MOV, hvad er det, og hvordan bruger jeg det?

I forbindelse med en strømforsyningsdel falder jeg over begrebet MOV, der
nok er forkortelsen for "metal Oxide Varistor"(måske?) og jeg kan nok regne
mig frem til at den sidder der for at fjerne hurtige variationer i
spændingen, men hvad jeg IKKE kan hitte ud af, er hvordan jeg dimensionerer
sådan en fætter, og hvordan den i det hele taget er bundet op på resten af
kredsløbet.

Nogen der vil give en hurtig forklaring?

Specifikt kunne jeg tænke mig at bruge den før en LM2937-5,0 regulator. Bare
for at lege med det.

Mvh
Henrik

Re: MOV, hvad er det, og hvordan bruger jeg det?
On Wed, 8 Sep 2004 09:59:09 +0200, "Henrik Mortensen"

MOV = transientskydd

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012568.htm

Re: MOV, hvad er det, og hvordan bruger jeg det?

Jeg tvivler på at du vil kunne "lege med den". Det kræver udstyr der kan
give transienter for at gøre det.  Eller fejldimensionering. (!)

Der findes forskellige slags. Og forskellige betegnelser for lignende
komponenter.
Surge suppressors, surge protectors, surge arrestors. Og f. eks.
Tranzorb eller MOV.

Den anvendelse jeg har bedst kendskab til er på netindgangen til et
apparat. Normalt er deres spændingsdata angivet ved AC RMS spænding. -
Mener jeg bestemt.

Bla. Epcos har nogle gode datablade.

Det der skal fokuseres på er en kurve der er delt i 2:
1. del hvor den IKKE må lede. Dvs. dem må ikke opvarmes. her bruges
derfor max. værdien af tolerancen for lækstrøm.
2. del hvor den skal være aktiv. Her bruges derimod min. værdien af
tolerancen.
Se side 52 her: http://www.epcos.com/inf/70/db/var_01/00430060.pdf
Skiftet sker her ved 1mA.

Eksempler på links om emnet:
http://www.epcos.com/excelon/servlet/excelon/produkt_katalog/xml/portal.xml?xslsheet=produkt_katalog:/xsl/datenblaetter.xsl&lang=e&grCC%&prgr=PG_VARISTOR#further
http://www.epcos.com/excelon/servlet/excelon/produkt_katalog/xml/portal.xml?xslsheet=produkt_katalog:/xsl/datenblaetter.xsl&lang=e&grCC%&prgr=PG_VARISTOR
http://documents.epanorama.net/links/surge.html
http://www.hochien.com/varistors-transition-page.htm

Mvh. Jørgen

Re: MOV, hvad er det, og hvordan bruger jeg det?

Den er at betragte som 2 serie forbundne zenerdioder med anoderne forbundet
til hinanden.
Så man skal over deres "zener"spænding før den begynder at lede strømmen og
så gælder det i begge retninger (AC spædning).
Normalt sætter man ikke noget foran en MOV da den bare korslutter hvis den
får mere end den kan tåle.

--
Tom

Re: MOV, hvad er det, og hvordan bruger jeg det?
Hej Tom,

En sikring er nu meget normalt (og rart ;) at have foran.

--
Venlig hilsen,
Søren