ne555 timer, skal styre pulsen være puls til stel ?

Jeg er ikke elektronik nørd, men jeg har kastet mig ud i at lave noget
simpelt elektronik der kan tænde lyset på bilen når jeg låser bilens
centrallås (coming home.funktion)

Fra min c-lås har jeg en 12V styrepuls på ca 1 sek, den vil jeg bruge til at
starte en 20 sek timer (af en ne555) der trækker et 112ohm pcb relæ, der
tænder lyset på bilen.

Jeg har kigget lidt på nettet og på datablade, og alle steder ser det ud som
om at styrepulsen til 555 skal være negativ / til stel, er det korrekt ?

I givet fald, hvordan laver jeg min 12V puls om til en negativ signal ?

mvh Steffen

Re: ne555 timer, skal styre pulsen være puls til stel ?

12 volt gennem en modstand ind på basis af en NPN transistor
(eksempelvis en BC547). Emitter til stel og collector til trigger input
på 555'er.

Re: ne555 timer, skal styre pulsen være puls til stel ?

Hej Klaus

Tak for det, bc547 er en af de transistore jeg "tør" arbejde med, super  -
så kan jeg komme videre

-Steffen

Re: ne555 timer, skal styre pulsen være puls til stel ?

husk basismodstand... 10 kohm f.eks.

Rasmus
Re: ne555 timer, skal styre pulsen være puls til ste l ?

Brug evt. en optokobler så kan du er det ikke længere vigtigt om pulserne er
negative eller positive, og du får lidt adskillelse.
Pas i øvrigt på med for høj indgangs impedans på indgangen af 555'eren. Set
evt. f.eks. en 1K modstand fra indgangen til vcc (+). Ellers er der stor
risiko for at den bliver trigget af elektrisk støj.

/Tom

Re: ne555 timer, skal styre pulsen være puls til stel ?

Tak for dit svar, jeg har aldrig rodet med optokoblere, men det lyder
logisk. Hvorfor er det ikke længere forskel på positive og negative pulser ?

-Steffen

Re: ne555 timer, skal styre pulsen være puls til ste l ?

En optokobler er en lille 4 benet sag. Inden i er en lysdiode og en foto
transistor. Når lysdioden lyser så leder transistoren. Så hvis du kan få en
lysdiode til at lyse via dit signal kan du også bruge optokobleren.
Så om pulsen er negativ eller posetiv betyder ikke noget, bare lysdioden i
optokoblernen er tilsluttet således at den lyser når pulsen kommer. På
udgangs siden af optokobleren har du så emitter og collector fra
transistoren.
Den indeholder typisk en NPN transistor. Sætter du collector til + og
emitter gennem en modstand til stel får du en posetiv puls på udgangen når
lysdioden lyser, og gør du det omvendt med emitter til stel og collector via
en modstand til + får du en negativ puls på udgangen når lysdioden lyser.
Håber at det giver mening.
Et eksembel på en almindelig optokobler er 4N25. Jeg startede godt nok med
at sige, at en optokobler har 4 ben, denne har 6, men det er fordi at det
ene ikke bruges til noget og at basis fra transistoren er ført ud, men det
skal du heller ikke bruge, se evt. databaldet her:
http://www.fairchildsemi.com/ds/4N/4N35.pdf

/Tom

Site Timeline