Motorstyring

En 230V sentrifugalvifte, 180W skal hastighetsreguleres ved hjelp av "et
pot.meter". Det enkleste ville være en ferdig "lysdemper", men jeg har
ikke funnet slike med eksternt potmeter, derfor må jeg lage noe selv:

Jeg tenker meg noe 555 ++ eller en liten AVR og en triak eller solide
state. Jeg foretrekker solide state på grund av eventuell støy, men
mister muligheten til å "kutte i sinusen".

Hva er en brukbar styringsmetode ved bruk av solid state?

HM

Re: Motorstyring

Tror du ikke at motoren i viften er en synkron motor, for så hjælper en
lysdæmper ikke meget, så skal du bruge en frekvensomformer eller lign.
/Tom

Re: Motorstyring
Tom skreiv:

Tenk, det vet jeg ikke. Nuværende hastighetsregulering består av en stor
motstand. Jeg har ikke undersøkt resten.

HM

Re: Motorstyring

Hvis det virker med en modstand i serie, kan hastigheden sikkert også dæmpes
med en "lysdæmper" kik evt. på: http://www.dsel.dk/lys.shtml
Ved godt at den ikke er solid state, men den kunne bruges til forsøget.
Eller måske en af disse:
http://www.hobby-hour.com/electronics/kits/ac-motor-speed-control.php
http://www.aaroncake.net/Circuits/acmotcon.asp
http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/triacd.pdf

/Tom

Re: Motorstyring
Tom skreiv:

Takk, men:
Jeg har en lysdemper som kan benyttes for det forsøket, men det er ikke
relevant. Det er solid state løsningen jeg trenger tips om.