NiMh-batteri i NiCd lader ?

Jeg har en gammel Bosch akku-boremaskine med 2 stk HELT færdige
NiCd-batterier.
Maskinen er fra omkring 1990 hvilket vil sige at NiMh-batterier til
el-værktøj ikke var noget der fandtes dengang (ikke mig bekendt ihvertfald).

Nu har jeg så fundet et nyt batteri til den ... et NiMh-batteri.

Kan jeg lade dette NiMh-batteri op i den gamle "NiCd-lader" eller vil det
ødelægge batteriet ?

MVH Peter C:

Re: NiMh-batteri i NiCd lader ?

JA det skulle der ikke vE6%re problemer i
Ni-cad og NiMh  celler har stort set identiske lade forlF8%b.

Re: NiMh-batteri i NiCd lader ?

Ja, såsom at det kommer rigtig meget an på laderen om det vil være fint i
praksis.

1. hvis laderen er af den typiske timerstyrede lader som man desværre brugte
alt for meget til NiCd før delta-V metoden blev mere udbredt - så lades
batterierne ikke helt op.

2. Hvis laderen er delta-V og ikke bygget til at kunne tage NiMH er det ikke
sikkert den registrerer at batterierne er fulde, da NiMH har mindre
spændings-top end NiCd - resultatet at cellerne koges og ædelægges.

3. En lader beregnet til at stå natten over /kan/ bruges til NiMH. Der skal
man så bare lade dem lade dobbelt tid eller mere afhængig af
kapacitetsforskellen på det nye og gamle batteri.

Så det spørgsmål kan slet ikke besvares så simpelt. Det simple svar må
være - det afhænger af laderen. Så find ud af hvad laderen er for en fætter,
så kan vi besvare spørgsmålet. Uden at vide andet må vi altså sige: Efter
største sandsynlighed: Nej.

Når det er sagt, så har f.eks. ELV universalopladere beregnet til at oplade
batteripakker. Det er bare et par krokodillenæb på batteriet og så til
opladeren og så lader den batteriet op uanset om det er NiCd eller NiMH og
inden for et stort kapacitetsområde. Så er man i tvivl er det måske det mest
sikre bare at købe en lader man ved kan klare det.
Ja, det koster lidt til en ny lader. Men omvendt, så er det heller ikke
ligefrem gratis at "koge" nogle batterier fordi kombinationen viser sig ikke
gangbar.

Mvh
Morten

Site Timeline