mus som måleinstrument

Jeg søger erfaringer med brug af en almindelig computermus (særligt optiske)
til måling af afstande i den virkelige verden.
Der er nogle "tools" som kan måle hvor langt man har bevæget sin mus over en
periode. De et mest for sjov, og de gavner mig ikke meget, da jeg selv skal
implementere det.

Mit problem lige nu er at jeg har prøvet med to optiske mus nu. En med og en
uden ledning. Jeg kender ikke deres opdateringshastighed eller opløsning,
men havde en forventning om at de ville angive samme antal "ticks" når jeg
bevægede dem langsomt og når jeg bevægede dem (samme distance) halvhurtigt.
Det sker imidlertid ikke. Ved langsom bevægelse angives et langt større tal
end ved halvhurtig bevægelse. Jeg havde forventet at ved alt andet end meget
hurtig bevægelse ville musen kunne tracke underlaget godt nok og vide hvor
den er, og den ville så med en eller anden frekvens fortælle computeren dens
deltaposition.  Bruger direct input, windows og logitech cordless click plus
samt en noname mus.

Man skulle tro der var en del situationer hvor man kunne bruge en optisk
mus' høje opløsning til at foretage målinger, så måske nogle her har leget
med det allerede?

Re: mus som måleinstrument
Hej Jens

Mon ikke du skulle satse på en mus med mekanisk aflæsning
via hulskiver og optogafler ?

Re: mus som måleinstrument
Tvivler lidt på dit project, bevægelseshastigheden er også en parameter
på mus, da du ikke kan udføre 2 målinger med nøjagtig samme hastighed,
kommer du i problemmer.
Måske jælper det hvis musen er oldgammel og bruges på en comport.

cr

Re: mus som måleinstrument

De gamle mekasniske mus til com-porte fungerede ved at de med korte
intervaller fortalte hvor langt de havde bevæget sig (xy) siden sidste
melding. Hvis bevægelsen var jævn så behøvede man ikke at få tilbagemelding
særlig ofte. Uanset om man havde jævn bevægelse eller ej, så ville man kende
musens position i det øjeblik (sådan ca) hvor den melder tilbage. Pointen er
at jeg er ligeglad med hvor lang tid der går mellem målinger, bare jeg ved
hvor lang den tid er mellem hver måling. Musen burde så gerne vide hvor
langt den bevæger sig mellem hver måling.
Jeg ser ikke hvorfor en usb-mus skulle fungere anderledes end en til
com-port på dette område. Hvis den skal kunne bevæges hurtigt, så skal den
kunne regne rigtigt når underlages flyttes med høj hastighed, og det skal
moderne mus jo generelt kunne. Om der så går 1ms eller 10ms mellem samples
er mig ligegyldigt, blot jeg ved hvad den faktiske tid er og kan få at vide
hvor langt den har bevæget sig siden sidst.

Re: mus som måleinstrument

Hjælper det / har du prøvet at slå acceleration fra i musedriveren?
(forudsat at du kører dit software under fx windows)

//michael

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/mail /

Re: mus som måleinstrument

Jeg slog "enhance pointer precision" fra i windows vista. Det må svare til
acceleration i xp, men det ændrede ikke på problemet.

Re: mus som måleinstrument

Det du leder efter hedder 'digitizer'
http://en.wikipedia.org/wiki/Digitizing_tablet
--
OV1A Jens

 Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!

Re: mus som måleinstrument

Nej ;-) Det jeg leder efter er en måde at bruge en mus til at måle relative
bevægelser med nogenlunde høj frekvens.

Re: mus som måleinstrument
Det ser ud til at jeg får samme værdier når jeg vælger super langsomt og
pokkers langsomt helt op til halvejs tåleligt langsomt.. uhm.. Det er
nogenlunde ok op til 4km/t. Det virker som om musen kun kigger ned på bordet
med den frekvens den samples med af systemet. Et tool har fortalt mig at det
er ca 125Hz. Det er som sagt ok for mig at få info om relativ bevægelse
siden sidste sample med den frakvens, men det er ikke fikst hvis musen kun
ser ned, og analyserer billedet, med den frekvens, for med dens relativt
lille synsfelt bliver det hurtigt en 100% ændring i billedet fra sample til
sample.
med 4km/t og 125Hz, så bevæger den sig knap 1cm mellem hver sample og det
kunne nok godt passe med den hastighed hvor musen ikke kan følge med :-/
Jeg havde _virkelig_ forventet at musen selv to billeder langt langt
hurtigere og så med eksempelvis 125Hz gav besked til computeren om hvad der
var sket siden sidst. Det ser ud som om det ikke er tilfældet.

Måske der er et godt alternativ til det jeg vil.
Min tanke var at montere en en lodret lægte med et hængsel på en vandret
plade. Lægten står op og kan i den ene retning væltes så den ligger vandret
også.
på lægten monteres en plade som følger med hvis lægten væltes. En mus
monteres nu på en støtte ved siden af pladen og kan se hvor hurtigt pladen
bevæges (når lægten væltes). Med en rimelig samplehastighed (og en mus der
kan følge med) kan man få en graf over hastigheden over tid og man kan se
acceleration og hastighed. Meningen er at anbringe et "mål" (target) på
forsiden af lægten oppe ved toppen og slå/sparke/skubbe til den for at måle
teknikhastighederne.

Jeg havde tidligere overvejet samme setup hvor musen er udskiftet med en
hullet plade, lys og fotodiode samt en mcu til at tælle blink og tage tid.
Det vil nok være ok, men musseløsningen var markant lettere :-)

Nogle bud på en alternativ løsning på problemet som er at jeg gerne vil
kunne måle teknikhastighed?

Re: mus som måleinstrument
How stuff works siger bla.
  a.. Size of the optical sensor -- larger is generally better, assuming the
other mouse components can handle the larger size. Sizes range from 16 x 16
pixels to 30 x 30 pixels.
  b.. Refresh rate -- it is how often the sensor samples images as you move
the mouse. Faster is generally better, assuming the other mouse components
can process them. Rates range from 1500 to 6000 samples per second.
  c.. Image processing rate -- is a combination of the size of the optical
sensor and the refresh rate. Again, faster is better and rates range from
0.486 to 5.8 megapixels per second.
  d.. Maximum speed -- is the maximum speed that you can move the mouse and
obtain accurate tracking. Faster is better and rates range from 16 to 40
inches per second.

Surt. De 16-40 tommer passer ok med hvad jeg oplever. Intet super fikst
måleinstrument til mig der...

Site Timeline