Motorstyring til 24V DC motor

Hej i gruppen.

Jeg har brug for at styre hastigheden på en 24V DC motor.
Jeg har en Siemens PLC S7-200 til rådighed med analog udgang.

Min første tanke var at sætte et PR-modul på PLC-udgangen og lave
signalet om til 0-10 volt. Og så lade styrespændingen styre en
transistor ( 2N3055 f.eks.) til de 0 - 24 volt til motoren.

Er det vejen frem eller hvad ?

--
Benny

Re: Motorstyring til 24V DC motor

Har den ikke en højfrekvent udgang i stedet?

Hvor stor effekt er motoren på?

Re: Motorstyring til 24V DC motor

Jo, den kan klare PTO og PWM op til ca. 20 kHz

Ikke ret stor. Det præcise forbrug kan jeg ikke lige huske, men den er
forsikret med 2 amp., så det er ikke så vildt.

--
Benny

Re: Motorstyring til 24V DC motor

PWM er ordet.

Altså lader du en PWM udgang trække en transistor. Transistoren er
koblet som switch og du har nu motorstyring.

Re: Motorstyring til 24V DC motor

Ja, det var også netop det jeg ville prøve med.

Skal lave forsøg i morgen på skolen. Har fundet et solid-state-relæ, der
kan kan køre DC på udgangen (den må være lavet med en transistor og ikke
en thyristor).

Jeg skal nok vende tilbage med resultatet.

Tak for hjælpen.

--
Benny

Re: Motorstyring til 24V DC motor

Kan det drives hurtigt nok?

Re: Motorstyring til 24V DC motor

PLC'en kan klare op til 20 kHz, og solid-state-relæ'et siger max 1ms i
databladet, så op til 1kHz burde virke, og det skulle vel også være
rigeligt til at drive sådan en lille motor.

--
Benny

Re: Motorstyring til 24V DC motor

Så er forsøget blevet lavet.

Første forsøg blev ikke ret godt. Motoren kunne faktisk ikke reguleres
ned i hastighed.
Det fandt vi så ud af, var fordi ssd-relæ'et var for langsomt.

Vi fandt så et andet ssd-relæ til DC, som havde en meget hurtigere
responsetid.

Og så skal jeg lige love for det virkede.
Pulsede med forskellige frekvenser, men fandt frem til 1kHz som det
optimale.

Allerede ved en periodetid på 20% var der drift på motoren, men med for
lidt moment. 25-30% skulle der til, men så kørte motoren fint og
langsomt rundt med masser af moment.

Så det blev vellykket og lige som vi gerne ville have det.

Tak til alle der har hjulpet.

--
Benny

Re: Motorstyring til 24V DC motor

Velbekom da.

Re: Motorstyring til 24V DC motor
Som PWM effekt enhed kan du bruge en FET, eller hvis den skal kunne køre
begge veje, så en H-bro (H bridge) med 4 stk FET
fx
www.datasheetcatalog.org/datasheet/SGSThomsonMicroelectronics/mXyvyu.pdf
som herfra:
http://www.el-supply.dk/?M=Searchmode&showResults=1&Action=Search&Archive=False&Order=Desc&Searchstring=bridge

Og så er den sikret på mange måder.

Christen

Re: Motorstyring til 24V DC motor

Præcist. En H-bro er jo absolut den bedste måde at styre en DC-motor på.
I den givne opstilling skal motor'en dog køre som Z-akse på en robot (og
ikke køre ret meget), så vi prøver med et solid-state-relæ (DC) og et
almindeligt relæ ril reversering.

--
Benny

Re: Motorstyring til 24V DC motor
Det er dog ret nemmere med en sådan dims.

Jeg har ellers også brugt BSP75 og BSP752 til DC op til godt 1A, og de
er idiot sikrede, hvad jeg godt kan li :)