nedtællingsur

Jeg skal prøve at lave et nedtællingsur (ala de der billige minuture til
madlavning), som kan tælle med fra et vilkårligt antal minuttet (0-120).
Er der nogen der har kendskab til et byggesæt, der er rimelig nemt at gå
til, da mit elektronike kendskab strækker sig til ½ års begynder
elektronik på HTX for 8 år siden, og lidt hjemme lodning, men gerne vil
lidt i gang igen.
Uret skal kunne trække et 7 segnemt display, evt lavet som
http://chaokhun.kmitl.ac.th/~kswichit/Led/Led.html som dog nok bliver
lidt overkille hvis jeg også skal i gang med noget uController.
Nogen ideer, andet end at splitte et 50kr's digitalur ad, og skifte tallene?

mvh Troels Hansen

Re: nedtællingsur
Jeg faldt faktisk over en konstruktion, jeg lavede for en del år siden, i
går under nedpakningen i kælderen. Den er udelukkende bygget over CMOS
kredse, benytter to stk. 40110 kredse til at drive to 7-segmenter fra 0 -
99
min. Der er så monteret et relæ, der er aktivt så længe displayene er
tændte
(slukker, når tiden er gået). Jeg ville bruge det som slukur til
fjernsynet
om aftenen, men så langt kom det aldrig :-)

Er det brugbart?

Tomas Skott
Re: nedtællingsur

Skulle også gerne vise sekunder, da det skal bruges i et lokal tv
studie, så studieværten kan følge med i hvor lang tid der er brugt.
Jeg har kigget på 40110'eren, og fundet et datasheet, og den virker godt
nok nem at gå til, så længe man ikke skal bruge sekunder (da den jo
sender en carry puls på 9/0)  :-(  (hvem er det også der har fundet på
at vi skal have 60 sek/minutter's ure.)

kunne være det, men nok ikke optimalt (desværre). Findes 40110'eren ikke
i en 6'er udgave (hvor den tricker på 6/0)?  *S*

mvh Troels Hansen

Re: nedtællingsur

Jeg syntes at kunne huske noget med en 40192, som jeg brugte for mange
herrens år siden. Den kunne noget med at sætte et vilkårligt tal ved
en load-pin, som så kunne bruges når den passerer 0.
Der skal så bare en BCD til 7-segment deokder bagefter.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: nedtællingsur
ikke

Som du så har direkte i 40110'eren. Ellers kan en 4511 bruges som
displaydriver.

Tomas Skott

Re: nedtællingsur

Yep, sad lige og fandt fra til 4511'eren, og læste lidt på 40192. Det
burde jo være til at finde ud af.

mvh Troels Hansen

Re: nedtællingsur

Kig efter noget lignende en "fototimer", men jeg tror egentlig det er
billigst at skille et færdigt ur af, og så bruge det.

--
                                    __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.cykeldk

Hvis du stadig leder efter et nedtællingsur, så kig på Velleman byggesæt
K8009.

Mvh.
Rune Christensen

Site Timeline