NAD 319 forstærker der hyler

Hej!

Er der ikke nogle NAD guruer til stede?  :-)

Roder med en 319 amp der hyler svagt ved 4-5 KHz når den er varm. Det er i
begge kanaler, også når der er skruet ned, bliver dog kraftigere når man
skruer op. Det er ligemeget hvad indgangsvælgeren og tonekontrol fra/til
står på.

Bag nettrafoen sidder noget regulator-noget, som bliver afskyelig varmt. To
små powertranser på hver sin (alt for?) lille køleplade. Der sidder lidt
lytter og modstande og et par 33V zenere udenom. Når jeg køler dér
forsvinder problemet. Særlig zenerne er ekstremt følsomme for køling. Der
går tilsyneladende sving i den ene regulator (den til højde, set forfra) ved
høje temperaturer. Har skiftet en zener, men det hjalp ikke. Er det mon bare
lytterne der er blevet for slatne til at holde regulatoren stabil. Har ikke
skiftet dem, men de 'måler' rimeligt (kan slå en pæn gnist ;-).

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: NAD 319 forstærker der hyler

Anbefaling: Skiiift lytter, gerne de små til hjælpespændingerne. Havde
et problem med en gamme "Brum&Overspænding". Her var det +/-10 volt til
volumenkredsløbet der endte med at indføre 40Khz på udgangstrinnet.

Men ellers er der vel lige et par nye zenere ved hånden. De kan støje
noget så forfærdentligt....

Re: NAD 319 forstærker der hyler

HeeHee... - Kendt problem, har netop lavet det samme, det var dog ved ca.
2khz...

Afkobling med ordenltige kondensatorer ved regulatorprint bag trafo'en... -
Gerne MKT Hispeed eller lignende... - Lytter kan _ikke_ klare det!!

Lars / Viborg

Re: NAD 319 forstærker der hyler

OK, sejt!  :-)  Men hvor meget kapacitet skal der på? Det er jo en ret lav
frekvens, så der skal vel nogle uF til, eller hvad? Men tak for tippet, det
var netop sådan noget jeg havde i tankerne!  :-)

Jeg har også lidt lyst til at sætte større køleplader på de regulatorer, de
varmer sindssygt. Men det gør de måske bare normalt.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: NAD 319 forstærker der hyler

det

Nope, det er et spørgsmål om impedans og pulsforsinkelse... - 100nF folie
e.l. er fint til at løse problemet...

de

 - Nu er NAD jo ikke hverken det bedste eller det dyreste...

Lars / Viborg

Re: NAD 319 forstærker der hyler

Ta'r lige den her op igen, nu fik jeg endelig taget mig sammen til at skifte
de lytter.

Men...  problemet blev faktisk forværret af det.  :-/  Jeg satte 100nF over
de 6 lytter jeg skiftede, det var 10, 47 og 100uF/100V, 2 af hver. Der er
stadig ingen sving når den er kold, men det kommer meget hurtigere nu, den
skal kun være halvlunken før det starter. Før skulle den være godt
gennemvarm og ha' været tændt ca. en halv time.

Så nu tænker jeg lidt på min regulator-teori. Mange regulator-opstillinger
kræver jo faktisk at udgangskondensatoren har en vis seriemodstand, for at
være stabil. Er den for lav går de i sving. Man bruger bevidst en
kondensator med en kendt indre modstand i mange application-notes til
regulatorer, har jeg set. Og hvis man vil bruge en med lavere modstand, skal
man sætte en udvendig modstand i serie. Kan det være det der sker her, eller
er de ting jeg snakker om her ved meget højere frekvenser? Jeg går ud fra
svinget også opstår ved for stor modstand i kondensatoren, og det er derfor
problemet er opstået oprindelig i NAD'en, altså fordi modstanden i de gamle
lytter er steget med tiden.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus