Newbie spg. angående dot matrix displays

Hej gruppe,

Jeg sidder lidt og overvejer om jeg skal bruge et simpelt karakter display
(4x16) eller et 32x96 dot matrix display. Jeg har aldrig arbejdet med
displays før så jeg er næsten fuldstændig blank på området. Jeg skal bl.a
bruge ca 8 specielle tegn jeg selv skal definere.

Mine overvejelser går på hvor meget mere komplekst det er at arbejde med et
grafisk display end et karakter display. Jeg mener, i et karakter display er
tegnene foruddefineret hvormod du selv skal gøre det hele i et grafisk
display.

Jeg har en 8 bit ST7 MCU på 16 MHz, 512 byte ram og 16 kbyte program memory
til rådighed. Spørgsmålet er om den er kraftig nok til at håndtere et
grafisk display? Informationerne i display skal ikke opdateres oftere end
hver 100 ms.

Jeg er ikke sikker på om det kræver det at jeg hele tiden opdaterer
displayet eller det er nok at jeg kun skriver nye data til det når der er
nogle nye informationer der skal vises?

Ligeledes, hvordan gør man normalt når man vil skrive noget tekst til et
grafisk display?

Håber at der er nogen der vil dele ud af deres viden

Mvh. Ulrich

Re: Newbie spg. angående dot matrix displays

Der er også den lidt dyrer metode
http://www.noritake-itron.com/SubPages/ProductsE/newproducts.htm
Nogle af disse display kan bruges istedet for karakterdisplay. Sagt på en
anden måde de er grafiske og karakter display i samme.
Jeg roder selv med en GU140x32F-7812. Den kører både rs232 og parallel som
karakterdisplayene. Det er kun en jumper til foreskel.
Det næste er så at det er VFD display (Større kontrast)
Du skal kun skrive til displayet nå du vil ændre teksten eller grafikken.
Det du har skrevet bliver stående til du overskriver det eller resetter.
Det med at skrive tekst til et grafisk display er i dette tilfælde nemt.
Du skriver først hvilken fontstørrelse og hvor på displayet derefter
skriver du blot teksten.

/Peter Andersen

Site Timeline