Motor fra CD-drive

Jeg har slaktet en CD-drive og funnet mekanikken som beveger lesehodet
potensiellt brukbart til Z-aksen på en CNC.

Hvilken spenning skal en slik motor ha?
Hvilken effekt kan det være snakk om?

Forslag til å måle dreiemomentet ønskes.

Mekanikken har en aksling med trapesgjenger, Ø3mm. Hvordan laver man en
mutter for denne? "Orginalen" var bare to nylontapper inn i gjengene.

HM

Re: Motor fra CD-drive

Hej

De første to spørgsmål burde du jo kunne måle dig frem til, på det drev du
fjernede dem fra.

Kim

Re: Motor fra CD-drive

Nu er det slik at, når jeg ikke kjenner fremgangsmåten for å demontereet
slikt dreiv, da er det litt komplisert å sette spenning på restene etter
at "hovedkomponenten", i mitt tilfelle, selve blikkdåsen, er adskillt.

Jeg /kan/ sette spenning på motoren, 5-12V, men den løper da på tomgang,
  så strømmåling blir lite realistisk.