Negativ iongenerator

Jeg er ved at konstruere en negativ iongenerator der skal indgå i en
luftrenser (der også skal indeholde HEPA filter og blæser).
Nu er problemet hvorledes man slipper for at der udvikles giftig ozon.
Iongeneratoren er opbygget som en seriekobling af flere spændingsdoblere der
tilsluttes 230V AC i den ene ende og i enden er der ca. 7,5 kV negativ
spænding ift. jord. Der er placeret 4 stk 10 Mohm modstande på udgangen
således at der ikke kan trækkes nogen nævneværdig strøm (0.19mA).
Jeg forestillede mig at placere et metalgitter til at ionisere den
passerende luft med....men tror desværre det vil generere for meget
ozon....hvad er der af alternativer ?

Re: Negativ iongenerator
Den laver vel kun ozon hvis der kommer en gnist, så det skal du bare undgå
ved at flytte gitteret langt nok væk fra den anden elektrode.

mvh Niels

Re: Negativ iongenerator

Rul et fint metalnet sammen og put ind i et reagensglas af glas, og et
tilsvarende net uden på.

Det skulle være en fornuftig måde at lave det på.

// Per.

Site Timeline