Niveaukonverter IC

Hej,

Jeg skal interface en 3.3v SPI bus til en 5V ditto. (Bussen bestaar af
3 digitale signaler fra 5V siden til 3V, og eet den anden vej).

Er der nogen der kender en loesning? SMD ingen hindring, bare det kan
loddes uden reflow.

MVH
Soren

Re: Niveaukonverter IC

Hvad skal hastigheden være?
er uC 5V tolerant?
En transistor og pullup kan gøre det ved langsomme signaler, måske en 2N7002

Kasper

Re: Niveaukonverter IC

(glemte lige at bruger du 1 transistor fase drejer den signalet
180grader...)

En optocoupler er også en udmærket køsning, de fås i mange hastigheder til
overkommerlig pris.

Afhængig af input kapaciteten kan en korrekt dimensioneret serie modstand og
den inbyggede diode gøre det, eller evt. en extern low-drop diode til 3.3V
(0.3-0.4V diode)

Kasper

Re: Niveaukonverter IC

Jeg vil mene du skal kikke hos Maxim, jeg mindes de gør lidt i det.

maxim-ic.com

Mvh Hauge

Re: Niveaukonverter IC

Her er lidt idéer, det går på I2C signaler, men kan også bruges til medium
hastigheds SPI:

http://www.nxp.com/acrobat_download/applicationnotes/AN10441_1.pdf
http://www.nxp.com/acrobat_download/applicationnotes/AN10145_2.pdf

Pull up modstandene på driversiden kan i de fleste tilfælde udelades.

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Tak for alle svarene. Det med transistorer ville jeg helst slippe
udenom, da der bliver en masse pilleri med at montere mange smaa 0805
komponenter :) - og der er forlydender om at det alligevel ikke altid
er hurtigt nok, f. eks. fra "Warum brauche ich FC%berhaupt einen
Pegelwandler, im Internet gibt es auch Schaltungen mit Transistoren
oder WiderstE4%nden?" paa http://www.shop-en.display3000.com/pi25/pi23/pd54 =
.html.

Jeg fandt disse her paa Maxim:

MAX3378EEUD
MAX3377EEUD
MAX3392EEUD

De 2 foerste er bidirektionelle; den sidste har 3 convertere
"hoejspaending" til lavere, og en den anden vej. Jeg kunne endda bede
om gratis samples, saa nu er problemet vist loest :)

Jeg kigger lige paa linket til den anden producent alligevel, tak for
det.

MVH
Soren

Re: Niveaukonverter IC
Hej,

Den med MOSFETen:
http://www.nxp.com/acrobat_download/applicationnotes/AN10441_1.pdf
var cool ;)

MVH
Sorne

Re: Niveaukonverter IC

http://www.nxp.com/acrobat_download/applicationnotes/AN10441_1.pdf

Og yderst simpel. Genialt... :-)

Jesper Poulsen

Re: Niveaukonverter IC
Har ikke lige læst de andre forslag.

Jeg har selv benyttet en spændingsdeler fra 5V til 3V af 2K2+3K3 i serie,
der giver 3.0V på udtaget.
Den anden vej ville jeg føre lige ind- hvis altså 3V er nok til at være høj
signal

Christen

Site Timeline