Motor til hønselem

Hej,

Jeg vil gerne lave en automatisk hønselem, så leder efter en motor/lø
sning der:

- Når der er strøm "spoler" en snor/line op
- Stopper når der ikke er mere line/når der er meget fysisk modstand
- Når strømmen går lader linen rulle ("langsomt" ud igen via vægten
 af lemmen

Vægten på hønselemmen er PT vel omkring 500 gram, men hvis der skal m
ere til for at vægten af denne kan trække spolen ud, kan jeg tilføje
loder. Lemmen skal løftes 40-50cm op.

Tanken er så at bruge et billigt tænd/slukur til at sørge for at der
er strøm på mellem for eksempel klokken 8 og 22, så lemmen er åben.

Færdigbyggede løsninger koster langt over 1000 kroner, så tænker at
 det må kunne gøres markant billigere.

Findes der en motor eller andet der kan klare dette, og hvor kan man købe
 sådan noget?

På forhånd mange tak!
Casper

Re: Motor til hønselem
der:
[...]
Prøv at læse dette, her er det løst ret enkelt
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/164439

Re: Motor til hønselem

Hej,

Det er da absolut en start, og muligvis noget jeg ville kunne finde ud af,
hvis jeg kan finde en passende motor med passende gearing. Har du/i forslag
 til dette?

Største ulempe som jeg ser, er at der er en switches for oven og for nede
n på lågen - sådanne høns er jo ikke altid lige renlige, så en l
øsning som jeg nævnte først hvor det hele kan indkapsles ét sted og
 tyngdekraften sænker den, mens motoren stopper og låser når den fysi
sk ikke kan dreje rundt mere.. Derudover ville det (hvis det er muligt) v
ære markant nemmere teknisk set.

Er min oprindelige simple idé umulig?

Tak :-)
Casper

Re: Motor til hønselem

[...]
Ikke umulig, men det er bestemt ikke den ideelle måde at lave det på.
Du behøver såmænd ikke at være så bekymret for switche, der er jo ingen
der siger st de absolut skal sidde i hønsehøjde, de kan sidde
hvorsomhelst på trækket.
Her er der en hel del motorer at vælge imellem:
http://kortlink.dk/ebay/cm2a

Re: Motor til hønselem
[...]
jo ingen

Jeg ville nok gå til en autoophugger og finde fx. en viskermotor. Forsyne
 akslen med en gevindspindel placeret lodret. Og så brug endelig ikke de
viste microswitch de er ikke tætte nok til formålet. Med en lodret spin
del kan begge endestop placeres foroven. Har du tænkt over at en høne k
an blive kvalt mellem låge og karm. Så der bør være fx en lang arm
der kan påvirke et stop. Ellers får du hønsene halshugget.
God arbejdslyst.

Børge

Re: Motor til hønselem
Børge Larsen tastede følgende:

Man kunne også bruge viskermotoren ved at forbinde en kæde fra
viskerarmen til lemmen. Så løfter armen lemmen op, og tyngdekraften
trækker den ned igen, og ingen høne kan komme i klemme. Og hvis hønen
er så dum ikke at flytte sig, når lågen lukker ned, så fortjener den
vist en posthum darwin-award :-)

Men den avancerede løsning er vel at lade skumringsrelæet starte en
klokke, og så først lukke lågen når alle høns er talt af en fotocelle
eller af kontakter på de enkelte hønserum :-)

Måske kunne man bruge et rudehejs?

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Re: Motor til hønselem

en
den

Må næsten give samme princip som at spole en stor som lemmen hænger i
 op - tyngdekræften begrænser hvor hårdt der kan trykkes ned på h
ønen.

ocelle

Ville være genialt :D Meeen nok ikke realistisk at jeg skulle kunne klare
 dét :p

Re: Motor til hønselem
ne akslen med en gevindspindel placeret lodret.
Meget smart at bruge sådan én - så er tyngdekraften ude at billedet.
Til gengæld får man så risikoen for halshugget høne, hvorimod med e
n vandret akse som der spoles op omkring vil tillade tyngdekraften at klare
 arbejdet - så burde hønsene kunne trække sig selv fri hvis den skull
e lukke sig ned over deres ryg.

 formålet.
Hvilke switche skal jeg så bruge/hvor kan de købes?

Tak :-) Et meget spændende projekt - ikke HELT nemt, men til gengæld me
get interessant!

Re: Motor til hønselem

Ja, de koster jo ikke det vilde, og skulle jo nok sagtens kunne holde :) Ba
re tyngdekraften ikke lader lågen falde igen :-/

Re: Motor til hønselem
tyngdekraften ikke lader lågen falde igen :-/
Hvis tyngdekraften blander sig for meget, kunne du jo lette den med en
kontravægt, men når udvekslingen er stor, er det sjældent et problem.
Hvis du er bekymret over evt. sarte switche kan du jo kigge på en type
som denne  http://kortlink.dk/ebay/cm5b

Re: Motor til hønselem
snipped-for-privacy@gmail.com skriver:
sådan noget?

http://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-arbejdsredskaber/andet/annonce/19706666-linakactuator

Motor til hønselem
Jeg har lige købt en chickenguard i England. Det kostede under 1000 kr. M
ed fragt, og den er super!!!

Motor til hønselem
http://redirector.googlevideo.com/videoplayback?id=c525243baa08b024&itag
18%&source=picasa&ip=0.0.0.0&ipbits=0&expire29%48434953&sparams
=id,itag,source,ip,ipbits,expire&signature5A%21367589C555287044112A5E1C
E5972C10A916.456212C6C7E843727A91AF189A30E8C6255D619D&key=ck2

Link til min chickenguard.

Lasse

Re: Motor til hønselem
 Med fragt, og den er super!!!

Den ser da genial ud!
Har du en adresse til den webshop hvor du købte den, så jeg kan læse
lidt mere?? :)

Re: Motor til hønselem
fragt, og den er super!!!
mere?? :)
Jeg har også  kigget,- jeg fandt den her
http://www.flytesofancy.co.uk/chickenhouses/Chicken-Guard-Automatic-Door-Opener.html

Re: Motor til hnselem
Jeg købte den på chickenguard.com

De opgraderer til en større motor, for at kompensere for fragten

Den kan både betjenes via timer, lys/mørke og manuelt.
Jeg har sat min til at åbne med timer om morgenen, for ikke at forstyr
re naboerne, og med timer til 21:30 om aftenen. Jeg går så selv u
d og lukker inden, og sikrer mig at alt er ok. Men det er dejligt hvis man
glemmer det eller er ude at spise at man ikke skal have dårlig samvitt
ighed over dyrene.
Ens programmeringer bliver løvrigt ikke "forstyrret" fordi man bruger
den manuelt oveni.

Lasse

Re: Motor til hønselem
Det smarteste er nok at bruge lysføleren til at lukke om aftenen, så ma
n ikke skal ændre timeren hen over året, men jeg har sat min op indenfo
r og har ikke haft tid til at lege med indstillingerne endnu. Men man kan j
ustere lysføleren, så det tror jeg løvrigt ikke er et problem når j
eg har vindue i hønsehuset.

Re: Motor til hønselem
[...]

Det er jo fantastisk - var også min plan :-) Har dog ingen haner PT, så
 det er ikke voldsomt meget de larmer, men trods alt...
Jeg har bestilt denne nu så jeg kan sikre de små høns, og vil så pr
øve med al den information jeg har fået her, at lave min egen - ikke s
å meget fordi jeg vil stå og mangle det, men for udfordringens skyld. E
r et spændende projekt :-)

Tak for hjælpen allesammen!

Re: Motor til hønselem
http://www.flytesofancy.co.uk/chickenhouses/VSB-Automatic-Door-Opener.html

Har den gamle model med ekstern lyssensor på- Fungerer også fint

/A

Site Timeline