Motor controller

Jeg skal have lavet en motor styring, som kan dreje prE6%cist det antal
grader jeg har brug for....

en stepper motor ville vE6%re genialt og jeg har ogsE5% en lE6%ggende. men
pE5% nettet kan jeg kun finde diagrammer, som enten kan cw eller ccw med
hastigheds regulering. dem jeg har fundet hvor det kan styres hvor
mange grader motorens aksel skal dreje er med pic og det kan jeg ikke
bruge.

sE5% er der nogen der ved hvordan man laver det sE5% man kan manuelt styre
den dreje grad ved f.eks pot meter eller lignende? evt kredslF8%b...

havde ogsE5% tE6%nkt pE5% en servo, men kan ikke finde noget hvor man kan
styre den prE6%cist uden radioanlE6%g og det skal fungere sE5%dan at man
trykker pE5% en knap og motoren drejer 'f.eks 25 grader' og stopper
igen.

nogen der har nogle kredlF8%b eller links der relatere til det her eller
andre forslag til en motor styring.

fordi en dc motor har jo meget friktion og hvis man skal overstige den
kommer den jo sandsynligvis til at dreje for meget..

MVH Kevin H

Re: Motor controller

Det kan laves rimelig simpelt med er servo relE6% fra elektromatic, du
har en potmeter der fF8%lger din motor omdrejning,
og sE5% et master potmeter du bestemmer med hvor mange f.eks grader du
skal dreje, og sE5% kF8%re motoren op til
den har samme modstand i potmeteret som dit master potmeter har og
stopper her eller kF8%re tilbage eller hvad du F8%nsker..
                                                            Mvh Morten

Re: Motor controller
Morten:

okay jeg vil lige google lidt om det inden jeg stiller nogle
retarderet spF8%rgsmE5%l..

men er der mulighed for at kunne styre den uden at bruge servo'en eget
potmeter? fordi sE5% kan den kun dreje 180* og hvis den skal kunne kF8%rer
pille dispenseren helt rundt vil det krE6%ver en kE6%mpe udveksling..

sE5% kan det laves pE5% en anden mE5%de en med servo'en eget potmeter? sE5%
den kan forsE6%tte med at dreje..?

Mvh Kevin H

Re: Motor controller

Den her er ellers fin til det du efterspørger.
http://www.epanorama.net/circuits/servo10v.html

Prøv at beskriv, hvad du skal bruge det til.

Hvad sker der efter den har drejet 25 grader?
Hvordan har du tænkt dig at skulel indstille de 25 grader?
Hvor præcist skal den fungere?

Umiddelbart er en stepmotor eller en servo langt det letteste, men en
servo har du ikke særligt meget præcision i og en stepmotor kræver noget
der kan afgive/tælle pulser.

Re: Motor controller
Mange tak for svarene :)

Klaus:

Vi er 3/4 dele fE6%rdige med at bygge en pilledispenser. den har 7
fordeler rum inde i en cylinder, hvor den drejer rundt derinde. I
selve cylinderen er der 1 pE5%fyldningsrum og et ' aflF8%bs' rum hvor
pillerne skal falde ud. rummene har samme afstand fra hinanden og det
skal passe med at, nE5%r motoren har drejet X antal grader, skal det
nE6%ste rum vE6%re ud for 'aflF8%bsrummet'

derfor havde jeg tE6%nkt mig, at det skulle bygges op pE5% det grundplan,
at man trykkede pE5% en knap og motoren dreje 'det bestemte antal
grader' og stopper. man trykker igen og motoren gF8%r prE6%cist det samme
og det nE6%ste rum kommer frem osv.

Og da jeg ikke kan finde ud af det med Pic, sE5% har jeg lagt det pE5%
hylden og tE6%nkte om der var en anden mulighed for at kunne udfF8%rer det
samme arbejde, med at kunne indstille antal grader.

Jeg havde tE6%nkt pE5% om det kunne gF8%res med et potmeter? eller om der
var en ic man kunne kF8%be, som gjorde noget bestemt og derved kunne man
indstille det? ved det ikk helt..

HE5%ber det er forklaring nok :) ellers spF8%rg :)

har du nogen forslag?

Re: Motor controller

Det mE5% kunne laves med en switch der afbryder nE5%r
rummet er i position.
mvh

ThorbjF8%rn

Re: Motor controller

Altså 1/7 omgang.

Nemt, motoren geares tilstrækkeligt ned til at evt slør intet har at
sige. Til sidst laves en 1:7 gearing åg akslen der går ind til 1:7
gearet udstyres med et flag. Dette flag afbryder en fotocelle som
standser motoren.

Dor at komem videre trykeks der på knappen og der laves en override på
flaget, hvorefter motoren igen kører 1 omgang og standser når flaget
rammer fotocellen.

Vil du bruge en stepmotor direkte på akslen er det selvfølgelig også
muligt. Du laver blot et flag med 7 hak - et ud for hvert rum du ønsker
at dispensere pillerne ned i. Dette flag afbryder for clokpulserne til
stepmotorcontrolleren og et tryk på en knap laver så lang en override at
flaget gøre blint, men så kort at det næste flag ikek overses.

Piece of cake.

Re: Motor controller
Klaus:

Tak for svaret.

Min onkel sagde det samme.

men hvad sE5% nE5%r den stE5%r i position ud fra fotocellen og standser..
hvad sE5% nE5%r den skal videre? sE5% er alt jo stadig slukket fordi den g=
E5%r
ind og afbryder..hvordan vil du gF8%re sE5% den Kan komme videre?

ThorbjF8%rn:

jeg kan ikk se hvornE5%r rummene er i position og det skulle gerne vE6%re
sE5% automatisk som muligt:)

Mvh Kevin H

Re: Motor controller

Hvis fotocellen afbryder for strøm til motoren, skal din trykknp blot
give strøm til motoren igen - men kun så kort at den slipper fotocellen.

Re: Motor controller
Klaus:

Ja okay, enkelt nok!

det laver jeg vel med en kondensator, som sE5% aflader til motoren og sE5%
kan jeg bare vE6%lge modstand og kondensator i det forhold jeg skal have
motoren tE6%ndt i? Tau's lov.

Mvh Kevin H

Re: Motor controller

Nej, du lader motoren trække af en transistor, der igen styres af en
optokobler. Når der ryger noget ind foran oiptokobleren standser
motoren.

Trykkanppen lader du styre en 555 der giver en lang nok puls til du er
fri af fotocellen

    --o----------o-------------------o------------------------
      |          |                   |
      |          |                   |
      |          |                   |
      |        |/                  ,---.
      V  Opto  |                   | X |Motor
      -        |>                  '---'
      |          |                   |
      |          |                   |
     .-.         |       ___       |/
     | |         ---o---|___|------|
     '-'            |                |
      |             |                |
  ----o-------------|----------------o-------------------------

           __       -
        -o|  |o-    ^
        -o|  |o-----|
        -o|  |o-
        -o|__|o-

          555 som oneshot
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Re: Motor controller
//
Blot lige et enkelt hint's.

Kan også laves med en kanttrigget flipflop. Så er timing problematikken
elimineret.

Mvh.
Bjarne L

Site Timeline