Multimeter

Jeg skal ha' min gamle digitale multimeter "Beckman T110" udskiftet, hvad er
den bedste køb til under 1000.-

Hilsen
Gunnar

Re: Multimeter

Jeg har prøvet Beckman  og fluke, men holder mest af fluken.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Multimeter

Det kommer vel an på hvad du skal måle og hvilke krav du stiller.
Men http://www.elma.dk/maaleinstr.html har nogle særdeles udmærkede digital
instrumenter (dem med grøn gummikappe der ser ud som noget fra BR) hvor får
særdeles meget for pengene.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg/

Re: Multimeter

Re: Multimeter
digital
får

Elma .. er noget skod .. man får hvad man betaler for ..

Elma et eller andet til 900 kr, har ikke holdefunktion, min max eller
gennemsnit .. ingen log .. testledninger overholder kun Kat3 600V. så er den
også ret klodset .. og det mest graverende .. I ohm indstilling kan man ikke
måle gennemgang på en 230V spole for ventiler ..

Fluke ., det ved man hvad er .. hvis man har brug for Sand RMS på DC skal
man op i Fluke 177. som har Holdefunktion, Min Max og Gennemsnit, Log
funktion med Tidsstempel,  Testledninger som er bløde og overholder Kat3
1000V og Kat4 - 600 V, og så kan den måde de høje ohm værdier .. andre
plusser kan nævnes Lys i display, lynhurtig bargraf, god måleopløsning.
minusset er selvfølgelig at den er næsten dobbelt så dyr .. nemlig omkring
1700 kr ..  men hver en krone værd, i forhold til elmaen som ikke kan bruges
til andet end dørstop ..

~~Frank .,

Re: Multimeter

Nu bruger jeg et Elma instrument, og jeg kan godt ohme på spoler. Jeg
havde diskutionen med en ingenør fra HOH der, som dig, påstod at det
kun var Fluke der duer, vi koblede mit Elma og hans Fluke op på Ohm,
mV, V, mA, og A, der var ikke forskel på målingerne. Men har man brug
for lys i display, og log kan det måske være en fordel med Fluken.

Vh.
Klaus

Re: Multimeter

Det med spolen er ikke noget jeg finder på .. min chef troede heller ikke på
det inden vi viste ham det .. og det var faktisk grunden til at vi 'fik lov'
til at bruge dobbelt så meget på måleinstrumenter ..

Det skal siges at jeg tjekkede prisen på Elmaen idag .. den koster 795 og
ikke 900 .. og der er faktisk lys i displayet  man kan også bruge en
logfunktion .. men det kræver at man bruger PC + kabel og software .. den
omtalte Elma-model hedder 811.

~~Frank.,

Re: Multimeter

Jeg mener at jeg har haft et Fluke instrument, hvor det gav forskellig
ohm værdi, afhængig af om jeg brugte ohm eller gennemgangstest på en spole.
Mit 189 gør det ihvertfald ikke, så den er ok.

Re: Multimeter
spole.

Gennemgangstesten på fluke 177 kan ikke måle ret mange spoler, eftersom at
området kun går op til 600 Ohm. på fluke 187 og 189 sætter man selv
målegrænsen, så den kan sikkert måle i hele Ohm området ..

Dejligt med en fluke-mand i denne Elma dominerede tråd .. :-)

~~Frank .,

Re: Multimeter

Det kan ihvertfald stilles til Mohm område, men det har jeg aldrig haft
brug for til gennemgangstest ;).

Jeg er glad for Fluke instrumenter, men jeg har da instrumeter i andre
fabrikater (også multimeter).
Det gode ved Fluke er at deres instrumenter er i meget høj kvalitet,
ulemperne er så at du får færre funktioner og betaler mere end mange
andre instrumenter.

Re: Multimeter

den
ikke
bruges

Valg av instrument er religion. Instrumentet er aldri bedre en den personen
som bruker det.

HM

Re: Multimeter

Korrekt, men nogen istrumenter er bedre end andre.

Bare som et enkelt eksempel, så er der nogen instrumenter der går i
selvsving med områdeskift, ved ohmmåling på stærkt reaktive komponenter.

Men du har da ganske ret i at ham der anvender instrumentet, nemt kan have
større indflydelse på reultatet end selve instrumentet.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Multimeter

bla. fluke 189 laver det nummer med at gå i selvsving ved område skift.
sikke noget pis.
Næ de gamle fluke de virkede. og så er der agilent. det funger også.
Til hjemmefusk har jeg i mange år brugt et gammelt surt metex. det afgik ved
døden da jeg skulle måle spændinge over et bilbatteri og ledningen sad i 20A
hullet. RIP.
Var jeg ikke grej feticist havde jeg nok købt sådanne et igen.

Jacob

Re: Multimeter
personen

Religion har jeg ikke meget at gøre med hvilke standarder det opfylder ..
når arbejdstilsynet siger at man som elektriker der måler i tavler skal
bruge udstyr der er i klassen Kategori3 - 1000V så er der jo ikke meget
fidus i at købe noget der ikke gør ..

At man så har behov for at kunne lave sand-RMS måling på både AC og DC er
selvfølgelig og mest interessant for elektrikere som kommer i industrien.
iøvrigt så står der overhovedet ikke noget med RMS på Elmaen .. så den kan
nok ikke nogen af delene..

At instrumentet er klodset og testledningerne ikke er bløde nok er
selvfølgelig specifikt og min personlige mening, faktisk vejer den 80 gram
mindre end min Fluke 177 ..

Og at den omtalte Elma model ikke kan måle de spoler, er desværre et faktum,
og selv de mest hårdnakkede på mit arbejde måtte ved selvsyn konstatere at
jeg havde ret .. selv om specificationen på elmaen siger at den er ligeså
god som fluken,  og måling på spoler er en del af min hverdag og jeg har
ikke tid til at hente en ny spole hvergang at Elmaen siger at den er brændt
af ..

Hvis instrumentet aldrig er bedre end personen der bruger det .. så kender
jeg mange der kunne nøjes med en Polhit..

~~Frank .,

Re: Multimeter

Nu er det jo ikke sikkert at Gunnar skal bruge et nyt Multimeter til lige netop
El-tavler eller at
arbejdstilsynet
lige kommer forbi hjemme hos ham , og jo
man kan vidst godt sige at det er noget "regliøst" over det
se blot på din egen fasination og "tro" på Fluke  :o) , og
ingen tvivl Fluke er godt ,men noget andet er hobby brug
hvor penge er en væsentlig faktor ,mange der har Elektronik som hobby , har ikke
brug for det meget stabile
og proff udstyr , men søger nok alsidighed
så som måling af kondensatorer og transistorer
et allround meter til under en tusse er tit og ofte nok

for elektronik folk er et Scop ofte mere interessant end et
en TRMS ,tænk på at Elektronik folk (hobby eller proff)
har mange instrumenter på deres arbejdsbord og der skal
være penge til det hele

Test ledninger kan købes løse i alle prisklasser også
som bedste scilicone kvalitet

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Hvis det var hjem til mig selv .. ville jeg købe en fluke 112 .. den koster
1300 i listepris ..

Hvis du ikke har brug for strømmåling eller lys i display kunne Fluke 110
være en mulighed. den koster 1000 kr i listeprisen ..

~~Frank.,

Re: Multimeter

Og den har jeg købt ;) For en del år siden, og den er dejlig ,)
Den kan fint "pruttes" ned hos de forskellige forhandlere. Jeg gav kun 1100
kr for min, incl porto ;)

Re: Multimeter
Hej Gunnar

Du skal nok beskrive hvad du måler og under hvilke omstændigheder.

Et multimeter er jo en hel verden for sig og praktisk taget kan man
jo betragte det på den måde at i de 40 år jeg har lavet elektronik,
både på proffesionelt plan og på hobby basis, ja så 99,9% af de
målinger jeg har lavet lige så godt være lavet med et 39 kr.
instrument fra HN som med et til 100 gange den pris.