Niveau i vandbeholder

Hej...
Jeg har en stor beholder, hvor jeg opsamler regnvand. Den måler ca 1 x 1 x 1
m = 1000 l.
På siden har en nogle fine markeringer for hver 50 liter, men jeg kunne godt
tænke mig at få en fjernaflæsning på den - et digitalt display og gerne med
en udlæsning på 25 eller 10 l.
Hvis man holder sig til en udlæsningnøjagtighed på 25 liter, så kunne man
vel sætte en pind ned med et antal "fugtighedfølere" (kan ikke lige regne
antallet ud - er det 40???) og så en ledning fra hver enkelt... meeen, der
må være en smartere metode...
Kom til at tænke på sådan een af de der elektroniske afstandsmålere. Er det
ultralyd og kunne man få sådan en til at detektere på vandoverfalden og på
en eller anden måde konvertere afstanden til en literangivelse???

Eller har I andre forslag - ideer ???

Mvh Jørgen

Re: Niveau i vandbeholder

en vægt :)
--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Re: Niveau i vandbeholder

Tak for forslaget, Jan...
Har lige forsøgt at få mast vores køkkenvægt ind under tanken (der er pt.
ca. 800 liter i den)
Det lykkedes ikke ;-)

Re: Niveau i vandbeholder

Nu var der jo ikke nogle som sagde du behøvede at veje hele beholderen og
dens indhold.

mvh
JBH

Re: Niveau i vandbeholder
J W Nielsen skreiv:

Du kan forsøke å måle det vannet som ikke er i tanken. Bruk en trykgiver.

HM

Re: Niveau i vandbeholder

Jeg har da ikke lovet dig det skulle være nemt ;)

jeg havde forestillet mig brugen af vejeceller - lidt i stil med dem
man bruger til store vægte

--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Re: Niveau i vandbeholder

Jeg forestillede mig at veje en slank beholder/Lodret rør, med samme højde
som tanken, beholderne er naturligvis forbundne og i samme niveau, så
vædskehøjden er den samme i begge. Den slanke beholder vil, selv i fuld
tilstand , kun veje en brøkdel af indholdet i hovedtanken og kan vejes med
en badevægt e.l.

mvh
JBH

Re: Niveau i vandbeholder

Motorola har nogle tryktransducere der enten måler relativt (fx i forhold
til omgivelserne) eller absolut (de har lukket det ene hul).

Hvis du borer et hul i siden forneden og sætter en lille slange ud der,
eller får lavet lodningerne vandisoleret, så kan du bare sænke transduceren
ned i bunden af tønden.
Jeg ved ikke hvor afhængig af omgivelserne trykmålingen bliver, så slange ud
og relativ måling ville jeg forsøge mig med først.

Transduceren er bare to modstande der bliver presset sammen ved trykket. Du
sætter en reference spænding på den ene modstand og aflæser spændingen på
den anden.

Jeg brugte en 10 V reference og så kunne jeg måle højdeforskellen mellem to
kar. Og det var ret præcist.

--
/Infinity

Re: Niveau i vandbeholder

Lyder interessant... Har faktisk et udløb forneden, som der pt. sidder en
prop i. Den burde jeg kunne bruge!
Mvh Jørgen

Re: Niveau i vandbeholder

Jeg kommer sådan til at tænke på en pressostat når du skriver det. Vil det
ikke virke på samme måde ? Monter pressostaten øverst på tanken, og så en
slange ned til bunden. Jo mere vand, jo mere tryk i slangen ?

Re: Niveau i vandbeholder

Tryktransmitteren hhv. pressostaten skal sidde ved bunden af tanken

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Med mindre at man laver det i et lukket system, hvor pressostaten lidder
foe enden af et lukket rør og måler trykket i røret. Lader man røret
føre ind i bunden af tanken, vil røret kun indeholde luft under tryk
modsvarende vand i tanken.

Re: Niveau i vandbeholder

Hvordan sikrer du at vandet i målerøret har samme niveau som i tanken
hvis målerøret er lukket?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Der skal netop ikke være vand i målerøret, men man måler (over)trykket i
luften der sammenpresses af det vand der kommer ind i bunden af røret.

Re: Niveau i vandbeholder

Så kan man ikke bruge et lukket rør. Der skal være overskud af luft, se
mit tidligere svar om "boblerørsmetoden".

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Jo, det kan man netop.

Vi bruger det en en del printere af amerikansk oprindelse, hvor væsken
er erstattet af blæk. Her måler man tryk for enden af en luftfyldt
slange, hvor måleren ikke tåler væske.

Re: Niveau i vandbeholder

Så må du forklare nærmere, gerne med skitser.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Et langt rør (gerne længere end tanken er høj) lukkes i den ene ende med
en tryktransducer. Den åbne ende af røret sænkes ned i tanken og der
fyldes vand i. Når vandniveauet i tanken stiger vil det også forsøge at
stige op i røret, men da røret er lukket vil luften fungere som en
fjeder og trykkes let sammen. Trykket vil modsvare den mængde vand der
er i tanken.

Re: Niveau i vandbeholder

Den slags installationer er ubrugelige der hvor jeg kommer fra.

Den mindste utæthed i målerøret bevirker at der undslipper luft, derved
står væsken højere i målerøret og målingen bliver forkert. Desuden
ændrer luften i målerøret volumen med tryk- og temperaturændringer. Igen
målefejl.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Okay

Er røret utæt virker systemet slet ikke.

Korrekt, men det var til mængdemåling i en regnvandbeholder og holdt op
imod noget der gav +/- 50 liters nøjagtighed.