nedtællingsur

Jeg faldt faktisk over en konstruktion, jeg lavede for en del år siden, i går under nedpakningen i kælderen. Den er udelukkende bygget over CMOS kredse, benytter to stk. 40110 kredse til at drive to 7-segmenter fra 0 -

99 min. Der er så monteret et relæ, der er aktivt så længe displayene er tændte (slukker, når tiden er gået). Jeg ville bruge det som slukur til fjernsynet om aftenen, men så langt kom det aldrig :-)

Er det brugbart?

-- Med venlig hilsen

Tomas Skott "Troels Hansen" skrev i en meddelelse news:43648ef4$0$41143$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

tallene?

---------------------------------------- Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere. Den har indtil videre sparet mig for at få 44 spam-mails. Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails. Hent gratis SPAMfighter her:

Tomas Skott

Jeg skal prøve at lave et nedtællingsur (ala de der billige minuture til madlavning), som kan tælle med fra et vilkårligt antal minuttet (0-120). Er der nogen der har kendskab til et byggesæt, der er rimelig nemt at gå til, da mit elektronike kendskab strækker sig til ½ års begynder elektronik på HTX for 8 år siden, og lidt hjemme lodning, men gerne vil lidt i gang igen. Uret skal kunne trække et 7 segnemt display, evt lavet som

som dog nok bliver lidt overkille hvis jeg også skal i gang med noget uController. Nogen ideer, andet end at splitte et 50kr's digitalur ad, og skifte tallene?

mvh Troels Hansen

Reply to
Troels Hansen

Kig efter noget lignende en "fototimer", men jeg tror egentlig det er billigst at skille et færdigt ur af, og så bruge det.

--
                                    __o
Poul Erik Lindaa   === _'\

Skulle også gerne vise sekunder, da det skal bruges i et lokal tv studie, så studieværten kan følge med i hvor lang tid der er brugt. Jeg har kigget på 40110'eren, og fundet et datasheet, og den virker godt nok nem at gå til, så længe man ikke skal bruge sekunder (da den jo sender en carry puls på 9/0) :-( (hvem er det også der har fundet på at vi skal have 60 sek/minutter's ure.)

kunne være det, men nok ikke optimalt (desværre). Findes 40110'eren ikke i en 6'er udgave (hvor den tricker på 6/0)? *S*

mvh Troels Hansen

Reply to
Troels Hansen

Jeg syntes at kunne huske noget med en 40192, som jeg brugte for mange herrens år siden. Den kunne noget med at sætte et vilkårligt tal ved en load-pin, som så kunne bruges når den passerer 0. Der skal så bare en BCD til 7-segment deokder bagefter.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

"Mikael Ejberg Pedersen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

ikke

Som du så har direkte i 40110'eren. Ellers kan en 4511 bruges som displaydriver.

-- Med venlig hilsen

Tomas Skott

---------------------------------------- Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere. Den har indtil videre sparet mig for at få 50 spam-mails. Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails. Hent gratis SPAMfighter her:

Tomas Skott

Yep, sad lige og fandt fra til 4511'eren, og læste lidt på 40192. Det burde jo være til at finde ud af.

mvh Troels Hansen

Reply to
Troels Hansen

Hej

Hvis du stadig leder efter et nedtællingsur, så kig på Velleman byggesæt K8009.

Mvh. Rune Christensen

Reply to
Rune Christensen