Multimeter og måling

Hej NG

Når man regner lidt på strøm er VxA=W

Mit spørgsmål lyder, når man måler V, får jeg 13,13V når jeg måler
strømkilden ubelatet
men 6,1V når enheden kører.

Hvilke tal skal jeg bruge til beregning?
Burde målingen ikke vise 13,13V selvom enheden kører?

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Re: Multimeter og måling
Hej Jan

Til hvilken beregning ?

Måske, det kommer an på hvilken forsyning der er tale om.

Fortæl lidt mere om hvad det er du laver.

Hvorfor smider du tåbelige reklamer i hovedet på folk
du forventer vil hjælpe dig ?

Re: Multimeter og måling

Hej Max

beregningern er som jeg skrev VxA=W, altså vil jeg regne W ud efter at have
målt V og amp.

Jeg bruger blot en lille "trafo" altså omformer fra AC DC, hvilken er den
der fulgte med.

Jeg måler blot på det for at blive lidt klogere på det, og er i tvivl om
hvad der er det mest rigtige at måle
når man skal udregne W, om det er den belastede måling eller den ubelastede
måling?

resultateren bliver jo noget forskellig om de regner med 13,13C  eller 6,1V

Mvh
Jr

Hent en gratis SPAMfighter her.

Re: Multimeter og måling

Jeg slettede lige din reklame!!!

Stadigvæk et spørgsmål.
Hvad er det, du måler på?
For mig ligner det noget ustabilliseret DC.

Erling

Re: Multimeter og måling

Du har ret, det er DC jeg måler på...

Hent en gratis SPAMfighter her.

Re: Multimeter og måling

Jo - det burde den - hvor stor (kraftig) er strømkilden?
Og hvor meget belaster du den med (ampere) ?

Mange billige strømforsyninger er slet ikke stabile ved selv relativ lav
belastning. Så du skal sikre dig ren og stabil spænding til din opstilling.

Endvidere har mange opladere fx. væstentlig højere stand-by spænding end ved
blot den mindste belastning.

Så jeg vil anbefale dig at bruge en god stabilstrømforsyning som strømkilde.
En god forsyning på fx. 13,8 V og 5 amp, må ikke falde med mere end 0,1 volt
ved fuld belastning - spørg du bare en radioamatør :-)

Visse (billige)  multimetre har envidere svært ved at måle rigtigt på switch
mode strømforsyninger - spændingen varierer hele tiden ihvertfald ifølge
multimetret :-)

Mvh. Per

Re: Multimeter og måling

Jamen, jeg bruger blot en lille universal trafo, der kan omskifte mellem 3,
4.5 , 6, 7.5, 9 og 12V
300mA (3,6VA) max.

Jeg prøvede lige at bruge en anden trafo:
12V 300mA (3,6VA) max. med denne måler jeg

0,84Amp
16,59V        ubelastet
7,7V            belastet.

og får således:
13,93W ubelastet
6,46W belastet

Mit spørgsmål er stadig, er det de 16,59V jeg skal regne med, eller er det
de 7,7V jeg skal regne med?

Hent en gratis SPAMfighter her.

Re: Multimeter og måling
det kommer _stadigvæk_ an på hvad det er du vil måle?

Rasmus
Re: Multimeter og måling

Sorry, jeg opgiver... jeg aner ikke hvad jeg skal svare jer....

Men tak for de svar det kom...

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Re: Multimeter og måling

"Jan Rasmussen"

Ubelastet er strømmen 0 d.v.s effekten er 13,13volt * 0 amp = 0 watt.

Belastet er strømmen ? d.v.s effekten er 6,1 volt * ? amp = ? watt.

Du er altsaa nødt til at maale baade strøm og spænding for at finde
effekten.

Aage

Re: Multimeter og måling

Tenk litt.
Når spenningen synker, så blir noe av spenningen borte et eller annet
sted, ikke sant?

Tenk deg ar der ligger gjemt en motstand inne i spenningskilden. (Der er
alltid en slik motstand.) Denne motstanden blir kallt: "spenningskildens
indre motstand", RI.

Belastningen din er også en motstand, når vi skreller bort all
flueknepperi. Vi kaller den motstanden: "lastmotstanden", RL.

Når du tenker deg om, så skjønner du at den strømmen som flyter gjennom
RL, også må flyte igjennom RI. Denne srrømmen kan du måle. Kople
spenningen fra atrømkilden. Innstill meteret til srørste strøm. På mitt
billiginstrument er det 200mA DC. Kople så instrumentet i serie med
lasten, så kopler du til spenningen og måler strømmen.
Sreømmen = I

Tomgangspenningen er 13,13V, Spenningen ved belastning er 6,1V. Da må
spenningen over RI være

Spenningen U (du lærer deg til å bruke "U" som benevnelse på spenningen.
Det er bare amerikanerene som bruker "V", og det er feil.) over RI er:
URI = U - URL = 13,13V - 6,1V = 7V

Nå kjenner du alle spenningene og alle strømmene, og du kan måle
efekttapet i RI og RL. Summer de to efekttapene, så vet du hvilken efekt
spenningskilden må kunne levere , og du vet hvor mye varme lasten
produserer.

HM

Re: Multimeter og måling
flot pædagogisk forklaring! kunne være taget ud af min lærebog... :-)

Rasmus
Re: Multimeter og måling
Takk :-)

Re: Multimeter og måling

Det er mig der takker Harald ;o)

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Re: Multimeter og måling

Han er ikke uden ærmer, ham Harald, - undskyld, - ikke uden evner!

Erling

Re: Multimeter og måling

Eller også kan han bare huske at han også startede fra bunden engang ;o)

Hent en gratis SPAMfighter her.

Site Timeline