"No disc" siger min cd-afspiller

Jeg har haft min Sony cd-afspiller i 7 år. Forleden begyndte den at brokke
sig, når jeg puttede en cd i. Dvs. den registrerede slet ikke cd'en og
displayet viser "No Disc". Hvad kan det skyldes, og kan det afhjælpes? Eller
har den mon aftjent sin værnepligt?

Vh Christian Muus

Re: "No disc" siger min cd-afspiller

Laseren er enten færdig, eller møgbeskidt.

Er det en god afspiller og vil du ofter 1000 kr på en reperation ?

Re: "No disc" siger min cd-afspiller

Øv. Ja, den har fungeret upåklageligt i de 7 år. Men man kan vel få en
næsten lige så god ny til den pris?

Re: "No disc" siger min cd-afspiller

Det kommer jo an på, hvilken maskine det er. Er det en 10.000 krs
maskine, så nej, er det en 1000 kr's maskine, så ja.

Start nu med at rense laseren. Jesper (ham der spejderen) har næsten
givet dig opskriften.

Af med låget, find laseren, put en smule isopropylalkohol på en fast
vatpind og rens forsigtigt plasticlinsens overside. Har du ikke
isopropylalkohol, kan du bruge vinduesrens i stedet. Fugt vatpinden og
gnub let på linsen.

Re: "No disc" siger min cd-afspiller

Er isopropylalkohol det samme som sprit? (som du anbefalede mig i et
andet indlE6%g)

Google'de lidt pE5% det, fandt
http://www.grafiskbar.dk/kemileksikon/Sprit.html , men blev kun klog
pE5% "Der er altsE5% mere end E9%n slags alkohol!", hvilket jeg dog
allerede selv var kommet frem til :-D Hvad vil forskellen vE6%re pE5% at
bruge isopropylalkohol eller alm. sprit (altsE5% ethanol, stE5%r der).

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1 /

Re: "No disc" siger min cd-afspiller

Nej, ikke helt, det er renere end sprit.

Isopropylalkohol køber du i mats i små handy beholdere. Ethanol ved jeg
ikke, hvor man fremskaffer. På min gamle arbejdsplads brugte vi
isopropylalkohol til næsten alt - også det almindeligt sprit ødelagde.

Re: "No disc" siger min cd-afspiller

Nej. Det har en anden kemisk sammensætning.

Ethanol (alm. sprit) sælges denatureret, for ikke at man skal drikke
det. Denatureringsmidlet smager grimt og er svært at fjerne ved
destillation. Desuden kan denatureringsmidlet efterlade en mat hinde,
hvilket gør det uegnet til optik.

Almindelig ethanol kan købes på apoteket under betegnelsen
hospitalssprit. Det er desuden belagt med forlystelsesafgift, der gør
det dyrere end en god flaske brændevin.

Bo //

Re: "No disc" siger min cd-afspiller

Ja og det fordamper meget hurtiger end sprit derved
skader det mindre (opløser), det hedder også
isopropanol .

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Re: "No disc" siger min cd-afspiller

Er isopropylalkohol det samme som sprit? (som du anbefalede mig i et
andet indlæg)´

Nej. almindelig sprit ødelægger plastic/gummi og er ikke anvendelig.

Køb evt. en 1/2 liter "karburatorsprit"  på en tankstation.  Det er netop
Isopropylalkohol for ikke at ødelægge membraner og gummislanger i
bensinsystemet på bilen.

mvh
JBH

Re: "No disc" siger min cd-afspiller

Og skynd dig at hælde det på bilen. Det er HELT uegnet til at rense
optik med. Den røde tilsætningsfarve lægger sig som en farvet belægning
på alle overflader.

Bo //

Re: "No disc" siger min cd-afspiller

Korrekt, men apoteket har isopropanol/isopropylalkohol i små fikse 100ml.
beholdere, og nå den er sluppet op, køber du en 1 liter´s bøtte og fylder op
med.
Når den så er tømt køber du en 5 litters dunk, og den vi har stående holder
vist nogle år endnu.

Mvh. Uffe Ravn
der er træt af at lave småindkøb hele tiden.

Re: "No disc" siger min cd-afspiller
Hej Uffe

op

Køb det hos Matas, der er prisen bedre end på apoteket.

Mvh Max

Re: "No disc" siger min cd-afspiller

Jeps, men 100 ml bøtten er bedre hos apoteket, i ribbet glas og uden
børnelås.

Og nej 5 litter dunken blev ikke købt på apoteket ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: "No disc" siger min cd-afspiller
On Tue, 03 Jan 2006 00:07:17 +0100, Uffe Ravn

Hold da op - fås den slags stadigvæk

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: "No disc" siger min cd-afspiller

Ved nærmere eftertanke er det nogle år siden jeg sidst har købt en, så jeg
skal da ikke udelukke at der kan være enkelt apoteker i landet der er udgået
for den ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: "No disc" siger min cd-afspiller
Hej Uffe

Du skal da have en http://www.mendapump.com/ på dit arbejdsbord,
en lille super ting.

En anden god lille flaske er den 6 cl. glasflaske som Beauvais
Bearnaise Essens leveres i.

Mvh Max

Re: "No disc" siger min cd-afspiller
Min sF8%ster havde samme problem med sin CD-afspiller, og jeg har haft
noget af det samme med min egen. Begge afspillere har efterhE5%nden en
del E5%r pE5% bagen.

Min egen havde specielt problemer med CD'er der havde kopi-beskyttelse
pE5% (ikke at den prF8%vede at kopiere dem, blot afspille dem til
hF8%jttalere hmm)...

Fornyligt E5%bnede jeg min sF8%sters og sE5%, at der lE5% et lag ( virkelig
et lag! ) af stF8%v ovenpE5% linsen. Jeg gjorde fF8%lgende (og frygter
herefter at blive ristet over sagte ild af arrige newsgroup-lE6%sere
samt elektronik-entusiaster ;-> )  : Jeg pustede forsigtigt det vE6%rste
af stF8%vet vE6%k. Herefter tog jeg en vat-pind, som dog var lidt for
fast i strukturen. SE5% jeg "filtede den lidt ud" og bF8%rstede
forsigtigt linsen, uden dog at trykke den ned. Herefter virkede
afspilleren helt i fF8%rste hug. Men det kan nok ikke anbefales at gF8%re
det sE5%dan, hvad siger I andre? Noget jeg burde have gjort anderledes?
Men den virker i alt fald perfekt nu, og jeg forventer snarligst at
udfF8%re samme "operation" pE5% mit eget anlE6%g...

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1 /

Re: "No disc" siger min cd-afspiller

Arrrgh, hvad fjorde du ???

Nej, det var faktisk tæt på noget rigtigt godt du gjorde, du skule bare
have fugtet vatpinden i stedet med noget sprit.

Re: "No disc" siger min cd-afspiller

Ok, var bare ikke sikker pE5% om det kunne skade linsen eller mE5%ske
efterlade pletter eller noget - synes at kunne huske, at nogle
linsefabrikanter frarE5%der sprit, men min hukommelse er nok nE6%rmere
skiftet til lokal aprilsnar (eller lokal demens).
--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1 /

Re: "No disc" siger min cd-afspiller

Jeg har endnu til gode at se isopropylalkohol skade plastic.

Nææh, men som Max også nævner er en god gang ajax vinduesrens heller
ikke at sige skide til.