Mystisk problem med velleman kit + halogen lamper

Hej med jer!

Jeg har et velleman k8050 kit - 15 kanals IR modtager.
Kittet bruges til at tænde og slukke nogle små motorer.

Mit problem er, at jeg i samme rum har monteret en del 12 volts halogen
lamper med elektroniske trafoer, og så snart de halogen lamper er tændt,
virker velleman kittet ikke - det ser ikke ud til at modtage ir kommandoer.

Har prøvet at tilslutte halogenlamperne til en anden fase/gruppe.

Jeg strømføder velleman kittet med 12v fra en computer.

Har I nogle ideer til hvad der er galt?

mvh

Brian

Re: Mystisk problem med velleman kit + halogen lamper

Det er jo som du selv er inde på noget med støj. Jeg oplevede det
samme med en IR-videresender som ikke virker når der er lys i en
lavenergipære.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Mystisk problem med velleman kit + halogen lamper

Har du overvejet at det er lyset og ikke elektronikken der driller ?

Re: Mystisk problem med velleman kit + halogen lamper

Jeg har naturligvis prøvet at holde fjernbetjeningen tæt på og spærre for
lyset - jeg er ret overbevist over at det er de elektroniske trafoer der
giver problemet.

Re: Mystisk problem med velleman kit + halogen lamper

Jeg tror det næppe, men det kan da være. Har du prøvet med en anden
transformer til pærene, eller andrer pærer ?

Eventuelt at pille pærene ud og lade transformeren arbejde i tomgang ?

Re: Mystisk problem med velleman kit + halogen lamper
for

Jeg har monteret 4 sæt i rummet med 4 elektroniske trafoer - jeg har prøvet
at koble dem fra og ved blot et sæt tilsluttet er der problemer.
Har også prøvet med nogle andre pærer (10w istedet for 20w) - ingen ændring!
Prøvede også med en alm. spoletrafo, og så virker det fint.
Og med en elektronisk trafo sat til uden pærer virker det også fint.
Prøvede også at holde et lille paprør stramt om fjernbetjeningen og ir
modtageren til velleman kittet og selv med kun et halogen sæt - i den anden
ende af rummet - tændt, virker det ikke.

Hvad kan man lære af det?

Jeg har netop valgt de elektroniske trafoer idet de ikke bliver varme, så
jeg er lidt træt af af skulle skifte alle 4 til spoletrafoer.
Det er tilsyneladende vekselstrøm der kommer ud af de trafoer - kunne det
mon ændre noget at montere dioder på udgangene for at lave spændingen om
jævnstrøm - måske også med nogle kondensatorer??

Brian

Re: Mystisk problem med velleman kit + halogen lamper

Skummelt !

Klart. Har du et fabrikat på de transformatorer ?

Jeg tror at din switchmode vil blive noget forvirret af det trick !

Du har ikke en anden type switchmode du kan prøve med ??

Har du afkoblet forsyningen på Velleman kittet ordentligt ?

Har du et scope ?

Re: Mystisk problem med velleman kit + halogen lamper

EMC er et stort problem for switchmode strømforsyninger til halogen lamper.
Har du overholdt de foreskrifter der blev leveret sammen med dem ?
prøv med ferrit kerner og glimmer kondensatore. de burde kunne slagte en del
emc.

Jacob

Re: Mystisk problem med velleman kit + halogen lamper

Nej, hvorfor skulel jeg det ?

Hvad skal de kunne slagte ????

Læs evt lidt her:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/news.html

Re: Mystisk problem med velleman kit + halogen lamper
On Tue, 27 Dec 2005 18:41:43 +0100, "Brian Christensen"

IR-indholdet fra halogenspottene blokerer din IR-modtager. Der er STOR
forskel på hvor stort problemet er mellem forskellige typer lamper.

Re: Mystisk problem med velleman kit + halogen lamper

Ganske tilfældigt fik jeg skiftet strømkablet til den computer der leverer
strøm til velleman kittet, til et jordet kabel, hvorefter alle problemerne
er løst.

Jeg er dog ikke med på hvad problemet var!

Re: Mystisk problem med velleman kit + halogen lamper

Måske at det var computerforsyningen der var rådden og ikke
halogentransformatorene ?

Re: Mystisk problem med velleman kit + halogen lamper

Ja et eller andet mystisk - bare sjovt at halogentransformatorerne, der
iøvrigt er monteret mindst 5-6 meter væk fra computeren, kunne påvirke
computeren sådan at velleman kittet ikke fungerer.

Re: Mystisk problem med velleman kit + halogen lamper

Jeps, men de var måske lige det sidste der skulle til inden det blev for
meget ?