Motorstyret potentiometer

Hej

Jeg leder efter et sted hvor man kan købe motorstyret/servostyret potentiometer (ala motorstyret volumenknap), er der nogle der ved hvor jeg kan få dem.

-- Med Venlig Hilsen Michael Schneiders

Michael Schneiders

Er det ikke ved at være passé? Hvorfor ikke bare en elektronisk styring og så med en visuel udlæsning af knappens position på et display eller nogle lysdioder?

-- best regards Anders Thorsby

Reply to
Anders Thorsby

Det kan godt være at det er passe og at det kan laves på en smartere måde, men potmeteret skal kunne klare 230 V AC og jeg ved ikke lige hvordan det skal løses på anden måde.

"Anders Thorsby" skrev i en meddelelse news:3fd1bea7$0$9764$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

jeg

Reply to
Michael Schneiders

Farnell:

Så vidt jeg kan se, har de kun den ene med en værdi på 50 kohm log. til en pris på 300.- + moms og forsendelse. Så hvis det er til hifi, er denne rigtig god (bliver brugt en del i high end udstyr).

MVH Bo Holmqvist

At kontakte mig: Besvar denne - ret i adressen efter devisen: "Fjern lyden, men lad billedet stå" Alt dette bare for at undgå spam

Reply to
Bo Holmqvist

En gearmotor, et almindelig potmeter, eet par remskiver og en gummirem?

Har du overvejet at løse opgaven på en anden måde? Skal det være et potmeter? Måske en LDR+lysdiode kan klare det, eller hvad med en anden konstruktion der slet ikke kræver et potmeter.

Reply to
HKJ

Hej Michael

ALPS laver nogle med motor, hvis du køber en stereo udgave, ja så kan du jo bruge den ene bane til servokredsløbet og den anden til din regulering. Om de så kan klare 230VAC må du se i databladet. De kan bl.a. købes hos Farnell og RS Components.

Jeg må heller forklare lidt nærmere hvad det er jeg vil lave.

Jeg har en 230 V AC ventilator den trækker ca. 0.5 A den juster jeg hastigheden ved hjælp af et Triac/diac kredsløb hvor på der er monteret en

12 pol drejeomskifter med modstande på, så jeg kan ændre modstanden på den måde. Nu vil jeg gerne skifte drejeomskifteren ud med et motordreven pot meter som jeg kan tilslutte en IR sender og modtager, så den bliver fjernbetjent. Men hvis det kan gøres på en smartere/letter måde så vil jeg gerne høre mere om det.

Med Venlig Hilsen Michael Schneiders

"Max" skrev i en meddelelse news:3fd1c67c$0$156$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

måde,

det

Reply to
Michael Schneiders

en

som

mere

Kig på nogle byggesæt, f.eks. Velleman K8028 eller K8024 eller en IR controlleret dimmer (K6712).

Links:

HKJ

juster jeg

ændre

pot

bliver

gerne

Hvad med en opto-triac? I stil med dæmper-delen i min sol op/ned lysdæmper her:

Styres med en DC ind gennem R30, 180K.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus