netværk over 220V .. hvordan ?

Hej Alle

Ved godt man bare kan købe de der ting til at stikke i strømstik og så har
man netværk over 220V

Spørgsmålet går mere på, hvordan teknikken bag er ..

ikke nødvendigvis i komponenter, da dette ikke siger mig det vilde, men ..
sådan .. måske mere pædagogisk :)

Lars

Re: netværk over 220V .. hvordan ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_line_communication

Re: netværk over 220V .. hvordan ?

Se her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_line_communication

Re: netværk over 220V .. hvordan ?

Se her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_line_communication

Meget beskrivende tekster .. men .. så kommer så det store spørgsmål ...
hvordan bygger man det .. igen ikke komponentliste.. men ..

jeg tænker bare .. hvis man sætter sit print til et sæt  240V ledninger.. så
er der nok begrænset levetid på printet..

kan "støj" som der sendes, sendes igennem en modstand, og så er det bare at
vælge en stor nok modstand ?

Re: netværk over 220V .. hvordan ?
Lars Andersen skreiv:

Jeg tror nok du må ha en trafo til modulasjon/demodulasjon. Hvor høy
frekvens tenker du deg, og hvilke avstander tenker du på? Etter det jeg
har kunnet lese, er max frekvens her i "Europa" ca. 140KHz. Undersøk før
du går videre.

Jeg syslet selv med samme tanken, men vraket ideen fordi båndbredden ble
for liten.

HM

Re: netværk over 220V .. hvordan ?

her f.ex:

http://www.epanorama.net/links/tele_access.html#powerline

mvh Erik

Re: netværk over 220V .. hvordan ?

Kik fx på hvordan man sender strøm og signaler over samme kabel til en
antenneforstærker på taget.
Her er der en kondensator i serie signalet, og en spole i serie med
jævnstrømmen.

Ved PLC (og baby alarmer) tilføjer man signalet over et par
kondensatorer. Evt også en lille transformator, for at adskille det
sjove fra det farlige

Se fx side 27 af:
http://www.watteco.com/index.php/downloads/doc_download/16-lan-report.html
Eller side 15+20 af: