muf vs uf

Hej,

Jeg er i tvivl om hvad forskellen er på muf og uf (ved kondensatorer).
Hvor mange muf går der på en uf - eller er uf og muf egentligt det samme?

Jeg er ved at samle:
http://lnx.manoweb.com/lirc/?partType=section&partName=parts
og kan ikke helt finde ud af om jeg har fået bestilt det rigtige (har i dag
modtaget en kasse med blandt andet delene til dette).
Jeg har en anelse om at alle de kondensatorer jeg har bestilt er for store.
De mindste elektrolytkondensatorer jeg har er på 22 uf - umidelbart tror jeg
at de er 5 gange større end de skal være ifølge ovenstående link. Tror i at
de kan bruges alligevel?

Jeg håber det viser sig at jeg har det der skal bruges (har også 47 og 470
uf kondensatorer).
På forhånd tak for hjælpen!
Casper Bang

Re: muf vs uf

Jeg har samlet den med en 47 uf kondensator. Det virker perfekt :D

Men derfor er der stadig mit spørgsmål - hvordan står muf i forhold til uf?

Re: muf vs uf

Jeg mener slet ikke at man bruger det mere, men det er milli micro farad
- dvs. nanofarad.

Jonas Jalling

Re: muf vs uf
On Tue, 08 Mar 2005 12:49:06 +0100, Jonas Jalling

Hva' ba! Det Græske bogstav "my" - u - bruges som prefix for micro.
Nogle siger "mu" nemlig på engelsk :o)

"mu" betyder micro
"u" betyder også micro

/Thomas

Re: muf vs uf

ok, så muf og uf er det samme :)
Tak!

Re: muf vs uf

Ikke for at være krakilsk. Men jeg blev faktisk lidt forvirret,
da jeg første gang læste overskriften (emnet, subject).

I min lille verden skal farad forkortes med et stort bogstav,
altså uF eller muF; det øger ihvertfald *min* forståelse, når jeg
læser fagliteratur.

Er der kommet nye boller på suppen?

m.v.h. Emil

Re: Now: muF vs uF

Nææ, det er sikkert bare mig der ikke var klar over at det gav en
forståelsesmæssig forskel :)
Jeg vil forsøge at få det skrevet med stort F i fremtiden.

Re: muf vs uf

Rigtigt!

Nej, intet nyt fra "Vestfronten"...

Re: muf vs uf

... i fortsættelse heraf:

µ som det korrekte tegn findes på keyboardet med AltGr+"lille"m.

I øvrigt anvendes alle terminologier da stadig: micro, nano, pico.
Karsten H. Jensen

Re: muf vs uf

Det er vist kun på nyere windows versioner (?)...
Men det bliver sikkert spist af diverse systemer - hvorfor man ofte benytter
u i stedet. ;-)

/A

PS: Heldigvis er muF i betydningen nF og andet snavs som de følgende ikke
ret almindelige:  1TpF = 1nGF = 1MµF = 1mkF = 1F. (med alle forbehold ;-)

Re: muf vs uf
Det har for så vidt ikke noget at gøre med, hvilken Windows ver., du bruger,
da det er sammen med tegn og andre underlige gerninger findes i
tegnoversigten for hver font. Jeg fandt det blot et eller andet sted, at det
var Alt Gr+m.
Karsten H. Jensen

Re: muf vs uf

Det virker i hvert fald ikke på en Linux som bruger keyboard i ASCII
mode med ISO-8859-1 på konsollen. Har lige testet :)

Virker heller ikke med keycode mode, UTF-8 mode eller scancode mode.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: muf vs uf

Det er godt nok træls. Til syvende og sidst kan det afhænge af, hvilken
font, du vælger. Det er ikke alle fonte, der muliggør tegn og underlige
gerninger i alle former. Der er f.eks. ikke nogen font, der har et
omega-tegn - hverken stor eller lille. Du kan spørge tegnoversigten efter og
får kke nogen ascii værdi men blot selve figuren, du kan kopiere - men den
er i fed og alt for stor!

I øvrigt virkede µM både i Win98, Win2K og nu i XP uden problemer (font
Arial).
Karsten H. Jensen

Re: muf vs uf

Nej, i min Debian Sarge GNU/Linux med KDE og Mozilla Thunderbird virker
det også fint.

/Andreas

Re: muf vs uf
dag
store.
jeg
at

"mu" er bare måden at udtale "µ" på engelsk, så du skal altså bruge
kondensatorer på 47µF altså 47 "uF"

"µ" = "my", på dansk, jeg kender også folk der siger "myf"!

Brian

Re: muf vs uf

Heh, den havde jeg ikke hørt. Men "pif" for picoFarad er vist meget
almindeligt, bruge det selv.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark