MPLAB, ASM og 16F84

Jeg er ny i PIC's og ASM, og har kastet mig over AN-557 og
her ud fra lavet nogle forstudier til et tachometer til en drejebænk
for at have et anvendeligt projekt at lære ud fra.

Jeg har fået følgende delfunktioner til at virke: Den kan ...

1) TÆLLE pulser
2) NULSTILLE tælleren
3) FRYSE visningen af displayet

men der er 2 problemer, som jeg mangler ideer til at løse.

A)
Jeg vil godt have mere "lys" i displayet - det kan jeg forsøgsvis
få ved at indsætte et delay efter visning af hvert enkelt ciffer, men
er det den "rigtige" måde at gøre det på ?

B)
Jeg kan manuelt trigge interruptet (som tæller pulser - hvis ikke
displayet er frosset ved tryk på FRYS-knappen) med pulser til
TMR0, som så interrupter ved overgangen 255-0.
Disse pulser tælles fint og sætter jeg en firkantgenerator på
tæller den også fint omkring 1-10 kHz (ser det ud til !), MEN
sænker jeg frekvensen til under 100 Hz viser den mystiske ting
på displayet eller displayet slukkes HELT.

Er der én med forstand på MPLAB, ASM og 16F84, der evt. liiige
vil komme med en kommentar til mit program ?
(- det ER bygget med rutiner og rigt kommenteret, så jeg tror det
er til at gennemskue)

Mvh KS

Re: MPLAB, ASM og 16F84
Det er godt nok ikke ment at få nye venner !
- er der virkelig ikke nogen der kan/vil hjælpe her ?

Mvh KS

Re: MPLAB, ASM og 16F84

De der ikke kan eller ikke vil, svarer ikke

Forventer du at vi andre læser omtalte application note, og sætter os ind i
problemet ?

-dette er en gruppe af frivillige.

Bo //

Re: MPLAB, ASM og 16F84
Og vi kan jo ikke se din kode....
/carsten

Re: MPLAB, ASM og 16F84

Er du den barmhjertige samaritan - så sender jeg gerne koden til dig ?

Mvh KS

Re: MPLAB, ASM og 16F84
njae... så meget ørn er jeg ikke til pic´s, så det vil jeg ikke love at
der kommer noget ud af.
Bemærkningen var nok mere rettet imod at hvis den var tilgængelig et
eller andet sted var der større chance for at nogle kiggede kort på det
og måske fandt lige det guldkorn der hjalp - hvis man skal gætte for
meget / bede om at komme til at hjælpe, så er der mange der siger nå, og
bladrer videre i teksten.

Alt i alt er der størst succesrate hvis man gør det så nemt som muligt
for folk at hjælpe, tilsvarende giver alle (så mange som muligt)
relevante oplysninger i den første posting.

Just a frindly hint ;-)

/carsten

Re: MPLAB, ASM og 16F84
Jamen, jeg si'r da tak for det !

En derude kunne jo også sige:

"Send mig koden, så skal jeg se
om jeg kan hjælpe dig !"

Så enkelt kunne det OGSÅ gøres - det er set før !

Jeg har da fået meget hjælp i disse grupper af
mange forskellige mennesker, og det tror jeg da
også jeg får denne gang.

Mvh KS

Re: MPLAB, ASM og 16F84
Hej Keld,

Men dermed har du allerede meldt ud med, at du ønsker at andre skal tage
initiativet for dig og dermed overtage en del af hvad man må forvente at du
selv bruger tid og omtanke på.

Nu nævnte Carsten det blot som en generel hjælp, som du så kan tage til dig
eller lade være, men jeg giver ham 100% ret og citerer det gerne her:

"Alt i alt er der størst succesrate hvis man gør det så nemt som muligt
for folk at hjælpe, tilsvarende giver alle (så mange som muligt)
relevante oplysninger i den første posting."

Ja, det går jo ikke altid efter fortjeneste ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvad er det liiiiige problemet er her ?

Mvh KS

Re: MPLAB, ASM og 16F84
Hej Keld,

Problemet er at du åbenbart ikke kan se problemet, men hvis du partout vil
fremture med sådan en luser-attitude når folk prøver at hjælpe dig, så dig
om det.

Du må da være født omkring 1968 ?  ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

ROFL !

P.S. Manden er utrolig uhøflig og fatter ikke et vink med en vognstang -
han har været i filtret længe....

Re: MPLAB, ASM og 16F84
Hej Klaus,

Kedeligt, men nu kan han da holde Jesper G med selskab de næste 60 dage i
mit filter (Så må Jesper igen holde selvskab, men det klarer han nu også
fint ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvad er det lige der gør at SÅ mange skriver SÅ meget
som er til SÅ lidt hjælp !

Hvorfor dog ikke bruge energien på noget vi
begge parter har noget ud af  ?

Mvh KS

Re: MPLAB, ASM og 16F84
$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk:

I et forsøg på at hjælpe.

Vel fordi dem det er rettet imod ikke kan/vil hjælpes.

Hvad er lige det urimelige i at en spørger selv laver eget fodarbejde ?

--
Venlig hilsen,
Søren

ja, ja, ja - du vil hellere bruge energien på IKKE at hjælpe.

Ska' vi så ikk' slute her.

Mvh KS

Re: MPLAB, ASM og 16F84
$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk:

Gerne... Ctrl-K.

--
Venlig hilsen,
Søren

... og du vil hellere bruge energien på, at gøre alting umuligt for andre...
Er det een eller anden form for gættekonkurrence? - Hvis ja, så gætter jeg
på ordet: "EMU"! ;-)
Må nok erkende (ligesom andre), at det måske ville gavne, hvis du blev en
smule mere specifik. Dét du ber folk om, er at tankelæse. Og det er altså
vanskeligt, at komme med et velkvallificeret bud i dette forum, hvis der
indenda skal køres en masse unødig tankelæsning. Men altså:

Ja, HVIS du multiplexer dit display... gør du det?! - Altså indlæse data til
displayet, luk op for lyset.... vent!!!.... blænd ned for lyset, indlæs data
til næste display... osv.
Holdes der lys i de enkelte segmenter i længere tid, så opnår du et større
lysudbytte. Men al dette afhænger jo af, om du har tid til det og at
displayet vil begynde, at flimre pga. nedsat opdateringsfrekvens.

Program... hvilket program?! - Lad os da alle se på det... uden dét, så kan
ingen jo hjælpe hér på dk.teknik.elektronik!? - Det er jo dét USENET er til
for! - Der er ingen hemmelighedskræmmeri, lad os da alle lære noget i stedet
for!

Hilsen
Lars

Re: MPLAB, ASM og 16F84

Bare liiige så I ved det - jeg ER stoppet !

Mvh KS

Re: MPLAB, ASM og 16F84

kan
til
stedet
Hej Lars !

Easy, easy now - nu ligger programmet i dk.binaer ;-)

Mvh KS

Re: MPLAB, ASM og 16F84

Hvorfor virker link'et ikk' ?

Mvh KS