Motor fra CD-drive

Jeg har slaktet en CD-drive og funnet mekanikken som beveger lesehodet potensiellt brukbart til Z-aksen på en CNC.

Hvilken spenning skal en slik motor ha? Hvilken effekt kan det være snakk om?

Forslag til å måle dreiemomentet ønskes.

Mekanikken har en aksling med trapesgjenger, Ø3mm. Hvordan laver man en mutter for denne? "Orginalen" var bare to nylontapper inn i gjengene.

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej

De første to spørgsmål burde du jo kunne måle dig frem til, på det drev du fjernede dem fra.

Kim

Reply to
Kim Olsen

Nu er det slik at, når jeg ikke kjenner fremgangsmåten for å demontereet slikt dreiv, da er det litt komplisert å sette spenning på restene etter at "hovedkomponenten", i mitt tilfelle, selve blikkdåsen, er adskillt.

Jeg /kan/ sette spenning på motoren, 5-12V, men den løper da på tomgang, så strømmåling blir lite realistisk.

HM

Reply to
Harald Mossige