Neon løbelys

På et tidspunkt så jeg et diagram til en "neon sequencer" eller noget i den
stil.

Altså et totalt retro løbelys, der kunne laves kun med medstande,
kondensatorer og små neon lamper, dem vi typisk kalder glimlamper - og intet
andet! - ikke noget aktivt styreelektronik.
Én pære lyser af gangen og hvilken der starter samt løberetning er helt
tilfældig (afhænger af komponenternes tolerancer, så helt afladt vil det
altid være det samme). Retning kan ændres ved kortvarig at tage strømmen fra
den.

Men nu hvor jeg godt kunne tænke mig at bygge en sådan, kan jeg dælme ikke
finde et diagram til én. Kun alm. flashere (altså uden løbelys) og dem kunne
jeg godt regne ud selv ;)

Kan nogen hjælpe med et diagram?

Mvh
Morten

Re: Neon løbelys
http://repairfaq.ece.drexel.edu/REPAIR/F_samschem.html#SAMSCHEM_050

Re: Neon løbelys

Fantastisk!
Det er jo den jeg ledte efter!

Har selv fundet andre, men de skal have noget AC signal. Denne er jo klart
mere universel i kraft af DC, omend man jo ikke kan styre frekvensen sræligt
præcist, men det er absolut heller ikke et krav til min lille gadget.

Takker!

Mvh
Morten

Site Timeline