Nem tæller med RS232-aflæsning?

Jeg har gået og syslet med at konstruere en lille tælleranordning til at
aflæse mine el og varmemålere. Data skal kunne hentes ud med den server,
der står der alligevel.

Det skulle laves i 1-Wire (Dallas/Maxim), men så vidt jeg ved har de
aflivet produktionen af de oplagte kredse. Det er bl.a. DS2423 f.eks.
(Sær beslutning.)

Det her er ganske simpelt, men det lang tid siden jeg har rodet med
elektronik.

Jeg forestiller mig flg.:

PDR/fototransistor -> tællefunktion (logik?) -> RS232-interface

Min installation er på 25A, så hvis tælleren kan tælle i nogle minutter
eller måske en time mellem hver aflæsning ved fuldt forbrug (ca. 5
pulser/sek) ville det være fint.

Forslag?

--
Steen Suder

Re: Nem tæller med RS232-aflæsning?
Hej der har været en del om det på nette i noget der hedder ingenøren.dk
ved ikke om du kan finde det, det var på Poul  Hennig Kamp's blog

Re: Nem tæller med RS232-aflæsning?
Hej der har været noget om det i http://www.ingeni øren.dk det var på
Poul Henning Kamp's blog, ved ikke om du kan finde det

Re: Nem tæller med RS232-aflæsning?

Kender godt PHKs projekt, men var ikke klar over at der var stødt nyt til.

Det er her, det sner:
<http://ing.dk/artikel/120524-tal-med-din-elmaaler-og-ingenioeren

(En af flere sider.)

Delene er er bestilt :-)

--
Steen Suder

Re: Nem tæller med RS232-aflæsning?
Hvis du forstår svensk, så har radioamatøren sm7ucz lavet en større
gennemgang af hvordan han aflæser sin elmåler med masser af
diagrammer, billeder og detaljerede vejledninger. Hans måler står ude
i skellet, så han har gjort meget ud af at lave en simpel
ledningsføring ind til huset. Han beskriver også en overstrømsalarm
der lyder hvis man bruger for meget strøm.
http://www.sm7ucz.se/Elmaetaren/Elmaetaren.htm
mvh Jens.

Re: Nem tæller med RS232-aflæsning?

Lækkert. Det er en lidt anden tilgang end hvad jeg leder efter, men
stadig brugbart.

Jeg går med PHKs seneste landvindinger som nævnt andetsteds i tråden.
Fordelen dér er at jeg får målerens absolutte værdi ud, hvilket befrier
mig for synkroniseringsproblematikken.

Tilbage er så at vurdere om man vil hægte strømtænger på installationen
for at kontrollere elværket - det gør nogen.

--
Steen Suder

Re: Nem tæller med RS232-aflæsning?

Du skal nok bare have fat i de rette folk, tilpas langt nede/ude i den
virksomhed du arbejder for. Der bruges der strøm og spændingsmålere til
den store guldmedalje også ned i "cirka husholdningsstørrelse" (når man
måler egetforbrug på styringen).

Re: Nem tæller med RS232-aflæsning?

Du kan evt. kigge ned til Labitat i KBH, de har lavet en
el-måler-blink-tæller-til-pc ting

ser under punktet "power meter"
https://labitat.dk/wiki/User:Esmil#Power_Meter

deres el forbrug ses her live
http://space.labitat.dk /

foto af deres projekt
http://xserv.dk/pm /

Thomas Bøjstrup Johansen

Re: Nem tæller med RS232-aflæsning?

De har vist fået en ny digital måler siden de fotos er taget men projekt er
jo det samme bare uden den ekstra LED til at lyse på skriven.

Thomas Bøjstrup Johansen

Re: Nem tæller med RS232-aflæsning?
En anden mulighed er at købe en brugte el-måler her:
http://www.seshoppen.dk/Shop/info.htm?catid=5&articleid10%10000000000
til 375 kr, og montere den efter den almindelige måler. Så er der fri
adgang til puls-udgangen...

-Søren

Site Timeline