Motor teori

Hej,

Jeg går med tanken om selv at lave en motor, men jeg aner ikke en pind
om udbredningen af magnetfelter eller hvad forskellige metaller gør ved
felterne. Jeg har tusinde spørgsmål men aner ikke hvor jeg kan finde
svarene.

Er der nogen her, der kender en god bog eller hjemmeside der forklare
lidt om hvad der forgår i sådan en motor?

Eller endnu bedre en person/firma, der ved noget om det. Jeg er villig
til at ha læderet ud af skyggen :-)

Det skal lige siges at mine tanker går på en lille DC motor.

Mvh
   Jan

Re: Motor teori [DC elektromotor]

Hej Jan

Ikke så omfattende (endnu):
http://da.wikipedia.org/wiki/Elektromotor
http://da.wikipedia.org/wiki/Kategori:Elektromotor

Lorentzkraften (Laplaces lov):
http://da.wikipedia.org/wiki/Lorentzkraft#Laplaces_lov

Der er denne lille bog på dansk - lån den på biblioteket inden du evt.
køber den, så du kan se om det er noget:

Wilhelm Liander, "Små elmotorer", 1979.
http://isbn2book.com/87-571-0580-4/sma_elmotorer_wilhelm_liander /

-

Hvis du kan engelsk så kig på:

Kommutator:
http://da.wikipedia.org/wiki/Kommutator_%28elektrisk%29

Omfattende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_motor

Fra eksterne henvisninger:

Electric motors and generators.
 From Physclips: Mechanics with animations and film:
http://www.physclips.unsw.edu.au/jw/electricmotors.html

/Glenn

Re: Motor teori

Nogen speciel ide med at lave en DC motor ?
Ved Du hvad du vil bruge den til?
Hvad dækker begredet "lille" over ?
-er det en motor med ringe ydelse,
-eller er det een, der ikke fylder meget?

Der er mindre mekanik og problemer i at lave en motor med faststående
spoler og med permanente magneter i rotoren. Man bruger så noget
elektronik til at styre spolerne med. Den er let af vægt og stærk. Den
ses mange steder, bl.a. i modelfly
http://www.flyelectric.ukgateway.net/motors.htm

Bo //

Re: Motor teori [Levitating Hand Built Solar Motor]

Hej Jan

Kig evt. på denne færdiglavede elektromotor, når du synes du ved hvordan
elektromotorer virker:

Levitating Hand Built Solar Motor:
http://gyroscope.com/d.asp?product=SOLARMOTOR

/Glenn

Re: Motor teori [Lette "gør det selv"-e lektromotorer]

Hej Jan

Kig på:

http://www.youtube.com/watch?v=OS-ihkq8mKI

http://www.youtube.com/watch?v=HBktF3zgbcI

homopolar motor.
This very simple electric motor is called a homopolar motor because the
magnetic field does not change direction or strength. With only three
parts, it is probably the simplest motor you can possibly make:
http://dangerouslyfun.com/homopolar-motor

Building an electric motor in 10 minutes:
http://sci-toys.com/scitoys/scitoys/electro/electro.html#motor
Spoleenderne anvendes som "kommutator".

Simplest DIY motor demo:
http://superpositioned.com/articles/2006/01/15/simplest-diy-motor-demo

Motor DIY HACK - How to make a Homopolar Motor!:
http://zedomax.com/blog/2007/04/23/motor-diy-hack-how-to-make-a-homopolar-motor

"super"-magneten kan du f.eks. købe hos:
http://www.brinck.dk /

Magneter.
Fakta om neodymium magneter (NdFeB, Neodymium-Jern-Bor):
http://www.brinck.dk/magneter.asp

Evt. et EDI2 sæt:
http://www.brinck.dk/edison.asp

-

DIY Motor Construction & Invention:
http://www.displayresearch.com/education_DIYMotor.htm

/Glenn

Re: Motor teori

Jeg kan godt se at du har fået mange link her i tråden.

Men du får lige et par stk fra mig også. :o)

http://www.physclips.unsw.edu.au/jw/electricmotors.html

http://www.servomag.com/flash/2-pole/2pole-bldc-motor.html

http://www.ul.ie/~gaughran/flynn/dcmotor.html

http://www.ncert.nic.in/sites/learning%20basket/electricity/electricity/machine/motor.htm

http://www.gearseds.com/curriculum/images/figures/Motor.swf

http://www.gearseds.com/curriculum/images/figures/dcmotor.swf

og her er kilden
http://www.educypedia.be/electronics/javamotor.htm

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Motor teori

Hvorfor vil du lave en motor.?

Er det dukkket op som en åbenbaring for dig at du skal lave en motor...?

Kort sagt, det virker som et lidt underligt projekt.
Til din orientering er motorer noget der kan købes, og millioner af
mennesker har beskæftiget sig med motorer, over tiden. Men oftest til
forskel fra dig, udfra et vist begynderniveau.

Men held og lykke.!  Skriv igen hvis du finder på noget nyt.

Mvh. Jørgen
--
http://www.aktiveforbrugere.dk /

Re: Motor teori
Ok, kan se mit projekt kræver vist lidt uddybning!

Jeg roder med laserudstyr til lasershow brug og i den verden bruger man
nogle små dc motorer til at dreje to spejle, som derved afbøjer
laserlyset i den ønskede retning.

Disse små dc motorer kaldes galvonometere og var før i tiden lavet ved
at man havde en magnetisk akse, som hang i et elektrisk magnetfelt.
Enden af aksen var forbundet til en fjeder, der var fast monteret i den
anden ende. Derved havde motoren et nulpunkt, og ved at påtrykke aksen
forskellige feltstyrker kunne man dreje aksen.

I dag er fjederen fjernet, så man har en akse med fri bevægelighed og
nulpunktet er lavet elektronisk vha. optisk position feedback.

Min ide er nu selv at fremstille sådan et galvonometer. Elektronikken
til at styrer motoren med er ikke noget problem og mekanisk design er
heller ikke. Men som nævnt er beregningerne og teknologien bag meget
fjern fra mig. Derfor søger jeg info og eller en der har forstand på det.

Mvh
   Jan

Re: Motor teori
bare lige for at fluekneppe lidt så hedder det en aksel - det du taler om...
en akse er f.eks. x-aksen i et koordinat-system...

en aksel er en fysisk ting... det er en akse ikke - det er et begreb.

i øvrigt kan jeg ikke se ideen i at skulle lave de "galvanometere" selv...
det er da laaangt billigere at købe dem ude i Kina...
hvad skulle ideen / formålet være med at lave dem selv?

Rasmus

Re: Motor teori

De Kina produkter jeg kender til er ikke gode nok til mit formål. Og høj
kvalitets produkter fra f.eks. CamTech koster for meget.

Bare fordi andre laver noget behøver man da ikke holde sig tilbage hvis
man nu mener man kan bidrage med noget nyt/bedre. Ellers ville
udviklingen jo gå helt i stå.

Mvh
   Jan

Re: Motor teori
helt enig... :-) jeg mener bare... du kan jo selv bestemme Kina
kvaliteten...
jeg tror bare det er urealistisk at du selv vil kunne fremstille noget (ja
undskyld udtrykket) brugbart...
det kræver altså en masse viden om motorer og felt-teori osv. og eftersom
det ikke lader til at du har den viden endnu vil jeg mene at der er ret
langt igen...
Hvis jeg var dig ville jeg alliere mig med en motor-producent... du kan lave
markedsanalyser og forretningsgrundlag og ideer osv. men få nogen til at
hjælpe dig med at realiserer ideerne... en motor er ikke bare en motor - og
da slet ikke hvis du er ude efter "special-motorer" med høj præcision...
jeg vil skam ikke tage modet fra dig eller noget... for jeg synes det er
rigtig godt med nye ideer - men tror bare du ser ind i et håbløst projekt
med langhårede beregninger, materialevalg, producering osv - uden at have
dybdegående kendskab til nogle af tingene...

Jeg har forresten lige fået en invitation til CWIEME Berlin 2007 - World's
largest exhibition for Elctromagnetic coil, electric motor etc. etc.
der er 22. - 24. maj 2007... se mere på http://www.coilwindingexpo.com
det er helt klart sådan et sted du skal tage hen med dine ideer... der er
masser af firmaer der udstiller og der er også "Technical Conference &
Workshop" - jeg skal godt nok ikke selv med - det ligger udenfor mit
område - men fiskede da lige brochuren op af papirkurven igen... :-)
Tag derned og se og hør og sug viden til dig... find firmaer der laver noget
lign. og henvend dig til dem... det er en oplagt mulighed!!!

Rasmus

Re: Motor teori

Øhhh.... Laser xy galvanometer i den  billige ende = 5500 Kr
eks fra Cambridge tech som nok er det mest brugte i den billige endembridge
Technologies
http://www.lasershow.net/02-0220.htm
der til kommer naturligvis styringen

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Motor teori

og det kan man lave lige så godt selv til en lavere pris??
kan man "masseproducere" det til lavere pris?? husk at regne timeløn med ind
i regnskabet...

Rasmus

Re: Motor teori

Jeps, det kan man faktisk
http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html

Hvem i alverden taler om at masse producerer ??
Laser Projector's laves kun i få stk tal, og er gerne meget
"Custom".

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Motor teori
Eg kom til å tenka meg:
Eit smalt speil, pålimt ein leder ned den eine sida, i ei løkke under
speilet og opp langs den andre sida. Løkken i bunnen festess til en
strekkfjær. Bruk en liknende festeanordning i toppen.

Legg en ny ledningsløyfe utenpå den første. Send strøm igjennom, og du
har en statorvikling. Speilsløyfen fungerer som rotorvikling.

Små strømmer vil få speilet til å rotere. Ikke helt rundt, men det er
kanskje ikke nødvendig?

HM

Re: Motor teori
On Wed, 25 Apr 2007 11:11:57 +0200, Jan Thogersen

Der findes en bog med ca 25 forslag til at bygge nogle forskellige el
motorer, lige fra simple til lidt mere avancerede. Jeg har lånt den på
biblioteket  og hedder noget lignende   "Vi bygger små el-motorer"

Hvis du søger på at bygge små vindmøller er der også gode foto på
hvordan du laver dem og vikler nogle spoler  og monterer magnetter.

Hvad skal du bruge den til?

Torben

Site Timeline