Multimeter?

Hej alle.

Jeg har her til jul ønsket mig et godt multimeter med de gængse funktio
ner og spec

Re: Multimeter?
Hej alle.

Jeg har her til jul ønsket mig et godt multimeter til brug i min uddannel
se som maskinmester, el installatør samt fuldstids teknik nørd. Jeg har
 fået et Monarco DMT-4010RMS, men er i tvivl om hvorvidt det er det rigti
ge jeg har fået. Derfor vil jeg høre om andres erfaringer omkring multi
metre.
Det skal være godkendt til kat 3 - 1000v samt kat 4 - 600 volt. Det skal
koste max 1000kr.

link til Monarco - http://www.disconetto.dk/shop/monacor-digital-multimeter
-22525p.html

Jeg har svært ved at finde ud af om det faktisk er godkendt efter danske
standarder. Er det ikke noget med at der skal være 2 trekanter på?

Nogle erfaringer eller råd om hvilket multimeter jeg skal have istedet fo
r dette, i så fald der findes bedre til den pris?

På forhånd tak.

-Mikkel Kirkeby

Re: Multimeter?

Brymen
http://www.tme.eu/en/details/bm867/portable-digital-multimeters/brymen/#

http://www.tme.eu/en/katalog/portable-digital-multimeters_112610/
#id_category11%2610&s_field=artykul&s_order=ASC&visible_params=2%2C1785%
2C1786%2C1799%2C1787%2C55%2C1790&used_params=2%3A45315%3B

Ved dog ikke om det er incl moms , men det er et super instrument

Re: Multimeter?
Hej Mikkel

Som professionel, ja var det så ikke en ide at kikke på et
instrument fra det professionelle markede, måske noget
som et Fluke 27, ja det koster lidt mere, men det holder
også længe og har opfylder alle de krav du stiller.

Max

Re: Multimeter?
som maskinmester, el installatør samt fuldstids teknik nørd. Jeg har fået et
Monarco DMT-4010RMS, men er i tvivl om hvorvidt det er det rigtige jeg har fået.
Derfor vil jeg høre om andres erfaringer omkring multimetre.
max 1000kr.
http://www.disconetto.dk/shop/monacor-digital-multimeter-22525p.html
standarder. Er det ikke noget med at der skal være 2 trekanter på?
dette, i så fald der findes bedre til den pris?
Det virker på mig, som er du lidt på bar bund i relation til dine
forudsætninger. Umiddelbart vil jeg mene, at du bør studere kataloger
fra FLUKE, hvor du givetvis vil finde instrumenter, der både opfylder
dine behov, samt gældende standarter i overensstemmelse hermed.

Det er dog tvivlsomt, om du vil finde et sådant instrument inden for den
ønskede prisramme. Vi andre betalte allerede i 70'erne og 80'erne op til
mellem kr. 2.000,- og måske mere - og de instrumenter virker endnu.

Det nytter ikke noget med et instrument, der viser forkert - eller
overhovedet ikke noget, hvis det har ligget i en servicekuffert i f.eks.
-10° C.

En fejltagelse i den forbindelse var årsagen til, at jeg valgte en FLUKE
8060 A, da jeg også skulle bruge instrumentet i audiosammenhænge.

Så indledningsvis specificer dine behov omhyggeligt og under hvilke
omstændigheder, du fortrinsvis skal anvende det.

Mere moderne instrumenter vil f.eks. have såkaldt autoranging, hvilket
betyder, at du ikke nødvendigvis skal vælge et måle-, spændings-,
strøm-, eller modstandsområde, hvor instrumentet selv føler sig frem til
det. Det er meget praktisk i det daglige arbejde.
--
Ha' det rart. Karsten H. (7870)

Re: Multimeter?

Autoranging er somme tider meget praktisk, men det SKAL kunne sløs fra.
Ligesom autofokus på et kamera..

Jeg har to instrumenter: et HP, der er 21 år gammelt og et Fluke, der
kun er 15 år.  Jeg mener man skal købe det rigtige FØRSTE gang. Ellers
bruger man måske 1.000kr i år, og så er man utilfreds 2-3 år, hvorefter
man køber noget til det dobbelte, som man så lever med i mange år. Tænk
på, hvis du har instrumentet i 20år, er der måske 10kr om måneden at
spare ;-)

Og nej, jeg kender ikke omtalte instrument. Men sikkerhed, præcision og
totaløkonomi er vigtigst for mig.

God jul
Bo //

Re: Multimeter?
Mikkel Kirkeby skriver:
max 1000kr.

Det reklamerer de med at det er....

Er det ikke noget med at der er fælleseuropæiske standarder de skal
overholde?

Som ejer af et Fluke 87 IV og et Fluke 187, samt med et Fluke (et elelr
andet9 i værktøjskufferten vil jeg til enhver tid anbefale et Fluke.

Et Fluke 175 bør du kunne få for omkring 1500 kroner - så har du
måleinstrument resten af livet.

Re: Multimeter?
Der bliver nævnt flere ting så som automatisk ranging. Og umiddelbart s
å har det multimeter jeg linjer til det hele. Endda rms måling. I forho
ld til hvad jeg skal bruge det til. Så skal det været til installatør
 arbejde. I virke som elektriker. Installatør og maskinmester. Og derfor
overholde de forskellige krav og klasser der er for det. Jeg g har hørt e
get godt om fluke. Men er der nogen der faktisk har erfaring med det mærk
e jeg linjer til.

Re: Multimeter?
[...]

Siden du spør, så konstanterer jeg at du kommer til å kjøpe feil!
Derfor, kjøp det billigste instrumentet du kann finne; dukjøper feil i
alle fall. Når du har "brukt" instrumentet  så lenge at du erfarer
mangler med instrumentet, ja, så kjøper du et nytt.

HM

Re: Multimeter?
[...]
l koste max 1000kr.
er-22525p.html
e standarder. Er det ikke noget med at der skal være 2 trekanter på?
for dette, i så fald der findes bedre til den pris?

Jeg har et billigt multimeter fra harald nyborg eller lignende som jeg har
brugt indtil nu. Jeg vil gerne have udstyr til at tage målinger på el i
nstallationer, motorere og andet el. Hvordan ser specifikationerne det det
multimeter jeg linker til ud? og hvis jeg nu skulle invistere i et fluke is
tedet for det jeg nu har fået, hvilket skulle det så være? Fluke 117?

-Mikkel Kirkeby

Re: Multimeter?
Mikkel Kirkeby skriver:

Hvorfor så ikke fortsætte med det, indtil du har været nok på
skolebænken til at tage valget selv?

Et godt instrument er dyrt, men det er mere dyrt at købe forkert første
gang.

Hvad har du brug for?
Hvad med kommunikation?
Hvad med styring og regulering, skal den kunne source 0-20mA eller 0-10
volt, skal den kunne agere som et load for et strømloop osv osv osv?

Specs er en ting, sikkerhed og dagligt brug er svært at læse sig til i
specifikationerne

Kan det de ting du har brug for?

Hvad er garantien på det meter i forhold til eksempelvis 175'eren jeg
linker til?

Re: Multimeter?
Det var i virkeligheden nogle gode pointer. Den skal kunne bruges til styri
ng og regulering ja. Ligesom den også skal kunne bruges til at måle p
å dioder og andet småt elektronik. Samtidig skal den kunne måle på
el installationer og være godkendt til det. Kan godt høre at det er man
ge dyre krav. Men jeg har desværre ikke tålmodighed til at vente med at
 købe et. Men et fluke vil altså være at foretrække. Til en 2000kr?

Mikkel kirkeby

Re: Multimeter?
Mikkel Kirkeby skriver:

Skal den have current loop source og sink?
Ja = så bliver den dyr.

Så brænder du bare nogle penge af. Hvorfor ikek fortsætte med dit HN
instrument?

I mine øjne - ja.

Senere i dit uddannelsesforløb vil du sikkert møde nogle fine billeder
at "gnisten" (det navn fik Henrik da han initierede en ulykke) på et
L-AUS kursus, som med et for billigt instrument målte det forkerte sted
på en prototypevindmølle nede i Tjæreborg Enge.

Instrumentet var på papiret godt nok i isoleringsklasserne, men når man
betjener det forkert, så koster det. Multimetret dannede en gnist, der
blev til en lysbue, der først slukkede idet maksimalafbryderen for hele
området - og halvdelen af Tjærebog by - slog fra. Hans makker blev noget
overrasket, da det sagde "RØVHUL" inde fra tårnet. Der gik lang tid
inden "gnisten" kom på arbejde igen og inden hans ansigt blev pænt igen.

Fluke instrumenterne er sikret på kryds og tværs. Eksempelvis
eksploderer det ikke mellem fingrene af dig, hvis måler omh på en 230
volts forsyning.....det gør andre instrumenter (been there done that got
the m. f. t-shirt).

Re: Multimeter?
On Wed, 26 Dec 2012 00:12:45 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Vi er mange med den T-shirt.

En Fluke og andre i tilsvarende klasse har bla. nogle sikringer der er
meget store rent fysisk (12*35mm ?), og det er for at de skal kunne
absoberer den energi der kan fremkomme i tilfælde af fejlbetjening af
instrumentet, og fejlbetjening sker for ALLE.
Så åben instrumentet og se på sikringerne, hvis det er glas
finsikringer 5*20mm så fravægl/kasser det instrument som værende dit
universalinstrument.

Kig også på den garanti der leveres med et kvalitetsinstrument, Fluke
havde en gang ejertidsgaranti på de bedre af deres instrumenter.

Og hvorfor nøjes med et instrument ?
Universalinstrumentet der kan ALT findes jo ikke.
Jeg har en lille håndfuld Fluke og en større samling af andre.
Og mine Fluke er ikke de mest nøjagtige instrumenter, men hvad skal
jeg med 8,5 ciffer og 0,05ppm når jeg skal måle hvad
forsyningsspændingen er til en vaskemaskine ? Eller spændingen på en
12Volts blyakkumulator.

Hvis du læser til maskinmester nu, hvor står du så om 10-15 år ? med
et universalinstrument i hånden ?
Mit ene Fluke er købt af en maskinmester, han havde aldrig rigtigt
fået det brugt efter eksamensbeviset var i hus, billigt instrument, så
mange tak.

Er det en gadget der skal vises frem og imponerer de andre studerende,
ja så kan den vel ikke blive fin og dyr nok, vel ?

/Hans

Re: Multimeter?
Tak for alle de gode svar. Det multimeter jeg har fået har store siba sik
ringer indeni. Det har auto range funktion og kan måle rms. Det er umidde
lbart godkendt til cat 3 og 4. I forhold til priser og hvad der ellers find
es på markedet. Det så tror jeg næsten at jeg beholder det jeg har. D
et har en masse gode funktioner. Det virker til at være en rigtig god kva
litet når man står med det i hånden. Og flere steder er der læst go
dt om det fra folk der bygger højtalere og måler på dem.

Mikkel Kirkeby

Re: Multimeter?
On Tue, 25 Dec 2012 23:25:09 -0800 (PST), Mikkel Kirkeby

på dem.

Jeg sidder og smiler.
Tillykke med dit instrument, læs nu brugsanvisningen grundigt, og så
er det ellers igang med at benytte "dimsen".

Er du modig ? Så sæt den i funktion Ohm og sæt prøvepindene til i
stikkontakten og tænd, 230 Volt AC skal den kunne overleve uden at der
undslipper røg, det kan tolereres at den skal have en vis recovery tid
inden den igen kan måle ohm, nogle få sekunder for nogle instrumenter,
for andre op til en time, men den skal kunne overleve denne test.
Tør du ?
Jeg spørger ikke for at drille eller fordi jeg vil "hjælpe" dig til at
evt. ødelægge dit instrument, men til elektrikker brug vil du før
eller siden komme til at ohme direkte på over minimum 230 Volt AC, og
det kan godt være lidt af en oplevelse første gang hvis røgen lige
undslipper, men med et korrekt designet instrument sker der ikke
noget. Kan dit klare det ? Mit Fluke kan (og har gjort det flere
gange).
Der skal dog en hvis potion mod til at udfører denne test, også med en
Fluke, specielt hvis man ved hvad det egentligt er man gør sådan rent
måleteknisk, for det er vold. Og dine sikringer sidder ikke i Ohm
området, men i Ampere.

Benyt enhver lejlighed til at prøve andre instrumenter af og
sammenlign med din egen.

For at få en ide om hvad det er der adskiller måleinstrumenter der
tilsyneladende er enes fra hinanden så se lidt her:
http://www.eevblog.com/2010/04/14/eevblog-75-digital-multimeter-buying-guide/
http://www.eevblog.com/2010/05/05/eevblog-84-high-energy-multimeter-destruction/
http://www.eevblog.com/2009/08/21/eevblog-26-multimeter-counts-accuracy-resolution-calibration/
http://www.eevblog.com/2009/05/24/eevblog-10-part-1-of-2-more-cheap-chinese-multimeters/
http://www.eevblog.com/2010/06/04/eevblog-91-50-multimeter-shootout/
http://www.eevblog.com/2010/07/11/eevblog-99-100-multimeter-shootout-extech-amprobe-bk-precision-ideal-uei-uni-t-part-1of2/
Ikke at vor gode Australske vært er verdens nye elektronik guro, men
han har ofte en ikke helt dum tilgang til tingene, og han viser også
at han laver fejl og dummer sig.
Der er for øvrigt tonsvis af reviews af multimetere på youtube, de
fleste er ganske ubrugelige men der er lidt guldkorn imellem.

/Hans

Re: Multimeter?
[...]

Husk på at du kan lave fejl.
Hvis du lige har målt strøm og glemmer at flytte måleledningerne og
derefter skal lave en spændingsmåling, så bliver sikkerheden sat på prøve.
Jeg ville vælge Fluke........

--
Uffe

Re: Multimeter?
[...]

Prøv at kigge på Elma: http://www.elma.dk/_da-DK/Katalog/Online%20katalog
Ikke i samme klasse som Fluke, men gode instrumenter til en rimelig pris.

-Søren

Re: Multimeter?
[...]

Hej Mikkel!
Det er måske for sent, men jeg kan anbefale Wavetech Meterman 37XR el. 38
XR.
Du skal nok til Farnell el RS komponent. Du skal regne med de ligger omkrin
g en tusse + moms. Men du får også et instrument for livet.

M.v.h.
Børge

Re: Multimeter?
Hej alle.

Valget er faldet på elma's produkter.
Jeg har tænkt mig at investere i et multimeter der kan måle RMS og temp
eratur samt en spændingstester. Valget er faldet på dette grundet pris
og deres udmærkede dokumentation på klasser og krav det opfylder. Desud
en har jeg forståelsen af at det er ganske udmærkede produkter?

Tak for hjælpen.

-mikkel kirkeby

Site Timeline