotor?

I første ombæring skal du med dine "gaver" prøve at måle på, hvad der
kommer af signaler fra styreboksen til rotoren når den står stille og
når du drejer til forskellige positioner.

Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rot or?

Det må jeg prøve når jeg får den gravet frewm, hvis ikke Max´s
diagram kan lede nogen på sporet.

Henning Lund
Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rot or?
Hej Henning

Kontrol af retningen foregår ved at en motor i styreboxen køre
med samme hastighed som rotoren.

Du kan se diagrammet her

http://www.hamradio.pl/sq9jdo/_Sprzet/Rotor/modyfikacja.html

Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rot or?

Nu har jeg aldrig haft den pakket ud af kassen, men vil du sige
der sidder en motor for enden af drejeknappen i styreboksen? Gør
det det sværere eller lettere at lave noget automatik? Diagrammer
kan jeg ikke læse desværre.

Henning Lund
Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rotor?

Jeps

Vil du bibeholde styreboksen?

Det kan jeg......

Transformeren kommer der 18 volt ud fra (skrev du).

Den ene 18 volt vekselspænding føres direkte til ledning 3.

Den anden føres gennem en kontakt der kan skifte i 2 positioner og er
afbrudt i midten.
Ledningen fra hver position føre frem til hhv ledning 1 og 2, men mellem
ledning 1 og 2 skal der være en kondesator på en given størrelse (skil
kontrolboksen ad, så kan du se størrelsen og evt hugge kondesatoren).

Kontakt til den ene side = drejer den ene vej (så længe du holder
kontakten der) Kontakt til den anden side = drejer den anden vej (igen
kun så læge du holder kontakten der).

Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rot or?

Jøsses, det lyder som om det er fremstillet af en smed i Polen
:o)

Det er underordnet

Ja det har jeg set på nettet et eller andet sted.

OK

OK

Det løser ikke mit problem som jeg skrev i indledningen, nemlig
det skal kunne gøres automatisk f.eks en gang i timen ellers kan
jeg jo lige så godt beholde styreboksen på.

Henning Lund
Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rotor?

Nu har vi fundet ud af at du skal have et relæ til at styre retningen og
et til at stænde og slukke for strømmen til rotoren.

Så skal vi i gang med at finde ud af, hvor tit du vil dreje, hvor langt
du vil dreje og hvordan du vil styre det. Vil du evt gøre det fra en PC,
kan du gøre det med et simpelt kredsløb på parallelporten og et lille
program.

Vil du gøre det med en timer kan du bygge timere selv, eller købe
færdige timere (jeg skal da ikke blamere for meget for køb/salg på min
private hjemmeside, hvor der er timere til salg).

Eller, hvad med en lille PLC der løser problemet?

Dådan en kan du købe rimeligt billigt i køb og salg gruppen. Gør du ikke
det, kan det være at jeg igen rydder Michaels "bunke" for billige penge
:-)

Re: Nogen der har et bud på denne, auto start af rot or?

Aha.

Jow. vil det sige andre kan gøre det samme ved at connecte min
puter?

Timere mener jeg at have på lager, men er ikke helt sikker, det
skal nok ikke være nogle der fyrer spænding af når de aktiveres.

Måske :o) Hvad er en plc?

Jeg tror det billigste og letteste ville være, en timer der efter
hvad jeg stiller den på, drejer swinet i det interval jeg nu
ønsker.

Henning Lund