Motorstyret potentiometer

Jeg leder efter et sted hvor man kan købe motorstyret/servostyret
potentiometer (ala motorstyret volumenknap), er der nogle der ved hvor jeg
kan få dem.

--
Med Venlig Hilsen
Michael Schneiders

--
best regards
Anders Thorsby

Re: Motorstyret potentiometer
Det kan godt være at det er passe og at det kan laves på en smartere måde,
men potmeteret skal kunne klare 230 V AC og jeg ved ikke lige hvordan det
skal løses på anden måde.

jeg

Re: Motorstyret potentiometer

En gearmotor, et almindelig potmeter, eet par remskiver og en gummirem?

Har du overvejet at løse opgaven på en anden måde?
Skal det være et potmeter? Måske en LDR+lysdiode kan klare det, eller hvad
med en anden konstruktion der slet ikke kræver et potmeter.

Re: Motorstyret potentiometer
Hej Michael

ALPS laver nogle med motor, hvis du køber en stereo udgave, ja så kan
du jo bruge den ene bane til servokredsløbet og den anden til din
regulering. Om de så kan klare 230VAC må du se i databladet.
De kan bl.a. købes hos Farnell og RS Components.

Mvh Max

Re: Motorstyret potentiometer
Hej

Jeg må heller forklare lidt nærmere hvad det er jeg vil lave.

Jeg har en 230 V AC ventilator den trækker ca. 0.5 A  den juster jeg
hastigheden ved hjælp af  et Triac/diac kredsløb hvor på der er monteret en
12 pol drejeomskifter med modstande på, så jeg kan ændre modstanden på den
måde.
Nu vil jeg gerne skifte drejeomskifteren ud med et motordreven pot meter som
jeg kan tilslutte en IR sender og modtager, så den bliver fjernbetjent.
Men hvis det kan gøres på en smartere/letter måde så vil jeg gerne høre mere
om det.

Med Venlig Hilsen
Michael Schneiders
www.villestofte.dk
www.fskfyn.dk

måde,
det

Re: Motorstyret potentiometer

en
som
mere

Kig på nogle byggesæt, f.eks. Velleman K8028 eller K8024 eller en IR
controlleret dimmer (K6712).

Links: http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model13%592

Re: Motorstyret potentiometer
juster jeg
ændre
pot
bliver
gerne

Hvad med en opto-triac? I stil med dæmper-delen i min sol op/ned
lysdæmper her:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/sundim/sundim.gif
Styres med en DC ind gennem R30, 180K.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Motorstyret potentiometer
Farnell:
http://international1.farnell.com/Search/search4-frame.jhtml?_DARGS=%2Fcommo
n%2Fprodsearchform_inone.jhtml

Så vidt jeg kan se, har de kun den ene med en værdi på 50 kohm log. til en
pris på 300.- + moms og forsendelse. Så hvis det er til hifi, er denne
rigtig god (bliver brugt en del i high end udstyr).

MVH
Bo Holmqvist
www.jerNhesteN.dk

At kontakte mig: Besvar denne - ret i adressen efter devisen: "Fjern lyden,
men lad billedet stå"
<suk opgivende="on">Alt dette bare for at undgå spam</suk>

Site Timeline