"neddroslning af blæser" - Page 3

Re: "neddroslning af blæser"

Det var egentligt lidt af hvert ;=) Jeg ledte efter en løsning på mit
"Problem" og måske zener dioder kan bruges... Jeg har bestilt en hel del
anyway, så jeg kan leje lidt med dem og se hvad der sker.

Re: "neddroslning af blæser"

Du skal ikke forvente at få den til at give meget luft ved 3V.

En blæsers karakteristik er ikke lineær, men kvadratisk.

Dvs. hvis du reducerer spændingen til 1/4 får du ca. 1/16 effekt.
Og så kan der være yderligere ulinearitet ved den lave spænding.

Mvh. Jørgen

Re: "neddroslning af blæser"

Nej ok, det har du nok ret i :)
Hele det her projekt er ikke for at køle noget, men for at prøve mig lidt
frem... vil som sagt godt lære lidt mere elektronik, så starter i det små.

Re: "neddroslning af blæser"

Hej Casper

Du kan lære meget på meget kort tid, hvis du går ned på biblioteket og
låner "Elektronik for alle"
Det er et værk i tre bind, som jeg selv kan takke for min grundviden i
elektronik og jeg tror ikke du får bedre selvstudiegrundlag.
Det vil ikke vare længe før du bygger din egen strømforsyning til din
blæser.
Bøgerne begynder med modstandsberegning og ender med digitale
grundprincipper.

Ejvind Andersen
Re: "neddroslning af blæser"

Du tager en zenerdiode på 9V og sætter i serie med propellen. Så er der ikke
noget regnearbejde...

Bo //

Re: "neddroslning af blæser"
ikke

Det vil sige at en zenerdiode dybest set "bruger" X volt, lige meget hvad
enhederne bag den bruger? Smart.

Re: "neddroslning af blæser"
webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net says...

En zenerdiode i spærreretning har et fast, veldefineret spændingsfald
over sig, nemlig zener-spændingen. I lederetningen opfører den sig som
en almindelig diode.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: "neddroslning af blæser"

Ved ca. 10 mA. Ikke sandt.?

Det er en ofte brugt specifikation, såvidt jeg husker.

Mvh. Jørgen

Re: "neddroslning af blæser"

Nej - men du kan sige at spændingfaldet over den er ret konstant,
indtil mærkeeffekten overskrides og den kortslutter/afbryder

At bruge en zenerdiode som andet en spændingsreference er imo dårligt
design
--
snipped-for-privacy@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"

Re: "neddroslning af blæser"
snipped-for-privacy@stevns.net says...

Det kommer an på hvordan den anvendes...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: "neddroslning af blæser"
Hej Jan,

Hvorefter der leveres fuld spænding.

Nu er definitionen af godt/dårligt design jo afhængigt af hvem der
definerer og hvilket grundlag der defineres efter, men IMO er godt design
opnået når et kredsløb ikke kan reduceres, er billigt, opfylder
kriterierne og i tilfælde af fejl går til en, for det tilsluttede, sikker
tilstand og det må da siges at være opfyldt med en serieforbundet zener
(selv om jeg finder det lidt overdrevet at bruge betegnelsen design, når
det drejer sig om indskydelse af en enkelt komponent).

Sætter man lighedstegn mellem dårligt design og enhver anvendelse af
komponenter der ligger uden for "skoleeksemplerne" har man også samtidig
nærmest afskåret sig fra at lære nyt :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Kloge ord fra Søren - kryds i kalenderen.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: "neddroslning af blæser"

Sålænge man, med en god margin, holder sig indenfor komponenternes grænser, og
kredsløbet overholder kravene - så er det kreativitet ? ;-)

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: "neddroslning af blæser"
Hej Ove

og

Nej, det er ikke, kreativiteten kommer først når grænserne overskrides :)

(det andet er jo bare arbejde)

Mvh Max

Re: "neddroslning af blæser"
Max snipped-for-privacy@post9.tele.dk.invalid says...

Fortæl det til Søren, vil du ikke nok...?

Godt Nytår!

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: "neddroslning af blæser"

Nu var det grænserne for strøm, spænding, effekt osv. at jeg holder mig
indenfor, og helst med en vis margin.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: "neddroslning af blæser"
Hej Ove,

Den har måttet vente lidt, da jeg ikke helt er klar over hvad du mener,
men mit svar må blive som følger:

Nej, så er det forsvarligt design.

Kreativitet kan sagtens føre til dårligt design, så det skal parres med
sund fornuft og erfaring - man bør først gå "nye" veje når man allerede
kender det slagne landskab, eller farer man let vild :)

--
Venlig hilsen,
Søren