Navigationsproblem

Jeg har en GPS-antenne på min bil som forventer 5V fra antennestikket som
forstærkning af antennen.

Min gps (Garmin) giver kun 3V.

Kan det elektronisk lade sig gøre at lave 3V-signalet fra gps-antennen til
5V uden at det går ud over det indkommende gps-signal?

--
Per, Esbjerg

Re: Navigationsproblem

Det er nok meget svært at gøre noget ved....

men man laver ofte triksene med Tv antenner hvor man sætter spændingen op
til atennen gennem en spole for at strømforsyningen ikke skal kortslutte
signalet, og en overføring kondensator mod tv'et (gps'en) så der ikke kommer
dc med ind der, men de rette værdier på spole/caps er vigtigt...

mvh
Kasper

Re: Navigationsproblem
Hej Per.
Umiddelbart er det ikke så let, men først kan du prøve, at føde antenne
forstærkeren med 5 V
fra en variabel DC strømforsyning eller 3 x 1,5 V eller lignende batterier i
serie. Dette er den lettelse og billigste måde, hvorpå du kan checke om det
virker.
Det der er omtalt tidligere - spole + kondensator - har intet at gøre med
antenne forstærkerens spænding, men er et simpel high pass filter for de
frekvenser der ønskes, hvor bl.a.kondensatoren
 blokerer DC spændingen til antennen.
John

Re: Navigationsproblem

Hvordan vil du tilslutte det?
Antennen strømfødes fra receiveren med 3 V gennem antennekablet, men Pers
antenne kræver 5 V.

Samme princip som anvendes til LNB`en fra en satreceiver.

Du mener vel blokere DC spændingen til modtageren?

Henning

Re: Navigationsproblem

Det er ikke altid så let. En del af de GPS modtagere, jeg har brugt
gennem tiden, måler at der rent faktisk er et forbrug på antennekablet,
og i fald, der ikke er det, så får man en fejlkode, der siger at
antennekablet er afbrudt.

Bo //

Re: Navigationsproblem

Dette burde virke hvis ikke der er nogen intelligens mellem modtager og
antenne:
2 hf drosselspoler, en modtand og en keramisk kondensator.
en spole i serie med modstand over antenneindgangen.(simulere 3v belastning)
Kondensator fra antenne indgang til antenne.
Den anden drossel fra 5 volt til antenne efter kondensator.
mvh Erik

Re: Navigationsproblem
On Thu, 8 Dec 2005 21:03:00 +0100, "Per Henneberg Kristensen"

DIY:
http://www.intersil.com/data/fn/fn3072.pdf
Gør det nok ikke alene - der skal påses at HF strømme ikke
kortslutttes/brydes/støjforurenes (spoler og kondensatorer)
--
Mvh Benny Andersen

Re: Navigationsproblem

som udgangspunktet er i en bil, er der ikke grund til først at lave
3.3V, og derefter bruge en firkantgenerator til at forurene det med, for
at skaffe 5V. Det reneste får man ved at bruge en lineær regulator fra
bilens batteri. Og med et forbrug på ca 30mA, fra en typisk antenne, er
det ikke virkningsgraden, der aflader batteriet.

Bo //

Re: Navigationsproblem
Se mit svar til Bo tidligere. De 5V laver du så med en 7805 el.l.
regulator ic.
mvh Erik

Re: Navigationsproblem

Jeg antager - af jeres snak - at det er en opgave der ikke lige er til at gå
til. Løsningen må være at få antennen til at snakke med en lille
gps-transmitter, der så sender signalerne videre til gps´en lokalt i
kabinen?

--
Per, Esbjerg

Re: Navigationsproblem

sandsynligvis en billigere og lettere ide, at skifte antenne eller GPS
modtageren ud.