Netfrekvens 60 --> 50 Hz - ændring rippel ?

Hej gutter,

Renoverer stadig noget grej fra ca. 1961 der er rørbestykket udover utallige afstemte kredse LC eller RC.

Udstyret er oprindeligt bygget til hjemmemarkedet i US (117 V, 60 Hz), men ifm. eksport til bl.a. europa er feks. trafo ændret til 220V, 50 Hz.

Det ser ikke ud til, at øvrige kredsløb omkring ensretter er ændret, og jeg kom til at tænke på filtrering af rippel faktisk må være beregnet til 60 Hz og ikke 'vores' netfrekvens på 50 Hz.

Der er en del brum i nogle af afsignalvejene..

Filtreringen er en række RC-led - kan der med fordel ændres feks. R-leddet her, og derved sænke center for filtrering til vores 50 Hz ?

Eller er filteret sædvanemæssigt så bredt, at det vil dækker området

50-60 Hz rimeligt ens ?

Et eksempel..

|----|4.5K|---|------------------ +205V | _ | _ 50/300 |+335V | | | / |

-|-|900|-|----|4.7K|--|------------------- +290V | | | | | | | |--|-|4.7K|--|--|4.7K|---|------- +280V _ _ _ _ _ 40/450 _ 40/400 _ 30/350 _ 10/350

-|----------|----------|----------|------| Stel | /

Venlig hilsen (endnu en novice ifm. rør ;-) Finn

Reply to
Finn

Sædvanligvis sker der overhovedet ikke noget ved at skifte til 230 V~, 50 Hz fra 117 V~. Det forudsætter, at kernen af transformatoren er stor nok, da der kræves mere jern til 50 Hz.

De angivne spændinger vil ændre sig i takt med ændringer i lysnetspændingen. Grundlæggende forholder den sig til den tidligere netyspænding, der kan være såvel 110 V~som 117 V~. Der skulle således ikke umiddelbart cære grund til at skifte komponenter, bortset fra, at hvis el-lytterne alligevel er gamle og dermed tjent til udskiftning. Nærmere større værdier kan være en fordel i dit og lignende tilfælde.

At din forstærker kun brummer i den ene kanal tyder ikke på fejl i strømforsyningen. Du må nok lede i indgangskredsløb efter manglende eller defekt afskærmning og/eller stelpunkter. Rens soklerne til ræørerne. Det er et godt sted at begynde.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge - lidt endnu
Reply to
Karsten7870

Karsten7870 wrote: KLIP

Hvordan vil du gøre det rent praktisk?

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Finn skrev:

40 år gamle lytter vil normalt have en langt lavere kapacitet end da de var nye.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?      Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Hej Karsten,

Karsten7870 wrote:

Ja, så må jeg nok tage tyren ved hornene og også checke lytterne. Både fabrikat samt 'datostempel' er ikke nemt at tyde - 'multi' typen med flere værdier i samme 'can'... men hver enkelt kan jo loddes fra og en passende 'solo' kobles på som test i stedet for.. en ændring må kunne måles.

Som Ivar skriver, at hvis de er meget gamle, så vil ældning have sænket lytternes kapacitet.

Det er ikke stereo Karsten, men balanceret mono. PreAmp, MainAmp mm. til orgel; kredsløb er lidt specielle her.

Flere 'liniesignaler', der feks. alle løftes op på samme niveau og samles, og så kobles en del af dette signal igen til en eller anden extern funktion (rumklangklang, vibrato etc.), og ændret signal proppes igen tilbage til forstærkerenhed, hvor det blandes med det oprindelige signal.

(.. måske dannes problemet ifm. det balancerede signal ? Slutforstærker kan kun kører ubalanceret... noget stelhalløj i den forbindelse... må jeg lige checke)

Spændende at lege med, men til tider noget uoverskueligt ved fejlsøgning ;-)

Har tænkt på det, men fandt ikke et godt middel. Sokler trænger til en god gang deoxidering, og hvad bruges hertil. ? Det må ikke skader de øvrige gamle komponenter - så spray er udelukket.

X middel + piberenser + knofedt - er det løsningen ? + forsigtigt knibe hver tilslutning lidt sammen, da der nok også med tiden er dannet lidt slub ?

Venlig hilsen Finn

--
Lærdom er en streng herre og mest historisk,
men erkendelse er visdommens juvel ;-))

Du skulle nok prøve at finde samme type multi-lytter, men er en mindre modificering da nok mulig. Du skaql blot helst kunne tyde kapasitet og max spænding. Dto etc. er ligemeget.

Ja, hvis der overhovedet er noget tilbage. Jeg har oplevet high grade lytter miste kapasiteten totalt efter blot et par år og fik at vide, at det ikke var helt usædvanligt, selvom det var første gang for mig.

Oh, oh. Har du i det hele taget et balanceret signal at tilføre? Er det med XLR-stik? Hvor om alting er, hvis dit signal til forstærkeren er rent mono, skal du lægge det ene ben til stel på forstærkeren.

Prøv evt. at bypasse in-out for externe signalerkilder til dette punkt. (Equalizere, ekko- eller rumklang). Disse ind- og udgange er næppe balancerede.

Næh, i første omgang skal du blot prøve at bevæge rørene i soklerne. Hvis det knaser lidt og du derved kan få det til at holde op, så er sagen OK. Eller må du have fat i almindelig rensefluidum - f.eks. K60. Jeg ved godt, at der vil være nogen, der stejler, men til rørsokler etc. virker det OK uden at skade hverken plastic, gummi eller pertinax.

Nåh, næppe, men som skrevet prøv at massere rørerne lidt i soklerne.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge - lidt endnu
Reply to
Karsten7870

Hvis du er nervøs for at ramme og fedte med spray kan du tage røret ud og give benene (rørets :-) ) en omgang og så sætte dem tilbage i soklerne og vrikke godt rundt.

--
MVH Per, Odense
Reply to

Tak for hjælpen Karsten, Per og Ivar.. jeg prøver K60 på rør'pindene'. Er ikke så glad for at få 'fremmede' vædsker ind i de fuglereder af gammel ledning og tilsvarende komponenter. Er ingen 'kylling', og rørkonstruktioner er normalt tolerante, men det er rent praktisk. Er lidt overforsigtig - i mangler oplysninger ;-)

Orglet er fuldt bestykket en sag på omkring 250 kg - mindst 3 mand til at flytte det. Vil stå op af en væg - og lige netop bagsiden skal jeg til, for at arbejde med elektronikken. Jeg kan derfor *ikke* li' prøve dit og dat eller rokke lidt med et rør etc., og anvender nødvendigvis en anden taktik, så tilkald af 'flyttemænd' minimeres.

Se situationen her:

Det meste er afmonteret lige nu. Jeg arbejder mig igennem enhed for enhed, så alle vitale dele er renoveret, testet og OK før de genmonteres

- og jeg kan heller ikke teste i helhed før i slutfasen ;-) Da vil orglet have sin fulde vægt, og ka' ikke liiige blive flyttet.

.. sk'a have opfundet noget med hjul, så der kan trilles lidt ud fra væggen, men med den dødvægt er det ikke ligetil...

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn

Nej da, XLR er noget farligt fint noget Karsten. Orgler bruger nogle store klodsede 4,5,6, 9 eller 11 pins stik. Udgang fra PreAmp er balanceret.. hunstik minder meget om en rørsokkel og hanstik er noget (grimt udtryk) - diskant og bas hyppigt adskildt, nogle gange har rumklang også separat signalleder. Højspænding løber også sammen med signal i et fedt brunt kabel til tonekabinet - spændende verden ;-)

Du kan se et eks. på hanstik (4 ben) her:

Korrekt, er ubalancerede..

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn