Neddrosling af RC legetøjsbil

Jeg har købt en RC legetøjsbil i Netto for kr. 200,-
(Mercedes SL 500), incl. genopladeligt batteri (9,2V) og oplader.

Problemet er, at den kun har 2 hastigheder: Fuld fart eller stop,
både forlæns og i bak.

Da hastigheden er høj (anslået: 15 km/t), er den jo ikke egnet
til mindre børn.

Mit spørgsmål er derfor: Hvordan får jeg nedbragt hastigheden, så
en fireårig kan styre dimsen, uden at der går alt for megen
effekt tabt?

Uanset om jeg regner på antiparrellelle zenerdioder, formodstande
eller andre (af mig) kendte metoder, giver det et stort tab af
effekt fra akkuen.

PWM kan naturligvis løse problemet; men jeg hælder mere til en
letkøbt og smart løsning, som ikke koster kassen.

Løsningen kan ikke være et udtag fra batteripakken.

Er der noget jeg har overset?

m.v.h. Emil

Re: Neddrosling af RC legetøjsbil
Jeg ville prøve mig frem med noget alá en LM317'er og blæse på effekttabet.
Det koster trods alt ikke alverden at lade sådan en fætter op igen.
Bruger du et lille potmeter, kan det sikkert lige kan gemmes i batterirummet
eller noget, så den let kan "tunes" igen hvis den er for kedelig eller ikke
trækker godt nok.
Det er den fjerde hurtigste ting at lave, jeg kan komme på foruden en
formodstand, zener eller 780x-regulator.

--
Thomas

Re: Neddrosling af RC legetøjsbil

Det lyder fornuftigt med et potmeter, som så kan justeres i.f.t.
børnenes færdigheder.
Og ja, det er (i denne sammenhæng) helt ligegyldigt med
effektforbruget. Jeg er bare lidt miljøskadet i den retning.

Problematikken omkring frem/tilbage (reversering af spændingen),
har jeg ikke udforsket endnu.
Inden jeg åbner dåsen, vil jeg gerne høre, om nogen har et bud
på, hvordan dette løses.

Tak for inspirationen.

m.v.h. Emil

Re: Neddrosling af RC legetøjsbil

overvej at skifte motoren. en dum elmotor fås i en hobbi bix for omkring
50kr. så får du længere drifts tid oma. eller du kan skifte pinionen
(tandhjulet på motoren) de fås i mange forskellige størrelser. de fås også i
en hobby bix.

Re: Neddrosling af RC legetøjsbil
Hmm... start med at undersøge strømforbruget, som Klaus D. Mikkelsen. Jeg
kender det ikke,  men hvis det kan komme op på 10-20A, så er en LM317'er nok
lidt for ambitiøst ;-)

--
Thomas

Re: Neddrosling af RC legetøjsbil

Nej, men en ny batteripakke på 7,2 volt i stedet.

Strømmene i en radiostyret bil er ikke til at spøge med. Du kan let
komme op på 10-20A når du går fra "fuld fart fremad" til "fuld fart
bak".

Re: Neddrosling af RC legetøjsbil
Jeg tvivler på det er tilfældet med en billig legetøjsbil... Jeg har dog
ikke undersøgt det.
Jeg er klar over at der bliver hevet noget strøm ud på "rigtige"
fjernstyrede biler. Men de kan som oftest køre en tand hurtigere end 15 km/t
(de gør de jeg normalt piller ved om ikke andet ;-)).

--
Thomas

Re: Neddrosling af RC legetøjsbil

10 A er intet problem

Jeeg har målt lidt....

Der er 50A intet problem.

Re: Neddrosling af RC legetøjsbil
Uhf... så kan jeg bedre forstå at min gamle bil skulle oplades så ofte.

--
Thomas

Site Timeline