Near eye lys sensor

Hej,

Jeg leder efter en lys sensor som har et følsomhedsområde tæt på det
menneskelige øje. Jeg har fundet en i RS, men den koster 700 kr.

Google har heller ikke givet mig noget brugbart.
Er der en af jer, der ligger inde med sådan en sensor eller har en ide
om hvor jeg finder en lidt billigere end 700,- klask.

Den skal helst være mest følsom omkring 520 til 540 nm.

På forhånd tak.

Mvh
   Jan Thøgersen

Re: Near eye lys sensor
Hej Jan

Ligger en grøn eller gul lysdiode ikke i det område ?

Mvh Max

Re: Near eye lys sensor
Jo, det er lige midt i øjets mest følsomme område nemlig grøn.
Hvad det var jo ikke lys jeg skulle bruge men en sensor :-)

Mvh
    Jan

Re: Near eye lys sensor

Hvilket en lysdiode også kan benyttes som..

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051123170854@smart-tech.dk
Re: Near eye lys sensor

wtf ? En lysdiode kan afgive en spænding som produkt af indstrålet lys ? Har
jeg sku aldrig hørt før!!! Vidste ikke den ku være en transducer ???? Og det
er ikke engang 1. april idag ???

Re: Near eye lys sensor
Hejsa

Jæps ;o)

Jada.

Der er jo altid en første gang indenfor alle ting :O)

Det ka'en.

Bob bob.. Næeh, det er vist d. 23. november, 1 måned til lillejuleaften ;)

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051123183218@smart-tech.dk
Re: Near eye lys sensor

en lysdiode giver ikke tilnærmelsesvist så følsomt som det mensklige øje.
den der dims til 700kr er vist et fund til prisen. det mennesklige øje er
uhyre lys følsomt.
hvor stort et område skal du detektere på ? kan du bruge optik mm ?

Re: Near eye lys sensor
Hej Jacob

Prøv at læse spørgsmålet igen.

Mvh Max

Re: Near eye lys sensor

er gjort.
der skal bruges en føler der er tilnærmelses vist så følsom som det
mensklige øje. største følsomhed ønskes omkring 520-540nm.
en lysdiode duer ikke. den er ikke følsom nok.

Re: Near eye lys sensor
Hej Jacob

Der nævnes faktisk kun følsomhedsområde.

Mvh Max

Re: Near eye lys sensor
Øhh. Hej igen,

For at der ikke skal være nogen tvivl, så er mit behov en sensor, der
har størst følsomhed i området 520-540 nm. Lysfølsomheden er ikke få
vigtig igen da jeg har temmeligt meget lys tilrådighed, men dog ikke nok
til at kunne bruge en lysdiode dog.

Er der ikke nogen der ved hvilke producenter der laver lys sensorer?
Jeg kan ikke selv komme på nogle. Jeg er mest kendt i uP verden.

Mvh
    Jan

Re: Near eye lys sensor

Hej har du undersøgt hvordan webcamera ligger i forhold til dit ønske

Re: Near eye lys sensor
Hej Jan

Har du kikket på BPW21, også fra RS, varenr. 303-719, den
ligner da lidt det du skal bruge til en noget anden pris.

Mvh Max

Re: Near eye lys sensor
What... Den havde de ikke i deres papir katalog. Nå men jo den passer
vist ganske udemærket. Takker og bukker for hjælpen!

Re: Near eye lys sensor
Hej Jan

Altid en fornøjelse at kunne hjælpe.

Mvh Max

Re: Near eye lys sensor
Nå. Efter et par dages søgning og spørgen rundt har jeg fundet ud af at
Vishay laver nogle total fede sensore, der også passer perfekt til
projektet.

Mvh
   Jan

Re: Near eye lys sensor

Den var ny for meg. Har du et par AN å vise til?. Det skal forsøkes ganske
snart.

HM

Re: Near eye lys sensor

Også nyt for mig (Har ellers arbejdet med elektronik siden 1988). Men OK
selv alm. transistorer har jo omtalte effekt og dioder ligeså...hvis man
blotter krystallet....

Re: Near eye lys sensor

Ikke jeg lige kan henvise til, men jeg mindes at Elektor i start-80'erne
havde en lille konstruktion hvor de brugte en LED som sensor.
Men mon ikke det kan gøres som man "plejer", enten at måle den spænding
sensoren laver, eller måle lækstrømmen deri?!

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051124053009@smart-tech.dk
Re: Near eye lys sensor

Hej.
Så vidt jeg lige erindrer, så er der også lidt i
nov. eller dec. nummeret 2005.

Med venlig hilsen
Per Olsen.

Site Timeline