multisim personal edition simulering af R-C

Hvis jeg prøver at simulere et R-C led (en modstand - en kondensator)
kan jeg ikke følge spændingsopbygningen over kondensatoren.
Simuleringen foregår med en DC strømforsyning.

Spændingen over kondensatoren viser med det samme fuld spænding.
Er der nogen der ved hvordan man får programmet til at simulere
opladning af et R-C led?

mvh Bjarne

Re: multisim personal edition simulering af R-C

I andre simulatorer (af Spice familien) vil du se det samme, fordi
programmet beregner hvilepunktet FØR simuleringen starter. Hvis der herefter
ikke er nogen generator, der ændrer spænding vil kredsløbet forblive i den
tilstand. En DC kilde ændrer ikke spænding. Derfor.

I PSpice kan du sætte en "Initial Condition" på kondensatoren til 0V, og så
vil du se forløbet.

Bo //

Re: multisim personal edition simulering af R-C

Overvej om du virkelig mener STRØM forsyning, eller det er en
spændingskilde. Der er væsentlig forskel!