NI-MH genopladelig batteri kapacitetsmåling, input ?

Hvis jeg på en simpel måde skal lave en kapacitetsmåling af Ni-MH batterier, hvad kan i komme med input til ?

Jeg forestiller mig følgende:

En kendt modstand (Trådviklet ?) 3,2ohm som batteriet aflader igennem, derved bliver strømmen 312,5mA ved 1,0V

Jeg forestiller mig at logge batterispændingen f.eks. hver 10s. Det må give følgende regnestykke for hvert. 10. sekund.

Kapacitet = U/R x h x 1000 [mAh] Kapacitet 1 = 1,2/3,2 x 10/3600 x 1000 = 1,041 [mAh] Kapacitet 2 = 1,1/3,2 x 10/3600 x 1000 = 0,955 [mAh] Kapacitet 3 = 1,0/3,2 x 10/3600 x 1000 = 0,868 [mAh] Kapacitet n+1

Den samle kapacitet i ovenstående tilfælde (1+2+3) må være summen: summa kapacitet = 1,041+0,955+0,868 = 2,864 mAh, ikke ?

Jeg havde planlagt en PIC-løsning der kan logge 4 kanaler

0-5V i 8bit opløsning. (0,02V nøjagtighed) Men måske en lidt dyr løsning ?

Til mit setup skal bruges 8 stk EEPROM 24LC256/P så vidt jeg kan finde ud af er det i2c 5V 32*8bit Findes der ikke et billigt alternativ med samme specs ?

-Venligst, Bo Andersen-

Reply to
Bo Andersen

Jo, hvorfor ikke gemme data i RAM i microen. Så sparer du

Jeg kender ikke din PIC, men de ATmega16 jeg bruger har 1KByte ram, og faktisk også 256 bytes EEPROM.

Men hvis du bare skal have resultatet (løbende), så behøver du da ikke gemme mellemværdierne

Christen Fihl

Reply to
Christen Fihl

Jo, jeg har lige kastet mig over AVR processorerne. Compileren er gratis og har jeg fundet et filsystem, der kan skrive på et SD kort. Så er det let at læse det på PC'en (regneark) og det er billigt, og plads er ikke noget problem. Jeg skal primært bruge det til en datalogger. Parametre til dataloggeren kan man skrive i en notepad editor på PC'en, inden man sætter kortet i loggeren. Fixt? Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Det lyder interessant. Altså en 'nøglefærdig' løsning på AVR-siden og de parametre man ønsker ændret, såsom antal målinger, opløsning ? mv. justeres via. parametre på SD-kortet ?

Hvor mange analoge kanaler kan den håndtere ? Opløsning ? Interval ? Hvornår kan jeg købe en færdig model ;-) ?

-Venligst, Bo Andersen-

Reply to
Bo Andersen

Godt input, det kan være det bliver den 1.løsningsmodel, jeg kan jo altid udvide. Jeg skal så lige hitte ud af hvordan regningsmetoden bliver i PIC'en. (hmm tænke tænke...) Det kan jo være loggeren skal bruges til andre spændende logning-opgaver som f.eks. solfangerydelse, eller drivhus fugt og temperatur....

-Venligst, Bo Andersen-

Reply to
Bo Andersen