Multimeter med "logge"-funktion

Hej,

Jeg har pE5% min arbejdsplads fE5%et til opgave at finde et billigt, men
stadig pE5%lideligt multimeter, hvor det er muligt at tilslutte en pc og
fE5% resultaterne over en tid ind i et excel-ark.
Det vi bruger mest er 4-20mA udlE6%sninger (med 4 decimaler).
Det er vigtigt at apperatet er pE5%lideligt, da meget nF8%jagtige
mE5%linger er vigtige i vores brance (vi kalibrere gasmE5%lere).
Det er ogsE5% vigtigt at elektronikken ikke "lF8%ber" i lF8%bet af det E5%r
vi har mellem kalibrering af multimeteret.

Er der noget I kan anbefale i pris-niveauet 7-10000 kr?

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen

Re: Multimeter med "logge"-funktion
Jeg glemte lige at der meget gerne mE5% vE6%re en form for
trigger-funktion, som kan starte mE5%lingen i Excel, f.eks. via et relE6%
i styringen pE5% vores anlE6%g.

Thomas

Re: Multimeter med "logge"-funktion

Jeg glemte lige at der meget gerne må være en form for
trigger-funktion, som kan starte målingen i Excel, f.eks. via et relæ
i styringen på vores anlæg.

Thomas

Prøv: http://www.atimco.dk/ de kan det meste

Børge

Re: Multimeter med "logge"-funktion
prøv at søge på Fluke 189

mvh Søren

Re: Multimeter med "logge"-funktion

Nice, men hvad skal jeg med det?

Re: Multimeter med "logge"-funktion

Hvorfor spør' _du_ om det?

Re: Multimeter med "logge"-funktion

Fordi det ikke er mig der står og mangler et multimeter?

Re: Multimeter med "logge"-funktion

Hvorfor undre du dig så over Fluke 189, det kan kobles til en PC og det
er MEGET nøjagtigt (med certificat).

Re: Multimeter med "logge"-funktion

Hvad med sådan et?

http://cgi.ebay.com/20-Mhz-Handheld-Color-Digital-Oscilloscope-Scopemeter_W0QQitemZ230045607415QQihZ013QQcategoryZ104247QQrdZ1QQcmdZViewItem

Re: Multimeter med "logge"-funktion
http://cgi.ebay.com/20-Mhz-Handheld-Color-Digital-Oscilloscope-Scopemeter_W0QQitemZ230045607415QQihZ013QQcategoryZ104247QQrdZ1QQcmdZViewItem

*HOST* Prøv lige at læs databladet, og kik især på nøjagtigheden, som var en
af de parametre, der var vigtig for Thomas ;o)

Re: Multimeter med "logge"-funktion

Ethvert kalibrerings laboratorium med respekt for sig selv bør have et antal
Agilent (HP) 34401A 6½ ciffer multimetre :-)
Data her: http://cp.literature.agilent.com/litweb/pdf/5968-0162EN.pdf
Det er en klassikker til en meget fornuftig pris. Under 8000 kr og det har
både GPIB og RS232 interface.

Med lidt snilde (og kendskab til Excel og Excel VBA programmering) kan der
laves Excel applikation der både kan styre multimeteret og logge samt vise
grafer.
Der skal et hjælpeprogram til der får RS232 data ind i Excel via DDE
kommandoer, f.eks WinWedge fra:
http://www.taltech.com/products/winwedge.html

Hvis du ser på data for 34401A, ser du at det i DC current området ikke har
specielt fremragende spec., men det er generelt for multimetre at
fabrikanterne ikke lover så meget i strømområde fordi der er en lille risiko
for at måleshunten ændrer sig over tid pga opvarmning.
Men tro mig instrumentet er typisk _meget_ bedre end spec. lover. Jeg ved
det for jeg sammenligner / kalibrerer jævnligt de 34401A'ere som jeg omgås,
med med langt større multimetre (8½ ciffer eks. HP 3458A), og de ligger år
efter år langt inden for spec.

Dit multimeter skal selvfølgelig kalibreres (det skriver du også selv), og
når du skriver at i kalibrerer gasmålere, så skal det kalibreres
akkrediteret (DANAK).

Det var bare mit bud, men der er selvfølgelig også mange andre muligheder;
blot mener jeg at du bør holde dig til de store anderkendte fabrikater:
Fluke eller Agilent.

--
hilsen Ole

Re: Multimeter med "logge"-funktion

En tilføjelse:
Agilent har faktisk et gratis dataopsamlingsprogram m.m. til Excel og Word
for deres forskellige instrumenter.
Det hedder Intuilink:
http://www.home.agilent.com/agilent/product.jspx?cc=DK&lc=dan&ckey10%00003731:epsg:pro&nid=-536902427.536882050.00&id10%00003731:epsg:pro

Det skulle være lige til at gå til for alle. Jeg installerede lige
programmet for en test (har ikke noget multimeter herhjemme), og det ser OK
ud med hjælp til det hele og eksempler. Jeg kender ikke yderligere til
softwaren, men det gør andre nok.
Det fylder ca. 11 MB i download.

--
hilsen Ole